Oude pony nog verhuizen naar andere omgeving ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Oude pony nog verhuizen naar andere omgeving ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 11:32

[color=blue]Lieve mensen,

Ik zit een beetje in dubio en wil graag jullie mening hierover....

Mijn verzorg-merrie van ongeveer 35 jaar oud staat nu in een grote wei in Zuid-Limburg. Ze staat hier al 20 jaar en is zomer en winter buiten. Ze heeft daar wel een open stal en wordt dagelijks gevoerd. Ze wordt nu 1 keer per week, soms minder gereden en dat kan ze nog heel goed aan. Alleen heb ik het idee dat ze nog te weinig aandacht krijgt en daardoor een beetje wegkwijnt. Verdrietig

Nu heb ik misschien de mogelijkheid om haar mee te nemen naar Zaandam. Ze komt dan ’s nachts in een stal te staan waar ze wel met haar hoofd naar buiten kan. Overdag kan ze waarschijnlijk gewoon naar buiten toe in de buitenbak of in de wei. Ze zal daar elke dag aandacht krijgen waar ze gegarandeerd van opknapt. Ik heb dan ook de mogelijkheid om haar vaker te rijden wat zeker weten goed voor haar is. Ze zal ook meer contact krijgen met andere pony’s. (alleen is ze daar erg bang van maar dat komt denk ik wel goed) En kan ik haar seniorenbrokken gaan voeren.

Ik vraag me alleen af of het wel goed is als ik haar uit haar oude omgeving haal, want de omgeving waar ze dan zou komen te staan is natuurlijk heel anders. De reis van ongeveer 3 uur in de trailer zal wel goed gaan denk ik, en anders doen we het gewoon in 2 dagen.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet meenemen ?
[/color]


sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:36

Ik denk dat het weinig kwaad kan.
Je merkt waarschijnlijk zelf wel of hij het echt wil of niet.
Als je vind dat ie het daar gewoon beter heeft dan moet je hem mee nemen.
Veel succes Knipoog

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:36

Het is nogal wat om haar zo ver te verhuizen. Dat betekent een flinke rit op de trailer en weg uit haar vertrouwde omgeving. Maar ze staat nu wel weg te kwijnen. Echt sh*t dat er geen fijne betrouwbare verzorger voor haar te vinden is.
Ik vind het altijd een beetje eng om zulke oudjes nog te verhuizen, ze kunnen door de shock opeens snel achteruit gaan maar ja aan de andere kant geef je Smook zo misschien nog wel een heel fijne oude dag met veel meer aandacht dat zou ze prachtig vinden!
Ik weet het niet hoor. Jammer dat ik geen tuin heb.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:44

Ik denk dat ze er heel wat voor terug krijgt, als ik dat zo hoor...

Mijn oude pony werd in zijn laatste jaren nog twee keer per jaar verhuisd. Omdat we wel een wei hadden voor twee pony's maar slechts één stal bij huis, stond mijn oudje 's winters op een boerderij bij mensen die zelf ook een oudere pony hadden. Het was altijd één dagje wennen aan het andere paard en daarna merkte je niets meer aan hem. Maar ik denk dat dat heel afhankelijk is van het paard.

Tja, nee heb je en ja kun je krijgen. Persoonlijk vind ik dat je het moet doen. Mijn oude pony knapte ook altijd erg op als hij meer aandacht kreeg, voor jouw oudje zou dat ook een flinke stap vooruit kunnen zijn!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:54

We hebben een half jaar geleden Trammelant (25) verhuisd, over weliswaar een heel korte afstand maar daar is hij alleen maar van opgeknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:02

Heb je het er al met de eigenaren van Smokey over gehad?

Zo als Smokey nu staat is wel een beetje sneu zo eenzaam en nu met de winter op komst...

Ik denk dat ze toch welsnel went aan de andere pony's, toen we gingen uitstappen vond ze Pablo ook niet echt eng.. Haha!

