Kan staleigenaar dekens verbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Kan staleigenaar dekens verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 08:18

Ik heb mijn paard zondag naar een nieuwe stal gebracht. Het is een stal waar de paarden in een groep buiten staan. Ja
Omdat mijn paard vorig jaar erg verkouden blijkt te zijn geweest wil ik hem deze winter een deken omdoen. Maar dat mag van de staleigenaar niet Nors opkijken . Ik had hem s'avonds een deken om gedaan en s'ochtends had de staleigenaar hem eraf laten halen zonder mij daarover te informeren Boos!
Ze staat nu net in een nieuwe kudde, dus in principe is het ook zo dat ze eerst even kennis moeten maken. Daarom had ik hem ook s'avonds pas op gedaan.
De gedachte van de staleigenaar was dat paarden met een deken kwetsbaarder zijn, omdat ze niet zo goed kunnen lopen met een deken (?) en niet kunnen schoppen met een deken (??).Ik heb gezegd dat ik best een week wil wachten met een deken op doen, maar ook dat vind ze niet goed...
Ook zouden alle paarden aan de deken gaan trekken totdat hij kapot is en af ligt. Ik heb het zelf nog nooit gezien dat paarden met zijn allen net zo lang aan een deken gaan trekken tot hij kapot is.. En ik heb een duur deken dat bijtbestendig is en gewoon een goede pasvorm heeft.
Ik vind het zelf een rare gang van zaken om zomaar een deken van een paard dat niet van jou is, af te halen...
Wat vinden jullie hiervan? Is een paard met deken altijd kwetsbaarder dan een paard zonder deken? En waarom? En kan de staleigenaar dit zomaar doen? Wat zouden jullie doen?

tita

Re: Kan staleigenaar dekens verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:20

Ik persoonlijk vind dat de staleigenaar verkeerd bezig is, en zou er ook geen moment over na denken om daar weg te gaan

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:23

Bij ons staan ze ook met een grote groep buiten.
Sommige hebben er inderdaad een hobby van gemaakt om dekens te slopen Nagelbijten / Gniffelen Maar als je echt een sterke deken hebt (dernier geeft de sterkte aan, ik zou sowieso eentje kiezen boven de 1200 dernier.) dan houden ze het best. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat de staleigenenaar jouw deken zomaar heeft afgedaan zonder jou daar over in te lichten. De argumenten dat jouw paard met deken kwetsbaarder is vind ik helemaal nergens op slaan Ik zou eens een goed gesprek met haar aangaan. En duidelijk maken dat je jouw paard toch echt onder een deken wilt hebben.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:25

Nee tuurlijk kan hij dat niet verbieden, het is toch zeker jouw eigen paardje??! dus dan moet je dat lekker zelf weten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:27

Heb je het gebruik van een deken vooraf met de staleigenaar ook besproken. Overleg van te voren kan al een boel misverstanden voorkomen.

Kijk even aan of jullie er nu alsnog uitkomen in overleg, zo niet denk ik toch dat dit nu niet de juiste stal is voor je helaas. Dan kun je beter verder op zoek helaas.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:32

Is er van te voren niets over gezegd?
Waarschijnlijk is er voor jou tijd iets gebeurd met dekens kapot maken door de andere paarden en heeft dat onenigheid gegeven tussen de pensiongasten, je hoort het tenslotte vaak genoeg: jou paard heeft de deken van mijn paard kapot gemaakt, jou paard heeft ...................... daar kan je een hoop ellende mee krijgen, niet iedereen is volwassen genoeg om zelf te kunnen bedenken dat dat soort dingen gebeuren als ze in een kudde leven. (net als kinderen ze gaan buiten spelen, dan blijven ze ook niet schoon, mag je ook niet verwachten hé?)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:44

Wat meggiemeg zegt zou goed kunnen, maar waarom zou je stalhouder dat niet gewoon zeggen? Dat paarden niet goed zouden kunnen lopen of schoppen vind ik een vreemd excuus.
Heb je uitgelegd dat je je paard onder deken wil om een verkoudheid te voorkomen (dus een medische reden)?

Als je stalhouder voet bij stuk houd kun je denk ik beter op zoek naar een andere stal, waar er wel voor je paard gezorgd wordt op de manier die jij wil. Ja
Wel vervelend voor je, denk je een fijn plekje gevonden te hebben, gebeurt er zoiets.
Succes in ieder geval, en hopelijk kun je je stalhouder overtuigen!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:45

Bij ons is het geen pensionstal, maar zijn het eigen paarden die in groepen staan. Maar de eigenaar heeft ook liever niet dat we met dekens werken.

We hebben het vorig jaar wel geprobeerd, maar dat resulteerde oa. in een stel uitgebroken paarden en een kreupel paard omdat er een aantal in paniek raakten.

