Wie gebruikt(e) SEDALIN en waarvoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Wie gebruikt(e) SEDALIN en waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 16:12

Ik wou wel s weten wie Sedalin gebruikt of wel s gebruikt heeft en waarom,en of dat werkt(e) ja of nee

Ben je er tevreden over of zou je het nooit weer doen?

Graag jullie ervaringen/meningen over Sedalin

alvast bedankt,
san

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:13

Sedalin staat op de dopinglijst. Wel eens gebruikt voor een jaarling, toen deze voor het eerst op ijzers kwam (corrigerend beslag). Het werkt na ongeveer 45 minuten en is na een uur of 2-3 uitgewerkt, maar het paard kan nog wel een paar dagen suf zijn.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:27

eem vriendin van mij gebruikte het voor haar paard,omdat ze rö-foto's moest laten maken van een van de benen van haar paard en dit paard altijd nogal truttig kan doen bij vreemde voorwerpen (daar is röntgenapparuur een beetje te duur voor) en ook de trailer eng vind

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:37

Ik gebruik het bij het scheren van erg drukke paarden of bij de eerste keer scheren om ze er geen trauma aan over te laten houden, om eraan te wennen dus, de tweede keer gaat dan bijna altijd goed zonder. Maar las net dat het uit de handel is: zie medisch.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:08

Hoi,

Wij gebruiken het bij onze Oldenburger als hij naar de tandarts moet.
Anders heeft het geen zin om hem te laten behandelen.Zelfs als hij verdoofd is blijft het oppassen.

Groetjes Jacqueline.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:44

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, heb ook zo'n brave pony Lachen Tong uitsteken

Maar bij ons op stal wordt het vaak voor scheren gebruikt en voor de smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:48

Ik heb het gebruikt bij het scheren. Maa rook wanneer ik na een blessure mijn paard weer heel rustig aan moest oppakken. Ik ben niet zo zeer bang dat ik er af zou vallen maar ik ben altijd wel bang dat mijn paard zichzelf opnieuw blesseerd omdat hij zo vreselijk fris kan zijn.
Verder kwam de Sedalin ooit zeer goed van pas toen ik stil kwam te staan op de snelweg met de trailer. Mijn paard was niet zo gecharmeerd van al het langsrazende vervoer....

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 01:34

Ik heb het 1x keer gebruikt voor de hoefsmid, omdat Sarah toen nog niet gewend was aan een hoefsmid. Het hielp echter niets, toen ze er een praam bij op kreeg was ze wel rustig.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:00

Ik heb het bij mijn merrie weleens gebruikt en bij mijn veulentje. Bij de merrie helpt het echt niet....de eerste keer dat ze naar de hoefsmid moest was ze helemaal gek en erg gevaarlijk. Toen heeft ze 2 volle spuiten gehad maar het werkte totaal niet.

Bij mijn veulentje heb ik het gebruikt toen ze op de trailer moest naar de opfok. Vorige keer laadde ze namelijk erg slecht en heeft ze zichzelf bezeerd. Met een paar streepjes Sedalin was ze superbraaf en rustig en liep ze zo de trailer op.

Het effect van Sedalin verschilt dus ook erg per paard.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:52

ik hbe het nog nooit gebruikt aangezien het nu uit de markt is! wij kregen wat anders mee, voorkatten en honden, 1 spuit voor 350 kilo. mijn E pony heeft 1,5 gehad. maar hij vocht er echt tegen, hij werd namelijk geschoren. de ene DA had trouwens gezegd dat ie maar 1 spuit mocht en de andere had gezegd dat ie er wel 2 mocht!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:22

Jippie schreef:
. Maa rook wanneer ik na een blessure mijn paard weer heel rustig aan moest oppakken.


Ik vraag me af hoeveel je dan gebruikt. Mijn ervaring is dat ze er behoorlijk van op de benen kunnen staan wiebelen en echt slapjes worden. Kan me voorstellen dat dat niet de bedoeling is maar dat het rijden ook gevaarlijk wordt. Ik zou er zelf nooit voor kiezen!

Ik heb het gebruikt om mijn Tinker te laten scheren. Kwam recht vanuit Ierland en was niks gewend. Het hielp prima, maar moest niet te lang duren want op bepaalde plekker (billen) reageerde ze toch wel.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:30

Suzanne F. schreef:
Ik heb het bij mijn merrie weleens gebruikt en bij mijn veulentje. Bij de merrie helpt het echt niet....de eerste keer dat ze naar de hoefsmid moest was ze helemaal gek en erg gevaarlijk. Toen heeft ze 2 volle spuiten gehad maar het werkte totaal niet.


Het effect van Sedalin verschilt dus ook erg per paard.


Bij ons op de ponyclub wordt iedereen al gek als er een hele spuit gegeven wordt, omdat bij overdosering het paard dood kan gaan!!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:20

een tijdje gebruikt in midden winter, omdat mijn pony een ernstige peesblessure had en niet te houden was aan de hand.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:15

reddytobias schreef:
ik hbe het nog nooit gebruikt aangezien het nu uit de markt is! wij kregen wat anders mee, voorkatten en honden, 1 spuit voor 350 kilo. mijn E pony heeft 1,5 gehad. maar hij vocht er echt tegen, hij werd namelijk geschoren. de ene DA had trouwens gezegd dat ie maar 1 spuit mocht en de andere had gezegd dat ie er wel 2 mocht!


Dat is het nadeel van Sedalin. Ze zijn wel wat suffer, maar als ze echt niet willen/durven kan het ook nog gevaarlijk zijn. Zelf heb ik de ervaring dat een lagere dosering beter werkt en dat ze minder gaan "vechten". (bij het scheren. Het ene jaar een hele spuit, maar niette doen. Het jaar er op 2 of 3 streepjes en hij was superbraaf (metzijn hoofd nog niet, maar met een praam erbij ging het een stuk beter)) Maar ja, het ene paard is de andere niet. Die nare bijwerkingen heb je vooral bij overdoseren enals jouw paard niet goed in orde is.