jodphurs echt nodig onder chaps?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

jodphurs echt nodig onder chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 16:44

hoi,

ik wil graag chaps voor m'n verjaardag, maar nu heb ik een vraaggie, moet je er perse jodphurs onder of kun je ook gewoon sportschoenen ofzo eronder? wat afgelopen jaar op ponykamp zag ik dat een paar kinderen gewone sportschoenen eronder hadden.
ik zou graag willen weten wat jullie me aanraden wat bij chaps aan te doen.

Linda


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 16:48

Nooit sport schoenen aandoen tijdens het rijden.
Dat is levens gevaarlijk.

Je hoeft niet per se jodphurs aan maar neem een schoen met een goede hak.
Zelf rijd ik nu met stalschoenen van aigle(waterdichte voet).
In de divoza gids staan genoeg goede schoenen waarme veilig gereden kan worden.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:03

ik heb jarenlang met gympen onder m'n chaps gereden dus het zou best wel kunnen, heb nooit ergens last van gehad
nu rijd ik ook met die aigle stalschoenen, die zijn echt heel erg fijn en je doet er ook erg lang mee en ze zijn heel makkelijk schoon te maken gewoon wat water erover en ze zijn weer schoon, terwijl je gympen heeeeel erg smerig worden en niet warm zijn en niet waterdicht

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:07

Je moet niet persé jodphurs kopen, maar neem wel schoen met een hak! Een hak is altijd veiliger als je van je paard valt, kan je voet niet helemaal door de stijgbeugel glijden! Ik rijd ofwel met jodphurs of met m'n oude Caterpillars onder mijn chaps!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:12

ik heb zes jaar vooral met gympen gereden, nergens problemen mee gehad maar ik vind laarzen fijner, maar daar gaat het nu niet om.
ook vaker zonder hak, dat ging prima.
maar dat is niet zo veilig.
gewoon een zo plat mogelijke schoen met een klein hakje uitzoeken, dat zal vast lukken!

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:25

Het gevaarlijke van met sportschoenen rijden is dat je voet sneller door de beugel kan schieten

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:42

Ik zou geen sport schoenen doen. Gewoon stevige stalschoenen met hak of jodphurs.
Ik rijd altijd met jodphurs zonder chaps. Chaps heb ik alleen om als ik naar de club ga omdat het 'hoord'. Maar ik vind het gewoon fijn rijden zonder en vind het met niets toevoegen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:26

Ik heb chappies wel ergens in onze schuur liggen en toen ik die droeg reed ik gewoon met goeie stalschoenen. Nu rijd ik overigens zonder chaps, alleen met schoenen en da's hardstikke fijn, want mijn schoenen zijn echte rijschoenen, met speciale zool enzo.

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:59

Ik heb zelf chaps, maar geen echt goede jophurs. Gympen/sportschoenen zou ik er niet onder doen. Misschien wel echte sportschoenen met een goede hak, dat kan wel. Ik zelf heb nu gewone, vrij stevige schoenen. Je hebt ook speciale stalschoenen, die je ook onder je chaps kan dragen. Maar eigenlijk is het wel belangrijk dat er een goede hak onder zit, zodat je niet helemaal met je voet door de beugel kan glijden(of minder snel).

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:27

Ik heb Meindol's. Dat zijn offcieel wandelschoenen. Achteraf 3 x zo duur als gewone rijschoenen (b.v. mountain horse) maar ze zijn warm, waterdicht en zitten lekker. Ik heb alleen te weinig steun bij m'n enkels. Ze hebben een kleine hak en niet zo'n grove zoolstructuur!
Gympen is niet ideaal, volgens mij op een FNRS manege verboden i.v.m veiligheidsregels. Je kan gaan glijden in de beugels en sneller vast te komen zitten, of erger, met je voet door de beugel glijden. Geen goed idee.
Een goedkope oplossing is van die bergschoenen die je b.v. bij Schoenenreus kan kopen. Moet je even bij een buitensportwinkel speciaal creme halen voor waterdicht te maken! Maar ze zijn wel het goedkoopst, vind het ook altijd wel stoer staan!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:33

Ik heb een goede tip:
bij de Scapino kun je niet te dure 'bergschoenen' kopen die op stalschoenen lijken, waar je goed mee kunt rijden.
Er zijn wel verschillende, dus je moet opletten welke je wilt.
Kijk bijv. naar:
-hoe is de zool van de schoen, erg stevig en hard die van mij.
-hoe is het gedeelte BOVEN je tenen zeg maar, bij mij niet van staal maar wel keihard leer, zodat als Cerise erop gaat staan... valt het mee. Bloos Haha!
-is de schoen een beetje hoog zodat je, als je in de modder staat, niet meteen je sokken onder zitten? }>
-is de schoen waterdicht?
-lopen ze goed en kun je met rijden goed je hakken naar beneden doen zonder dat het zeer doet? die houding in de winkel even uitproberen...
-heeft de schoen een hak zodat je voeten niet door de beugels glijden en je erin blijft hangen als je valt?

De schoenen die ik bij Scapino haalde stonden gewoon bij de 'normale' schoenen zeg maar, verschillende maten heb ik zien staan.
Veel succes! Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:44

Ik rijd met me adidas schoenen onder mijn chaps, ik druk me hakken vrij ver uit dus dat is geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:55

Schoenen met een hak zijn een must!!!!!!

Dus geen gympen.

Er word wel vaak gevraagd rij met een cap?
Maar de vaar over veilig schoeisel is net zo belangrijk.

Met gympen heb je kans dat je door de beugel schiet, en wat er dan gebeurt als je eraf valt zal ik niet hoeven te vertellen lijkt me zo.

Dus echt, altijd schoen met hak, en het liefts nog veiligheidsbeugels erbij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:57

avantilover schreef:
Ik rijd met me adidas schoenen onder mijn chaps, ik druk me hakken vrij ver uit dus dat is geen probleem!


Jij weet net zo min, net als elk ander, wat je precies met je benen doet als een paard b.v bokt.
Als je er door schiet ben je wel de pineut.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:17

Als je een soort 'bergschoenen' of 'bergwandelschoenen' neemt, of iets dat lijkt op goede stalschoenen met hak, dan heb je redelijk goede schoenen. Lachen

Die adidas-schoenen van Avantilover heb ik bekeken op haar foto's maar voor zover ik kon zien hebben die geen hak.
Dus gevaarlijk. Scheve mond

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:31

ik rijd met die kappa scoenen. Die wat hoger zijn dan een lage schoen. Weet niet hoe je het anders wil noemen.
Zijn lekker warm, goede stal schoen en rijdne fijn. Er zit ook een hak onder.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:59

Ik rij met mijn kisten. Ideall voor op stal, stevig en een ruwe zool, met kleine hak. Alleen als ze splinter nieuw zijn, is het even lastig, want dan zijn ze nog niet zo soepel. Maar dat waren mijn leren laarzen ook niet. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers