voetje geven = slaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

voetje geven = slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 19:58

Vraag voor kennis van me:
het gaat om een 2 jarige, loopt lekker in het land, ze gaat er zo eens in de zoveel tijd even langs om hem even te controleren.
Als veulen is ie in de draad gekomen, en heeft toen een behoorlijk grote wond aan zijn linker achterbeen opgelopen. Dit moest ook gehecht worden enzo.
Ze kan zijn been gewoon poetsen, en alle andere beentjes kan ze optillen. Als ze dit echter met zijn linker achterbeen probeert begint ie te meppen. Ze mag wel aan zijn been zitten, maar zodra ze haar hand zeg maar om zijn been doet, flipt ie.
Hierdoor wordt ie met bekappen dus altijd verdoofd. Het is niet gemeen ofzo, hij vind het gewoon dood en dood eng. Iemand hier tips voor??


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:04

Heeft ze dat paard al lang?
Anders zou ik eerst proberen zijn gehele vertrouwen te winnen , en alleen die kennis lateb proberen , dan pas iemand anders. Dan kan het paard zich op 1 iemand concentreren en leren vertrouwen.
Heeeeeeel veel mee bezig zijn en oefenen , niet opgeven!!!
Succes

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:41

als ze maar eens in de zoveel tijd langsgaat zal het niet echt opschieten met vertrouwen winnen. Daarvoor zal ze t paard vaker moeten zien en in handen moeten hebben denk ik, zodat ze elkaar leren kennen. Dan zal t paard meer vertrouwen in dr krijgen en weten dat hij niet bang hoeft te zijn. wens dr succes iig

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:31

Of met de t-touch methode, het been aan blijven raken en masseren tot hij het beu wordt om elke keer te slaan, eventueel beginnen met het aanraken met een zweep, om het slaan te ontwijken.
Maar inderdaad hier moet je geduld voor hebben en het moet wel regelmatig gedaan worden. Het paard heeft er trouwens echt geen pijn meer aan?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:15

een tijdje afspuiten met koud water, en gewoon doorspuiten als hij gaat slaan. Als dat goed gaat een keer een handdoek hoog om het been slaan en aan de uiteinden vasthouden. Omlaag laten zakken en zo optillen. Beide methodes hebben bij Pablo perfect gewerkt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:24

Mijn paardje van 2,5 deed dit precies hetzelfde, alleen dan met beide achterbenen. Ik heb er maanden aan gewerkt om dit weer goed te krijgen en alle manieren geprobeerd (van 'streng' aanpakken tot en met de 'lieve' methode). Niets hielp en ik ben dus gewoon op een gegeven moment maar gestopt met proberen de achterhoeven uit te krabben. Wel heb ik steeds haar achterbenen gepoetst met een heerlijke zachte borstel en steeds lager haar benen aangeraakt en gemasseerd. Dit deed ik enkele weken tijdens iedere poetsbeurt. Op die manier kreeg ik zelf weer wat meer vertrouwen en mijn paardje merkte dat het eigenlijk best fijn was als ik bij die achterbenen rommelde. Het vertrouwen groeide en groeide en vorige week stond ze in ruststand terwijl ik haar achterbenen poetste. Ik voelde mij ineens heel zeker en ik probeerde haar achtervoetje dus voor het eerst sinds weken op te pakken. En geloof het of niet.....ze gaf hem heel braaf en sloeg helemaal niet meer!!!! En dat terwijl het voetje pakken enkele weken geleden met gevaar voor eigen leven was, bij wijze van spreken. Dus: elke dag aandacht voor de achterbenen op een zachte en prettige manier. Niets forceren. Eerst het paard laten merken dat het niets engs is en dat het ook fijn kan zijn als iemand aan het achterbeen komt. Pas als jullie er allebei klaar voor zijn, weer proberen. Dan maar even geen hoefjes krabben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 01:00

De tip van lielle is wel een goeie. In plaats van een handdoek kun je daar ook een halstertouw voor gebruiken, dat geeft wat meer ruimte en hoef je dus niet te dichtbij te staan terwijl je dit doet. Lees: je hoeft je hoofd niet laag te houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mirriejj en 100 bezoekers