aanschaf paard: waaraan moet je allemaal denken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

aanschaf paard: waaraan moet je allemaal denken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 00:33

Beste bokkers ,

ik loop nu al een aantal jaartjes mee in de paardenbranche, maar heb nog nooit een eigen paard gehad. Nu zit het er toch aan te komen dat mijn zus en ik samen een paard gaan kopen per januari. We hebben een paard waar we geinteresseerd in zijn (ruin, 5 jaar, afstamming v. Koriander, M dressuur, Z springen).

Ik ken het paard en rijd deze al een tijdje 2 dagen per week (omdat de eigenaar te weinig tijd heeft) en voor mij is het echt een droompaard Lovers , zowel in het rijden, als het karakter.

Ik zou willen weten wat een verzekering kost die zowel uitkeert bij dood als ook evt. de ziektekosten dekt. We willen gewoon geen enkel risico lopen, financieel gezien en ons hiervoor maximaal indekken. Wie kan mij een verzekeraar noemen, waarmee goede ervaring zijn op dat gebied en wat zijn dan de kosten per jaar aan premie??

Wat zijn verder de kosten van het keuren van een paard (klinisch en röntgenologisch)?? Wat als het paard afgekeurd wordt, voor wie zijn dan de kosten, voor de koper of verkoper??

Graag jullie adviezen en goede raad!

thanx, Mause
Laatst bijgewerkt door Mause op 06-11-02 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:39

7500 euro vind ik behoorlijk aan de prijs voor een ruintje van 5 jaar...welk niveau hij ook loopt. Maargoed, heb hem niet gezien natuurlijk. Verzekering, sja, het ligt er maar net aan voor hoeveel geld je hem wilt laten verzekeren. Ik zit zelf bij de EFO (http://www.efo.nl), en ben voor 4500 euro gedekt. A-tarief (zegt je meer als je de website bekijkt). Het keuren..sja...Bud is alleen klinisch gekeurd en dat kostte me iets meer dan 50 euro. Rontgenologisch ligt er ook aan hoeveel foto's je laat maken, maar dat is geloof ik niet al te goedkoop. Naar wie de kosten gaan zul je af moeten spreken met de verkoper. Wordt er niets afgesproken, dan mag je aannemen dat degeen die de keuring aanvraagt, de kosten moet betalen. Of het paard nou goedgekeurd of afgekeurd wordt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:46

Ik vind 7500 euro ook erg veel, maar ik ken eerlijk gezegd die vader niet.

Je moet voor je zelf uitrekenen wat je per maand kwijt bent aan, stalling, hoefsmid, tuigage ed, veearts, enz ezn. Maar dat soort dingen weet je waarschijnlijk wel. Ook moet je altijd wat geld achter de hand hebben, voor als je paard een keer onverwachts naar een kliniek moet oid.

Pompidou heb ik alleen klinisch laten keuren, daar was ik ook iets meer dan 50 euro voor kwijt. Maar volgende keer laat ik een paard ook rontgenlogisch keuren. Wat dat kost, weet ik niet, maar het is aardig duur.
Ik heb mijn paard (nog) niet verzekerd.

Hou er rekening mee dat het erg veel kost, vooral stalling. Maar goed, het zijn wel vaste lasten, dus je weet van te voren wat je kwijt bent.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 00:51

ja, ik weet dat 7500 euro best veel geld is, maar ik heb in de handel paarden voor veel meer geld zien weggaan, tis maar net wat de gek ervoor geeft en hoeveel kwaliteit /capaciteit het paard heeft. Het gaat mij erom dat de prijs / kwaliteit verhouding goed zit. En das voor jullie erg lastig om te beoordelen van een afstandje.

Verder bedankt xono voor de link van efo, dat geeft al een zicht op de kosten, toch wel zo´n 800 euro per jaar bij all-risk en volledige ziektekosten dekking.

Wat de maandelijkse kosten zijn is mij bekend. Dus die vaste lasten weet ik. En natuurlijk is het handig om een reserve op te bouwen voor onverwachte uitgaven.

