Paard wil de stal niet in. Wie weet de oplossing??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanijmond

Paard wil de stal niet in. Wie weet de oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:39

Hallo,

sinds een week heb ik een nieuw paardje. Deze was gewend om 's avonds op stal te staan.
Het paardje weigert echter om de stal binnen te gaan.. Hier even wat we tot nu toe geprobeerd hebben:
- lokken met voer;
- achterwaarts erin;
- merrie in de stal;
- touw spannen achter zijn billen;
- blinddoeken;
- zelf geduldig in de stal gaan zitten met paardje aan een touwtje erbuiten;
- andere stallen;
- paard in de gang gezet met zijn stal open en daarin wat lekkers opgesteld (en uuuuuren gewacht..).

Is er iemand die dit ook ooit heeft meegemaakt?
Het is een doodnormale stal, met veel licht.

Ik ben nu bezig met round up en grondwerk om een band op te bouwen, en hoop dat hij dan de stal in wil. Ben niet van plan om het paardje met "geweld" de stal in te dwingen. Het moet toch een plek worden waar hij zich veilig in voelt.

Wie o wie heeft er paardvriendelijke tips?? Ik heb geen haast, zolang hij er maar tegen de winter in wil staan.

maikeltje

Re: Paard wil de stal niet in. Wie weet de oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:43

Is de opening van zijn deur wel breed genoeg? Misschien heeft ie zich ooit gestoten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:03

Idd nagaan of hij zich bezeert heeft. De jaarling van een vriendin van mij had haar hoofd gestoten en durfde ook niet meer de stal in. Grenst de stal toevallig aan de wei? Anders zou ik de stal gewoon open zetten met eten erin, zodat het paard in zijn eigen tempo de stal kan verkennen. Zo deed ik het toen mijn pony's een nieuwe stal kregen, die vonden ze ook doodeng.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:10

Je schreef dat het paard op zijn oude adres wel op stal ging.Kijk eens of er grote verschillen zijn tussen de stallen.
Misschien is zijn huidige stal donkerder of had hij op zijn oude stal uitzicht naar buiten en bij zijn nieuwe stal niet.
Ik heb zelf eens een paard gehad dat gewend was zijn stal te delen met een andere pony en niet alleen op stal durfde.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:51

nasira deed dit we hebben har geblinddoekt en naar binnegeleid
door vertrouwen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:54

Gewoon buiten in de wei laten staan? D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:56

Had mijn paardje ook de eerste week..
Heb em even vriendelijk doch dringend verteld dat dat niet de bedoeling is.. en nu loopt hij er zo in...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:03

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:46

mijn paard wil ook niet een stal of box in, maar hij hoeft dan ook bijna nooit de stal in omdat hij 24.7 buiten staat. Toen hij nog een inloopstal had ging hij er ook niet instaan, omdat hij dat te eng vond.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:50

Heel veel geduld. Mijn merrie had dit vroeger ook. Het paardje moet eenvoudig weg vertrouwen in jou krijgen. Mijn merrie heeft het nog met nieuwe stallen of lange smallere doorgangen of stallen. Daar duurt het soms wel een uur voor ze er in staat. maar ik blijf geduldig wachten.
Waar houd je haar nu dan aangezien ze de stal dus niet in gaat, of is het uiteindelijk wel gelukt.
Toen ik mijn merrie ging halen voor het eerst zijn we van 8.00u tot 14.00u bezig geweest om haar in de trailer te krijgen. Uiteindelijk gelukt maar ik kwam erachter dat dit paard veel nare ervaringen heeft gehad met trailers en andere smalle doorgangen.
Het enige wat helpt is engelengeduld en dat is niet altijd even makkelijk.
Als je nog iets wilt weten staat mn inbox open voor je.
Veel succes en sterkte er mee

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:00

Ik heb die van mij wel even 1x een goeie knal verkocht, hij ging de ene keer wel en de andere keer niet..
Toen hij er eenmaal in stond kreeg hij wat lekkers te eten in zijn voerbak.. om te laten zien dat het toch goed is..
Sinds dien heb ik er geen last meer van.. hij loopt nu braaf achter me aan..

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:02

idd ook altijd lekkers in de stal geven. En ik heb de mijne soms ook wel eens aangepakt als ze na drie keer er zo in te gaan opeens weer ging staken. En dan liep ze een paar passen terug, sprak ik haar nog eens boos toe en dan ging ze toch maar. Maar je moet uitkijken dat je dit wel op goede moment doet en niet als ze echt bang zijn want ik kon het dan echt vergeten met mijn merrie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:36

Boertjes schreef:
idd ook altijd lekkers in de stal geven. En ik heb de mijne soms ook wel eens aangepakt als ze na drie keer er zo in te gaan opeens weer ging staken. En dan liep ze een paar passen terug, sprak ik haar nog eens boos toe en dan ging ze toch maar. Maar je moet uitkijken dat je dit wel op goede moment doet en niet als ze echt bang zijn want ik kon het dan echt vergeten met mijn merrie.

Klopt, weet wel wat je doet, anders kan het ook averechts werken..

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:43

inderdaad heel veel geduld ten eerste.
en lijkt het paard bang of eerder onwennig?
succes alvast maar