Er kunnen legio redenen zijn waarom de stalhouder liever geen dekens heeft, maar dat had (van allebei de kanten) van te voren besproken moeten worden. Ik denk dat je nu de keuze moet maken of je je paard zonder deken zet of een andere stalling zoekt. Als je door gaat drammen over de deken keldert de sfeer tussen jullie ook naar beneden.

Succes!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:49

Beetje raar inderdaad, het is toch jouw paard...
Ik zou een goed gesprek aangaan met de staleigenaar en mag het niet misschien toch maar een andere stal gaan zoeken..

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:55

Nou ja belachelijk zeg. Je moet toch zelf weten of je je paard onder dek zet, dat kan een stalhouder nooit verbieden, tenzij je een contract gehad hebt en getekend. Het is jouw paard en jij beslist wat je er mee doet. Mijn paard heeft in pension ook altijd in een groep gestaan en alle paarden stonden met dekens, niks aan de hand hoor. Het risico dat de deken gesloopt wordt is voor jezelf.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:00

Denk ook eens aan de andere zijde.
paarden in kuddes bijten elkaar wel eens.
Stel je voor; Deken kapot, je hebt het zien gebeuren dus je waat wiens paard het heeft gedaan.
Sta je daar dan alle twee te kibbelen bij de pensioneigenaar omdat dat ene paard jouw deken naar de verdoemenis heeft geholpen?
Denk dat die Man/Vrouw daar niet op zit te wachten...

En geloof me; in kuddes worden er dekens gesloopt.
Ik had op m'n weide 3 paarden en moest toch in 1 winter 3 dekens kopen omdat het toch kapot kregen (en ja ook de bucas smartex rain, moet je al goed je best voor doen hé ? Haha! )

Denk dat het voor jou de beste optie is om een andere stal te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:04

Kawa heeft altijd in groepen gestaan waar de paarden dekens ophadden.

Ja er zit wel eens eens cheur in je deken...maar dan is het niks kosten verhalen op een ander. Jij zet je paard met een deken in de groep, dan weet je dat je die kans hebt.
Dat is een afspraak die ook gemaakt kan worden.
En wat cri-box erop doet ook wonderen Haha!

Niet kunnen lopen of verdedigen...nog nooit wat van gemerkt Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:06

whisperramse schreef:
Denk ook eens aan de andere zijde.
paarden in kuddes bijten elkaar wel eens.
Stel je voor; Deken kapot, je hebt het zien gebeuren dus je waat wiens paard het heeft gedaan.
Sta je daar dan alle twee te kibbelen bij de pensioneigenaar omdat dat ene paard jouw deken naar de verdoemenis heeft geholpen?
Denk dat die Man/Vrouw daar niet op zit te wachten...

En geloof me; in kuddes worden er dekens gesloopt.
Ik had op m'n weide 3 paarden en moest toch in 1 winter 3 dekens kopen omdat het toch kapot kregen (en ja ook de bucas smartex rain, moet je al goed je best voor doen hé ? Haha! )

Denk dat het voor jou de beste optie is om een andere stal te zoeken.

Dat is risico eigenaar. Geen enkele verzekering zal dit dekken en ook juridisch heb je geen schijn van kans om het te verhalen. Paarden in een groep slopen soms dekens, take it or leave it. Kwestie van goed spul aanschaffen.
Een staleigenaar die mij verbiedt een deken te gebruiken is exit, wegwezen, volgende plek. Voor hem tien anderen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:36

Denk dat je wel erg veel risico loopt als een paard in een groep loopt.
Dikke kans dat er een hap uit genomen wordt.

Maar zou het in ieder geval proberen en de stalhouder kan jou echt niet
verbieden een deken op te doen.

Bij ons staan de ponies altijd met zijn tweetjes en die laten gelukkig elkaars
deken heel. Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:40

heel apart zeg? op zich heb je aangegeven om de eerste week te wachten zodat je dier gewend is aa de kudde en er niet zoveel getrapt word ( hoewel.. mijn paarden meppen met deken om nog net zo vol achter uit naar anderen,maar goed Clown ) en toch doet hij je deken af? nog een keer vragen en als hij nee zegt, wegwezen. Het is jouw paard, niet het zijne.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:49

Mijn paard loopt ook in een kudde en heeft geen deken op.
Toen hij daar kwam had hij wel een deken op, die heeft het precies anderhalve week volgehouden. Haha!
Daarna geen deken meer omgehad bij hem, hij is nogal speels en laat zijn deken gewoon kapot trekken.
Een ander paard in de kudde kan wel een deken op hebben omdat hij weinig speelt met andere paarden en geen ander paard aan zijn deken laat trekken.
Nou was de keus voor mij niet zo moeilijk, paard heeft een hekel aan dekens en ik was niet van plan iedere twee weken een nieuwe deken te gaan kopen.

Als een deken kapot gaat kan je paard er wel lelijk over struikelen of in verstrikt komen te zitten.

Tegen verkoudheid helpt een deken niet, juist omdat paarden dan minder goed hun eigen temperatuur kunnen regelen.
Mijn idee is dat mijn paard nu een betere weerstand heeft dan toen hij in een box stond, wel overdag buiten en met een deken om.

