Hoeven bekappen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Hoeven bekappen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 18:51

Hoi,

Ik heb een haflingerveulen, die lekker in het land staat tussen allemaal andere hengstveulens. Ik doe er verder nog weinig mee, maar moeten zijn hoeven wel gewoon bekapt worden?? Ik heb het hem geprobeerd te leren, maar hij wil gewoon geen hoefjes geven, hij kan het wel, want hij heeft het een paar keer gedaan.

Groetjes Barbara

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:08

ja het is juist heel belangrijk dat zijn hoeven op tijd bekapt wordt, omdat als hij nou een verkeerde stand heeft dan kan er nog wat aan gedaan worden.
groetjes marlon

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:29

Inderdaad is het bekappen op jonge leeftijd erg belangrijk.
Hoefjes geven leer je door heel veel te doen. Liefst als hij vaststaat, desnoods als iemand hem vast heeft.

Gewoon even de smid een keer laten kijken Die zal er misschien niet veel vanaf halen maar die kan wel zorgen dat zeker op jonge leeftijd de stand goed blijft of goed komt...

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:53

Heel kort vast zetten aan een blinde muur, om beschadiging door vooruit springen te voorkomen. je kan ook iemand vragen het veulen vast te houden.
Als ze jong zijn kan er nog wat aan de stand gecorrigeerd worden door een goede smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:13

Veulens niet vastzetten, maar vasthouden.
Als een veulen gaat hangen kan die zijn hele rug/nek-wervels aan gort trekken.
En dit zal niet de 1e zijn die daardoor nooit meer fatsoenlijk gereden kan worden.

Voor de rest ga ik met de rest mee Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:43

Mijn merrieveulentje werd het eerste bekapt toen ze ... 11 dagen oud was, en het was brood nodig!!!! Sindsdien ziet ze elke 6-8 weken de smid, en je ziet het gewoon, ze staat op stelten dan ... Dus zeker niet blijven aanzien, maar naar de smid ermee! Hij zal het ook zo het snelst leren! Ik heb pas een nieuwe tinkerhengst die helemaal geen voetje wou geven, de smid heeft dat snel en zonder pijnigen geregeld, gewoon NO-NONSENS, been pakken en houden tussen z'n knieën, ik mocht m' laten achteruit gaan, maar niet naar voor ... en bij de 4de hoef gaf ie 'm al zelf op!!!! En dat alles terwijl mijn man er al drie meppen had van gekregen ..... Gewoon een goede smid zonder schrik en met "guts", en voor de rest in de stal bekappen, maar niet binden, houden gewoon, veulen in een hoek zetten met z'n hoofd en nek in de hoek duwen en pak maar op die achterste benen!

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 19:40

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Dan zal ik binnenkort de hoefsmid maar eens bellen. Is dus geen probleem als ie nog geen voetjes kan geven??

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:45

Voor de smid lijkt het me wel een stuk handiger als het beestje al vertrouwd is met voetjes geven.
Gewoon veel oefenen.
Voetjes aanraken, dan een klein stukje optillen, belonen, en zo steeds verder uitbouwen zodat hij op het laatst netjes een voetje geeft en hem een tijdje omhoog wil houden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:01

Vaak is het beter als ie nog niets kent er ook niet vlak voor dat de smid komt het te gaan proberen, maar wel waarschuwen aan je smid hé, en nog beter vooraf aan de telefoon, want die met weinig ervaring beginnen er dan soms zelfs niet aan, een smid met ervaring weet hoe ie het veulen best gaat aanpakken dan, da's een deel van de opleiding, voorzie je van beloning -hapjes-). Als je gaat proberen moet je de tijd hebben het uit te bouwen tot het gaat, want gaat je veulen meppen meteen ... en dat komt de smid er kort op kan het zijn dat je het veulen al "geleerd" hebt van als ze m'n voeten nemen moet ik meppen, begrijp je? Dus heb je nog enkele dagen tot weken tijd, begin er aan, dagelijks meerdere keren, is het echter héél erg dringend ... je moet zelf ook een beetje de aard van je veulen kennen. En, hoe raar het ook is, maar heb je een mak paardje, ga bij die maar voetjes vragen dat het veulen het ziet dat er niets gebeurt dan, die kleintjes leren van te zien en zien dan meteen dat de andere paarden er geen schrik van hebben, en alle hulp is welkom hé!

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 15:10

Heel erg bedankt voor je advies sonja!! Het is inderdaad wel heel erg nodig, ga er dus zelf niet meer aan beginnen, hij moet het liefst morgen meten bekapt worden.

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:14

ja

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 19:53

wat ja??

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:40

Wij zoue ze hoeve wel bekappe! want als hij hele lange hoeve krijgt ken ie verkeerd gaan staan!