Mijn advies:Niet kopen! Heb ik gelijk?slot!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
poppetje
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-10-02

Mijn advies:Niet kopen! Heb ik gelijk?slot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 02:15

leuk om deze reacties te lezen.Tuurlijk was ik meegegaan voor advies en mijn tip is neem altijd iemand mee die jou kan vertellen wat je koopt.Soms is het jammer als je een prachtbeest tegen komt welke je helemaal ziet zitten en er is iets mee,maar goed je weet dan wat je wilt en er zijn er altijd meerdere zoals die ene.Fijn om te lezen dat er nog meer slimmers zijn.
Laatst bijgewerkt door poppetje op 03-11-02 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

de toekomst duurt nog een hele poos terwijl we het verleden in een flits aan ons voorbij hebben zien gaan


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 06:28

Hmmm...ik ben niet objectief misschien, maar mijn eigen puk is ook een beetje week gekoot...en als ze een been op rust zet lijkt het soms of de kogel bijna de grond raakt...ik denk dat het er een beetje aan ligt wat voor verwachtingen je vriendin heeft als ze een paardje koopt...als ze er intensief mee wil rijden zou ik het denk ik idd niet doen (hoewel Scaal eigenlijk nooit last van beenblessures heeft door het feit dat ze wat week staat), maar als ze puur een recreatiepaardje wil waar ze lekker voor haar plezier mee wil rijden...tsja, als dit dan haar droompaardje is zou ik het om die reden niet perse laten...dan zou ik het paard door een DA aankoop laten keuren en vragen wat hij er van vindt. Ik zou mijn puk iig voor geen kudde "perfecte" paarden willen ruilen...zij past zo goed bij mij dat ik die beentjes voor lief neem....bovendien heeft zij er dus geen last van. Haha! Maar goed, dat is mijn mening...als ze serieus geinteresseerd is zou ik zeggen...laten keuren door een DA...en dan hoort ze zijn/haar mening daar over wel.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 09:06

Ik zou hem sowieso laten keuren. De stand van de voet wordt soms ook behoorlijk beinvloed door hoe het paad beslagen / bekapt is.

Uit Paardenbenen van Ever Offereins:
Week of zwak gekoot
Bij deze stand is de voetashoek kleiner dan 45 graden. Men zegt dat dergelijke paarden 'diep doortreden' , wat extra slijtage vooral van de buigpezen, tot gevolg heeft. Een dergelijke voetstand komt nog wel eens voor bij rassen die van nature lange kootbeenderen hebben (Engels Volbloed bijvoorbeeld). Een weke kootstand gaat vaak gepaard met een zwakke constitutie (slecht ontwikkelde spieren en gewrichten).

Als ik dat zo lees dan zou ik denken: er zijn zoveel paarden te koop, waar om eentje kopen met risico? Je hebt er zelf later alleen maar verdriet van.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:13

Een weke koot zorgt vaak voor elastische bewegingen maar belast de pezen meer.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:18

Overleg met de dierenarts. Ik neem aan dat je haar bij evt, aankoop toch eerst zou laten keuren? Vraag de dierenarts naar zijn mening en kijk verder wat voor doel je vriendin heeft met dit paard.
Vraag ook de huidige eigenaar of die ooit problemen heeft gehad met de benen en of het altijd zo geweest is.

* To Belg, or not to Belg *

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:20

Ik zou toch oppassen. De benen van een paard zijn zo wat het balangrijkste om op te letten als je er een wilt kopen. Laat zeker eerst een dierenarts kijken vooraleer je het paard koopt (of je kennis dus).
Mijn ervaring met 'foutjes' is dat het ene paard met een 'foutje' er helemaal geen last van heeft en het andere er erg slecht op loopt.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:31

Ik heb dat een keer meegemaakt met een connemara, ze was heel mooi gebouwd en toen ze haar lieten lopen kwam de kogel tot maar een paar cm. van de grond.
Ik zou een pony met die eigenschap niet kopen.....
Maar vraag advies aan een dierenarts ofzo.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:48

Als die weke koot het enige is, zou ik er een veearts naar laten kijken. Als hij/zij helemaal gek is van dat beest, zou dat probleempje best overkomelijk kunnen zijn, bijvoorbeeld door een goede hoefsmid die heel voorzichtig gaat corrigeren. Maar ik zou die beoordeling aan een veearts overlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers