hemparade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

hemparade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 11:03

Mabel staat sinds gisteren op hennep (hemparade)
vorig jaar heb ik ook met dit spul gewerkt en het bevalt me heel goed wie heeft er hier nog meer ervaring mee?
Ik ben benieuwd hoe je de bodem optimaal krijgt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:10

NOu, bij wijze van proef heb ik mijn varken [naam verwijderd] ook een week of 2 op hemparade...en ik vind het een verschrikking!
Het mest wel ideaal uit, valt lekker makkelijk door de vork...
Maar mijn hemel, wat is dat smerig na een paar dagen. Je moet het eigenlijk een week of 4 in de box laten liggen, maar NO WAY, dit weekend gaat die rotzooi eruit. Het is ook zo donkerbruin, bleh...Geef mij toch maar liever vlas.

Vind hemparade ook nog erg duur ook. Ik betaalde voor een 16 kg 6,25 euro. Voor een pak vlas van 30 kg betaal ik iets minder dan 8 euro.
Is nogal een prijsverschil.
Snap niet hoe je een paardenbox met slechts 4 zakken kan vullen...dan staan ze immers nog steeds op het beton, 2 keer draaien en alles ligt in de hoek. Om mij mogen er wel 8 pakken in in het begin.

Ach ja....ik ben gewoon een vlas-junkie...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:27

ik heb altijd met zaagsel en stro gewerkt, sinds een aantal weken ben ik over op gehakselt stro...soort vlas geloof ik.Goedkoper en ze blijft er veel langer droog op

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:39

Ik heb die Lange een tijd op hemparade gehad en ik vind het ideaal. Je moet inderdaad eerst een hele berg er in gooien en dan haal je dagelijks de drollen eruit. Als de natte plek omhoog komt dan haal je die eruit (1 x per week) en gooi je er weer een tweetal zakken bij. Het is even aankijken hoe schoon je paard is en een optie is om er een goedkopere vlas/zaagsel er door heen te mengen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:40

Ik gebruikte altijd stro met Omar maar ben overgegaan op flevo strovezel (gehakt stro) en op zich bevalt het wel goed maar ik mest wel iedere dag uit en dat is ook echt hard nodig vind ik. Ik vind dat hij wel veel droger staat dan op stro want het absorbeerd wel heel goed.

De eerste keer heb ik 4 zakken gebruikt maar hij stond te hoog in zijn box (leek wel een kwpn'er i.p.v. arabier Haha! ). Ik krijg iedere zaterdag een nieuwe baal en soms op woensdag neem ik een extra baal en schep er dan veel viezigheid uit. Het schone strolvezel leg ik vaak in de hoeken waar Omar niet veel mest en zo kan ik het de volgende dag weer naar het midden schuiven na het uitmesten.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:43

wij hadden ook hemparade op stal waar ik werkte ik vind het ideaal..
gooi er 4/6 (afhankelijk van groote stal he) pakken in aan het begin en giet er een gieter water over uit voor de sponsfunctie...
verder elke dag de mest eruit. niet de hemparade omgooien das niet verstandig. wat je wel doet na een week ongeveer is zoeken naar vieze rode plekken.. die hoeven er pas uit. bruin is niet erg maar als het rood word is het verzadigd..
wat je er dan aan hemparade uithaalt gewoon bijvullen met nieuwe hemparade.en als je het zo goed bijhoud is het goedkoper dan gewoon met tarwestro kloten elke dag...
als het kon zet ik mijn paard ook op hemparade maar dat wil de pensioneigenaar waar ik nu staat niet... Boos!
trouwens hemparade verteert ook sneller dus je hebt sneller compost zeg maar...
maar het belangrijkste van de bodem is niet te veel gaan lopen purren dus net alles omgooien elke dag ..