paard houden zonder gezelschap ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:38

Ik zou het niet doen. Paarden zijn kuddedieren dat zegt genoeg.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:28

Guinness staat ook alleen, maar de laatste tijd wordt ze steeds chagerijniger, vooral op stal, ik denk wel dat ze gezelschap mist. Als we een weekendje weg zijn of op vakantie zijn staat ze altijd bij mijn vriendin met andere paarden in de wei, ze kan het altijd goed met die paarden vinden. Volgend voorjaar willen we Guinness misschien laten dekken en als dat niet lukt komt er in ieder geval een ander paard bij. Ik denk dat een paard wel gezelschap nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:52

Mijn paard heeft een jaar alleen gestaan. Ik doe de verzorging zelf. Wel ging ik 3 keer per dag naar hem toe en gaf hem veel aandacht. Hij werd heel aanhankelijk en op mij gericht. Als er genoeg gras op het weitje stond, vond hij het prima. s'avonds kwam ik altijd nog terug om wat extra's te geven en hooi voor de nacht, ging dan een stukje met hem wandelen en liet hem nog even grazen. Hij stond dan echt op mij te wachten.

In de winter is het saaier voor hem, weinig of geen gras, slecht weer en lange nachten. Toen had ik de indruk dat hij toch best wel eenzaam was, wel was hij heel makkelijk in de omgang.

Nu heb ik hem bij de buren staan bij een andere merrie. Meteen is zijn aandacht op de merrie gericht en ik zie aan hem dat hij het heel erg naar zijn zin heeft. Als ik s'avonds kom, staat hij niet op mij te wachten en het stukje lopen waar hij echt voor klaar stond, vind hij ook niet meer belangrijk. Heb hier een goed gevoel over, weet wel dat ik nu meer moeite met hem ga krijgen, als ik ga rijden en hem bij de merrie weg haal, maar voor hem is het beter.

Het kan wel, maar ze hebben dan echt veel meer aandacht en afwisseling nodig. Soms kan het gewoon niet anders. Als je een paard hebt dat dan niet gaat grazen maar heen en weer loopt om de kudde te roepen, heb je een probleem. Een geit of een schaap erbij zetten kan een oplossing zijn.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:05

Ik denk dat het voor geen enkel paard fijn is om alleen te staan.
Mijn pony heeft een keer tijdelijk een maand ofzo alleen gestaan. Nou hij was elke keer zo blij mij te zien. Stond dan voor dat hek te wachten en te hiniken. Die was echt eenzaam.
Gelukkig staat hij nu in een ´kudde´ met 2 shetlanders en een haflinger.Waar hij lekkker mee kan rennen en spelen

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:03

Persoonlijk vind ik het gezelliger voor een paard dat hij een gezeldschaps pony/paard heeft... mijn pony heeft ook een vriendje bij hem op stal staan.. Hij werd helemaal gek en onrustig op stal toen hij alleen stond dus toen hebben we maar snel een kamaraadje gezocht... ze kunnen absoluut niet samen in de wei maar ze missen elkaar wel als de 1 weg is gaan ze hinniken enz.. Lachen

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 21:15

Zo te horen denken / voelen jullie er dus hetzelfde over als ik Lachen

Ik ben voor Rena op zoek naar een ander plekje maar wil haar ook niet alleen gaan houden , vooral omdat ik wil dat ze mij niet per-se nodig heeft , en zich ook wel vermaakt als ik op m'n werk ben.
Dat ze lekker met minstens 1 soortgenootje op de wei rondstruint , en mij dus niet heel hard nodig heeft voor aandacht & beweging...

Ook al zou het best kunnen , ik zou er zelf geen fijn gevoel bij hebben en het is natuurlijk belangrijk dat je je paardje WEL met een goed gevoel achterlaat.

Jullie denken er dus hetzelfde over ! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:29

Ff voorop ik heb jullie berichten niet allemaal gelezen.

Kawa heeft een korte tijd ergens gestaan waar de paarden dus in aparte landjes de wei in gingen.
Maar Kawa vond dat niet zo gezellig.
Hij sprong daarom over de draad om toch bij andere te staan.

De pensionhouder was dus niet erg blij met Kawa's aktie.
Dus werd de wei hoger afgemaakt.
Maar als je echt niet alleen wil staan kruip je er dan toch gewoon onderdoor, lint rekt best ver Verward *LOL*

Dus hieruit blijkt dan toch erg duidelijk dat paarden kudde dieren zijn en liever wel sociaal kontakt hebben.