strengenmodel geschoren en naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

strengenmodel geschoren en naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 10:44

Ik heb Pjelk laatst op z`n borst hals schouder en buik geschoren. Ik las dat een paard die in dit patroon (strengenpatroon gechoren is nog wel zonder deken naar buiten kan. Pjelk staat nu ook zonder deken op stal en jheeft behave aar waar hij geschoren is een dikke wintervacht. Waar ik alleen bang voor ben is dat het heel koud op z`n buik ggaat worden aangezien hij alleen in een heel nat paddockje kan waardoor zijn buik en benen altijd kletsnat worden. Wat zal ik nou doen?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 11:04

Ik denk gewoon een niet al te dikke (regen)deken opdoen als hij naar buiten gaat, dat lijkt me het beste. Helemaal geen deken op buiten is niet zo slim denk ik, door de nattigheid worden ze wel kouder. Gewoon een licht gevoerde deken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 11:11

Niet zonder deken naar buiten doen. Leg hem gewoon een dunne, waterdichte deken op. De geschoren delen van zijn lichaam kan hij niet zelf warmhouden, bovendien zijn die niet beschermd tegen nattigheid.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:04

de deken met dekensingels sluiten, ev nog een keer extra, zodat z'n buik minder nat wordt.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:48

Bij het strengenpatroon scheren worden als je het goed doet, alleen de onderste delen van hals, buik etc. geschoren, dus die delen die niet nat worden als het regent. Mensen die ik ken in Wales doen het ook, en die paarden gaan dus zonder dek naar buiten. Ze hebben genoeg vacht over om warm te blijven. Een dek heeft ook niet zoveel nut, daar de geschoren plaatsen er niet door bedekt worden (evenals bij een geheel geschoren paard, die loopt ook buiten met een 'koude' hals en onderbuik, ook al heeft hij een deken op). Ik weet niet of hij voor hele dagen in de paddock gaat of maar voor een uurtje. Op een grote trainingsstal waar ik heb gestaan gingen alle paarden (voor een uurtje) zonder deken op in de paddock, ook als ze geschoren waren. En nooit ziek...