Nu ik er langer over nadenk denk ik dat je het gewoon moet doen. Misschien is het wel een schok voor haar maar anders staat ze maar wat weg te kwijnen en dat is ook niks.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:05

Ik denk dat het niet kwaad kan als je haar verhuisd,bij mij op stal staat nu een pony van 30 en die stodn eerst ook ergens anders en dat beestje heeft het hier hardstikke naar z'n zin.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 12:11

Mmm,

Als ik jullie zo hoor denk ik dat ik er toch maar eens goed over na moet gaan denken ja. Remy (mijn eigen pony) gaat binnenkort ook naar deze stal verhuizen en dan wil ik eerst even kijken hoe dat gaat. Dat zal voor mij ook even wennen zijn.

Ik heb het er ook nog niet met de eigenaar van Smokey over gehad omdat ik eerst even jullie mening wilde weten.
Ik ben er bijna zeker van dat ik haar mee mag nemen.

Ik zou haar het liefst meteen meenemen, zo gek ben ik op dat beestje.

Katrien: Ik denk dat Smokey wel gecharmeerd was van die stoere "kerel" Pablo Haha! !! het zal misschien wat tijd nodig hebben voor ze helemaal gewend is aan de andere pony's maar dat komt wel goed ja.

Maar nog meer reacties zijn welkom hoor !

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:16

Ik zou het ook doen, ze knapt er vast van op.
Mijn vorige pony heb ik toen ze 27 was verhuisd, nadat ze meer dan 20 jaar op dezelfde manege had gestaan, en zij is er toen van opgeknapt.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 12:47

Ik denk dat wij er weinig over kunnen zeggen zo op afstand. Ik heb zelf ook een oud paard en heb hem drie jaar geleden op ong. 34 jarige leeftijd nog verhuisd. Hij had hier totaal geen moeite mee, is er inderdaad zelfs van opgeknapt. Inmiddels zou ik hem niet meer verhuizen, hij is de laatste jaren nogal oud geworden en begint nu licht te dementeren, veranderingen in zijn omgeving maken hem nu onrustig. Kijk dus goed naar je pony, is ze echt aan het wegkwijnen of wordt ze gewoon ouder? Bono (mijn paard) is nu ook een stuk suffer en slomer, dat komt gewoon door zijn ouderdom, in zo'n geval doe je pony er echt geen plezier meer mee haar nog te verhuizen en meer te rijden. Kortom eerlijk naar je pony kijken en dan helemaal zelf beslissen, jij kent haar het best!
Succes met je beslissing en nog heel veel gezonde en gelukkige jaren toegewenst!!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 13:09

reina schreef:
Ik denk dat wij er weinig over kunnen zeggen zo op afstand. Ik heb zelf ook een oud paard en heb hem drie jaar geleden op ong. 34 jarige leeftijd nog verhuisd. Hij had hier totaal geen moeite mee, is er inderdaad zelfs van opgeknapt. Inmiddels zou ik hem niet meer verhuizen, hij is de laatste jaren nogal oud geworden en begint nu licht te dementeren, veranderingen in zijn omgeving maken hem nu onrustig. Kijk dus goed naar je pony, is ze echt aan het wegkwijnen of wordt ze gewoon ouder? Bono (mijn paard) is nu ook een stuk suffer en slomer, dat komt gewoon door zijn ouderdom, in zo'n geval doe je pony er echt geen plezier meer mee haar nog te verhuizen en meer te rijden. Kortom eerlijk naar je pony kijken en dan helemaal zelf beslissen, jij kent haar het best!
Succes met je beslissing en nog heel veel gezonde en gelukkige jaren toegewenst!!


Reina,

Ze staat echt weg te kwijnen, dat voel ik. Wanneer ik bij haar ben merk ik hoe graag ze nog naar buiten wil en gaat. En ze heeft totaal geen moeite met buitenritjes, die vind ze juist geweldig en ook al wordt ze een beetje moe, ze gaat toch door.
Het ligt bij haar dus niet aan de ouderdom (gelukkig).

Ik laat jullie wel weten of het doorgaat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S_Figo en 31 bezoekers