Hoeveel hooi heeft een pony nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Hoeveel hooi heeft een pony nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 16:53

Hoeveel hooi heeft een pony (haf) nodig op en dag? Hij krijgt verder nog 2 kg basisbrok en hij komt overdag in de wei, maar daar staat bijna geen gras. Hij verricht geen arbeid en is 2 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:48

Van hooi mag je net zo veel voeren als dat je pony wil eten. Ik zou eerder minderen in krachtvoer dan in hooi als hij er te dik van zou worden. Met kuil moet je wel oppassen voor de hoeveelheid ivm het hogere eiwitgehalte.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:06

mijn paard krijgt zoveel hooi als dat hij wil (nu jah hij krijgt gewoon een hele berg...)
en krachtvoer krijgt ie een halfje (equiral qi) standaart 's ochtens en na werk krijgt ie 's avonds aangepast aan het werk..

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:18

Zoveel als ze willen.....

Kan best een halve baal in op een dag hoor , makkelijk Haha!

De mijne kreeg tot 2 weken geleden alleen 's avonds 2 plakjes , hooizak vol zeg maar.

Maar nu vonden ze het hier nodig om er nog 3 pony's bij te zetten , Rena haar natte stukje wei dus voor meer dan de helft af te sluiten en er op dat kleine slechtste stuk dat er nu voor haar overblijft .....ook nog eens een kruising Fries bij te zetten.....dus je kunt wel nagaan hoeveel gras er nog staat..grrrrr Boos!

Dus nu krijgt ze een plak of 3 hooi en dan nog haar hooizak vol kuilgras 's avonds.

Als ze weinig gras heeft geef ik in pricipe Lucerne erbij , maar in dit geval ga ik geen extra voer kopen omdat er gewoon wei waar ik voor betaal weggepikt wordt , dus dan vul ik het tekort wel aan met extra hooi Extreme duivel

Jammer dat het zo moet weer.....

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:58

mijn fjord van 13 jaar waarmee dagelijks wat mee wordt gedaan(varieerd van een lange buitenrit van een uur tot buitenlopen en dressuren) krijgt tussen de 1/4 en 3/4(zwarte van de arbeid) verder krijgt hij s ochtends en s avonds ruim 1 1/2 plak hooi. ik zou de jouwe s ochtends en s avonds 1 plak geven. als hij te dik wordt geeft je minder en als ie te mager word meer!
suc6!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:49

de paarden bij ons op stal krijgen zo'n 4 plakken hooi per dag. Aangezien mananzo ook nog buitenstaat en daar best wat kan eten denk ik dat hij niet echt superveel hooi meer zal eten *voor mijn gevoel dan he*. Ik denk zo'n plak of 4 dus per dag

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:02

dat licht er aan wat hij doet, en hoe groot hij is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:11

Yorghos staat de hele dag buiten en hij krijgt algauw een halve baal hooi per dag. Hij staat wel op een kale wei.
Daarnaast krijgt hij per dag 1 kg müesli en 1 kg biks.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:13

Onze pony's krijgen met hun drieën in de winter een baal hooi per dag. Daarnaast ook nog voederbieten en ze knabbelen aan de korte, winterse grasjes in de wei.
Je geeft wel tamelijk veel krachtvoer. Haflingers komen meestal met minder toe. Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje vanaf hoe hard je paardje moet werken.
Mijn recreatiepaardje waarmee ik evenveel buiten rij als dressuur (zware lessen), krijgt een halve 'ijsdoos' (die gebruiken we als schep *LOL* , heeft een inhoud van 2.5 liter) krachtvoer per dag en daarmee moet hij het maar doen.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:20

Carina, ok een 2jarige haf krijt ongeveer 3 tot 5 plakken per dag. Ligt er ook aan hoe laat ze naar binnen gaat. Soms staat ze tot 9 uur buiten, soms gaat ze om 6 uur al naar binnen. Verder krijgt ze 1/4 kilo muesli per dag en staat ze op een schrale weide.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 16:03

visje schreef:
Je geeft wel tamelijk veel krachtvoer. Haflingers komen meestal met minder toe. Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje vanaf hoe hard je paardje moet werken.


Daar heb je helemaal gelijk in. Maar omdat mijn haflinger zo erg vermagerd was (toen ik hem kocht) heeft de dierenarts gezegd dat ik hem 2 kg per dag brok moet geven. Hij is er nu wel weer aardig bovenop, maar de dierearts zeg nog steeds dat ik hem dit moet voeren.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 10:31

Ik geef de paarden op onze manege een kleine kruiwagen vol. Hooi lijkt meer maar is altijd voller dan kuil. En ze kunnen wel wat hebben hoor. Ik geef 1 paard veel hooi omdat hij anders stroef gaat lopen...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:31

Shaienne"]
[quote="visje schreef:
Je geeft wel tamelijk veel krachtvoer. Haflingers komen meestal met minder toe. Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje vanaf hoe hard je paardje moet werken.


Daar heb je helemaal gelijk in. Maar omdat mijn haflinger zo erg vermagerd was (toen ik hem kocht) heeft de dierenarts gezegd dat ik hem 2 kg per dag brok moet geven. Hij is er nu wel weer aardig bovenop, maar de dierearts zeg nog steeds dat ik hem dit moet voeren.

Bedankt voor jullie antwoorden!
[/quote]

In dat geval kan je natuurlijk het beste het advies van je dierenarts volgen Knipoog .