Het gaat mij vooral om de verzekeringskosten en de keuringskosten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:55

Z mogen paarden toch pas springen als ze 6 zijn?

Verder vind ik het nog niet eens zo verschikkelijk hoog bedrag hoor, je kan er gewoon een partij spullen bij bedingen en bijvoorbeeld een klinische EN (!!!) röntgenologische keuring.
Maar aangezien je het al over verzekeren hebt zal je hem wel moeten rontgenen.

Een keuring bij bijv. Bos & Duin kost je zeker 450 euro, dat was ik vorig jaar rond deze tijd iig nog kwijt, zal nu dus maar zo 500 euro kosten.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 01:01

Sjuimpje schreef:
Z mogen paarden toch pas springen als ze 6 zijn?



Ik weet nog niet precies of hij ook op dat niveau op wedstrijd heeft gelopen, weet alleen dat het paard bij een springruiter stond die op hoog niveau met hem sprong en hem daarin heeft overnomen, waardoor het paard nu uit angst niet meer springt.

Ik zal nog eens navragen wat hij op wedstrijd niveau nu precies gelopen heeft.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:06

Ik ben me rot geschrokken toen ik mijn paardje kocht! eventjes een dekentje halen.....pff. als ik jou was zou ik proberen zo veel mogelijk spullen erbij te krijgen (dekens, halster, peesbeschermers etc.) lijken kleine dingetjes maar is snel veel sentjes.
Voor een uitgebreide verzekering moet je rekenen op een dikke 10% per jaar van het verzekerde bedrag. Kijk ook eens op www.interpolis.nl en dan kopje paarden.
Klinische keuring kost ong. euro 50 en rontgedinges 20 euro per foto.
Wel aan te raden hoor, anders doe je alleen van de beentjes?
Paard is verschrikkelijk duur maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest!!
Heel veel plezier en plaats een fotootje als je hem hebt.

gr. Joos

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:23

ik zit bij fairmount paardenverzekeringen. erg tevreden over...
voor de prijs van jouw paardje zou ik hem ZEKER rontgenologisch laten keuren.

All people smile in the same language....

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:48

Ik vind het zelf opzich wel meevallen hoe duur het paardje is... Als hij wedstrijdervaring heeft en een goeie stokmaat vind ik hem egt nie duur! En dan helemaal nie als hij al M dresuur heeft gelopen... en al Z springen alleen dat laatste bij het springen lijkt me een beetje stug maar oke Scheve mond
Mijn pony is verder bij Interpolis verzekerd.. en ik dacht dat we er iets van 5000 gulden kregen als hij bv afgemaakt moest worden of overlijd...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:02

Gekkemeid, dat ligt volledig aan het verzekerde bedrag. Ik heb Bud voor 4500 euro laten verzekeren. Maar ook dekt het ziektekosten e.d.
EFO komt bij een hoop mensen nog altijd als beste uit de bus...doet ook alleen paardenverzekeringen, en hebben er veel meer vestand van dan verzekeringsmaatschappijen die in principe alles verzekeren.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:10

Mijn paarden zijn verzekerd bij Amev Hippo maar of het bevalt kan ik je nog niet zeggen, heb er nog geen gebruik van hoeven maken (afkloppen!!!). Toon is beperkter verzekerd dan Kaminka, omdat Toon al wat aan zijn voeten mankeert en dat dus toch niet verzekerd wordt.

Beiden zijn voor ziektekosten verzekerd, Kaminka uitgebreid en Toon beperkt.

De kosten weet ik niet precies uit mijn hoofd, dus die schat ik even: Voor Toon ca. 15 euro per maand, voor Kaminka het dubbele.

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 18:19


foto`s in profiel

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48328
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:33

ik heb goede verhalen gehoord over Amev Hippo... maar toen ik een offerte aanvroeg hadden ze mijn pony voor het gemak maar gelijk verzekerd..... dat is het enige wat ik niet zo netjes vond.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:48

dat paard heeft me nogal een opleiding en dat kost geld, dan is 7500 euro een normale prijs hoor. Persoonlijk zie ik verzekeren niet zitten omdat het zoveel geld kost op jaarbasis.

