Vraagje aan mensen die vlas strooien.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Vraagje aan mensen die vlas strooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 21:19

Hoe halen jullie de stront eruit?? Het zou minder werk moeten zijn dan stro maar ik merk daar absoluut niks van juist het tegendeel. Mijn ene paard stopt het onder, dus zie ik het niet liggen, en dan een keer rond lopen en het ligt door "heel" de stal.....ik kan tochmoeilijk heel de stal "zeven" met zo'n mestvork.... Want met een riek gaat het dus zeker niet, dat snap ik wel.
Ik hoor het wel.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:18

Heeft hij niet zo een beetje zijn eigen plekjes? handschoenen aan en gewoon oppakken is het makkelijkste.

Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 08:19

Zo een hele fijne riek, liefs van ijzer en daar mee zxeven. Meestal haal ik de bovenste vieze plek weg. Meestal om de dag zorg ik ervoor dat ik de stal omgooi en dan zeef ik de rest eruit. mengen met normaal zaagsel wil er nog wel eens voor zorgen dat de stal beter bewerkbaar is. Het is ook wennen voor jou en je paard. Het gaat naar mate hij er langer op staat steeds makkelijker en sneller.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 08:42

Alfie is nogal "schoon". Hij mest meestal op 1 vaste plaats. Ik mest uit met een emmertje en een handschoen. De "verstopte" ballen haal ik boven door even door het losse vlas te woelen dan voel je ze vanzelf. En na een tijdje weet je gewoon waar ze liggen. Verder haal ik 1x per week de natte plekken eruit en strooi dan een ½ pak bij. "Zeven" met een zaagselriek werkt bij mij niet zo. De ballen vallen dan in stukjes uit elkaar en vallen dan door de riek. Kan ik ze alsnog met de hand gaan oprapen.

Maar gewoon stro mesten gaat sneller. Dit kost (mij) inderdaad meer tijd.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 09:28

Hi hi, ook ik werk met de handschoen methode. Heel handig. Alle drollen die ik vind haal ik er uit met mijn hand. De plas plekken doe ik er 2 x in de week uit halen. gewoon met een Riek

Tamaar

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 09:32

De eerste week is altijd het zwaarst, omdat de vlas nog zo los ligt en de mestballen dus heel gemakkelijk onder zakken. Dat is ook een van de redenen om niet elke week de hele bodem om te woelen.
Je zult zien, dat zodra de vlas wat meer gaat koeken (vooral aan onderzijde) de mestballen er bovenop blijven liggen. Dan is je probleem dus over.

Wat ik doe: ik heb zo'n kunststof vork met veel spijltjes en ik steek die ongeveer een cm of 5 diep, haal het omhoog en zeef daar de balletjes gewoon uit. DE HELE BOX klint dan wel als een vreselijk groot stuk, maar heus, je bent er zo mee klaar.
Als je wat meer gevoel ervoor hebt (ervaring) kan je aan het gewicht van de vork wel merken of er wat voor je tussen zit, of dat het een schone schep is.

Het kan best zijn hoor, dat stro minder werk is per dag...
Hangt er immers helemaal van af hoe je dat aanpakte. Voor mij was het dagelijks "alles eruit, want vies en nat", en dan was ik veel meer tijd kwijt + een veel grotere mestbult. Voor mij is vlas dus voordeliger in elk opzicht, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 18:43

Hm, nou ja ik deed dus elke dag nat en stont eruit met stro. Um dat zeven kost me dus veel werk. HIj poept opzich wel op een bepaald gedeelte maar het wordt "onzichtbaar" en hij loopt een keer rond en het ligt onder. Dus ik wacht het nog even af. Mijn anderen paad is heeeel schoon dus daar heb ikg een moeite mee. Misschien dat het na een tijdje beter gaat ja.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Finesse, Getty_Maan en 38 bezoekers