Bij ons is het eigen keus, als jij wel een deken op wil dan is dat jou verantwoordelijkheid denk ik. Toch eens een goed gesprek aangaan met de stalhouder over het hoe en waarom en dan de keus maken wel of geen deken en wel of niet op deze stal blijven.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:53

Ik vind het een rare kwestie.
Het is toch jouw paard en verantwoording?

Lijkt me niet echt prettig als je zo snel al problemen hebt op je nieuwe stal Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:19

sja, ik zou het absoluut niet pikken dat de deken eraf word gehaald zonder overleg..
mijn paard, en daar maak ik de beslissingen over .. punt

maar anderzijds, is dit wel iets waar je een gesprke over zou kunnen hbben met staleigenaar ...want zomaar zonder overleg besluiten dat je paard die deken afmoet, vind ik een beetje gedurfd van hem/haar (zeg maar gerust brutaal()

wat wel een reden van de staleigenaar kan zijn
dekens hebben allerlei banden en slutiingen
een paard kan daar in blijven hangen tijdens spelen/stoeien, en niet alleen het paard wat de deken draagt
ook degene die met het paard met deken speelt ...
gevolgen kunnen best heftig zijn als paard zelf of omstanders n die deken stappen....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:30

Ik had ook zo'n stalhouder die dingen op eigen houtje beslist. Ik ben daar ook absoluut niet van gediend. Het zijn mijn paarden dus ik beslis ook wat ermee gebeurd. Ik ben dan ook blij dat ik nu op een andere stal sta, mijn ervaring is dat dit dus niet zal werken tussen de stalhouder en pensionklant Bloos

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:32

ik zou daar niet tegen kunnen!!
zelf baas toch!
en anders naar een andere stal verhuizen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:35

Bij ons lopen ze ook in een groep, er zitten een paar paarden tussen die dekens dragen, zelfs de leider van de groep draagt een deken. Ze kunnen er alles mee. Houdt er wel rekening mee dat je deken kan sneuvelen, de staartflap er af getrokken kan worden tot hele scheuren er in. Eigenlijk zijn ze niet kwetsbaarder, de beten komen niet door en dat is wel fijn voor jouw en het paard.

Ik denk dat jouw staleigenaar anti deken is het onzin vindt en dit smoesje heeft verzonnen, verder is hij misschien bang dat hij straks dekens moet wisselen en daar heeft hij geen zin in.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:28

Bikj ons staan er 20 paarden 's winters bijelkaar in de paddock, meerendeel met deken, natuurlijk sneuveld er wel eens een deken, maar dat blijft aardig binnen de perken. Iedereen weet wat de risico's zijn en er is bijna nooit gezeur over. De paarden kunnen uitstekend rennen en trappen etc met deken op.

Back on topic; wat me bevreemd is dat de staleigenaar jouw nooit heeft voorgelicht over deze regel. Als je dit soort regels hanteerd is het wel zo netjes dit te vermelden zodra je nieuwe mensen op stal neemt.
Als jij er nog eens expliciet bij zegt dat het jouw eigen risico is, wat zou het haar dan kunnen schelen? De andere paarden hebben immers geen last van jouw deken.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:32

nou beetje rare zaak als de pensioneigenaar zomaar de deken afhaalt bij JOU paard ??? hmm had de mijne niet hoeven doen, dan had ik toch een goed gesprek aan gegaan met hem...het is jou paard en jij kiest ervoor of je hem wel of geen deken op doet, ik bedoel whats next ? de staleigenaar die beslist wanneer jij mag rijden of hoelang de manen van jou paard mogen zijn ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:37

Bij ons draagt ook een deel van de paarden een deken.mijn merrie is zelfs met deken de baas.Wel vind ik het op eigen verantwoording omdat het idd wel eens gebeurd dat er een deken sneuvelt.En aangezien je nooit kan zeggen wie het heeft gedaan,moet je dat op jezelf pakken.het kan zijn dat je stalhoudster daar al problemen mee heeft gehad.

Ik zou gewoon rustig nog eens met haar praten,uitleggen waarom je een deken op gelegd hebt.

Mijn paard heeft nu ook haar regendeken weer aan,op aanraden van de dierenarts ,ze heeft nogal een dunne vacht en heeft ooit een longontsteking opgelopen.Dus niet alle paarden kunnen zonder deken.
.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:47

Zoals hierboven ook al is gezegd; slechte excuses. Mijn verzorgpony staat ook in een kuddetje, met 5 jongere pony's, en heeft de hele zomer een eczeemdeken op gehad. Ze wist nog prima haar leidende plaats te verdedigen! De deken is natuurlijk wel vaak kapot gegaan (oa door het prikkeldraad:() maar ze heeft momenteel zelfs een veulentje dat eronderdoor drinkt! Dat ze er minder mee kunnen is dus onzin!