De hond is de betere mens

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:12

je kan een paard ook voor minder laten verzekeren hoor! Ik moet er niet aan denken dat ze ziek wordt en als ik dan ook nog eens niet verzekerd ben..........ohoh

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:14

ik vind €7500,- niet te veel voor zo'n paard
maar als hij 5 jaar is en M dressuur loopt en op Z niveau springt, is dat niet wat veel voor zo'n jong beestje?
ik ken wel meer paarden die met 5 jaar M springen of M dressuur zijn
maar om nou springen EN dressuur op zo'n hoog niveau te lopen op 5 jarige leeftijd??
is er dan niet een beetje teveel van dat paardje gevraagd?met de daarbij behorende risico's?

maar verder moet je dus denken aan de kosten van de stalling, hoefsmid, en je paard verzekeren natuurlijk!
en dan eens in de zoveel tijd de tandarts en/of de DA
of wat als ie echt iets krijgt en er dus een flinke rekening van de DA komt?
daar moet je dus altijd geld voor achter de hand hebben
een zadel kost al snel behoorlijk wat
en dan al die losse dingetjes, een halster, dan weer een nieuw touw of een zadeldekje, peesbeschermers bandages, wormenkuur, winterdeken, staldeken, zweetdeken enz enz enz

dus bedenk wel dat je vooral in het begin veel geld kwijt bent aan alle spulletjes die je nodig hebt!

maar jullie zijn met zn 2-en dus dat scheelt wel
en wanneer je alles eenmaal hebt, zal je van de spullen alleen af en toe nog iets moeten vervangen

maar ik zou zelf mn paardjes nooit meer willen missen!hoeveel tijd&geld&energie ze ook kosten!

ik zou je paard sowieso met foto's van zijn benen laten keuren
je betaald per foto die er wordt gemaakt, de kosten zijn (bijna)altijd voor de koper. je kan al snel €150 kwijt zijn voor een keuring met foto's, maar je kan er maar beter zeker van zijn dat een paard helemaal gezond is voor je hem koopt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:19

XoNo schreef:
Gekkemeid, dat ligt volledig aan het verzekerde bedrag. Ik heb Bud voor 4500 euro laten verzekeren. Maar ook dekt het ziektekosten e.d.
EFO komt bij een hoop mensen nog altijd als beste uit de bus...doet ook alleen paardenverzekeringen, en hebben er veel meer vestand van dan verzekeringsmaatschappijen die in principe alles verzekeren.



ja je hebt gelijk Haha! Ik weet nie hoe het pcies allemaal zit hoe mijn pony is verzekerd enz omdat gewoon me ouders dat regelen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:18

Mijn ouders betalen de verzekering wel, maar omdat het mijn paard is doen we wel alles in overleg. Verzekering staat geloof ik ook op mijn naam. Bud is nu voor een redelijk hoog tarief verzekerd. Ik had hem net, en je weet in principe niets over het paard zijn gezondheid. Zo hebben we een paard op stal wat gevoelig is voor koliek e.d. Bud heeft voorlopig nog nergens last van gehad, en als dat aanhoudt, dan blijf ik hem niet verzekeren voor zo'n duur bedrag. Hij blijft sowiezo verzekerd, maar ik ga geen dure premie betalen voor iets wat ik nooit nodig heb...dan maak ik daar wel een 'potje' voor Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 23:22

Desiree schreef:
dat paard heeft me nogal een opleiding en dat kost geld, dan is 7500 euro een normale prijs hoor. Persoonlijk zie ik verzekeren niet zitten omdat het zoveel geld kost op jaarbasis.

ik verval in herhaling ,maar desiree, ik ben het weer met alle 2 de punten met je eens!!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Celebi, evita2, JudithGigi, Muronia, Raamzicht en 122 bezoekers