paard valt andere paarden met dek op aan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

paard valt andere paarden met dek op aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:27

Mijn merrie heeft weer iets nieuws bedacht... Ze loopt met twee pony's in de wei. Na een moeizame start met de nieuwe pony (accepteerde ze eerst niet) ging dat tot nu toe prima. Zij is de duidelijke leider dat wel. Laatst had de pony een eczeemdeken om, om even te passen. Die joeg ze vervolgens de hele wei door. Daar moest ik toen nog een beetje om lachen. Het lachen is me inmiddels vergaan. Sinds gister heeft de andere pony een dek om. Die pony is dus bijkans gemolesteerd door mijn paard.. De deken heeft ze stukgebeten en ze blijft achter de pony aan jagen. Ook toen de deken allang af was moest de pony het ontgelden.
Is dit normaal???? De pony waar het nu om gaat is niet van mij en die gaat over twee maanden weg. Maar ik was toch ook van plan om die andere pony ook een dek om te doen. De merrie loopt nu apart want ik heb geen zin in ongelukken. Maar dat is eigelijk niet handig als blijvende oplossing. Van de winter moet ze met de pony in de paddock. Wie herkent dit?

Nibbit

Re: paard valt andere paarden met dek op aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:29

Ik denk dat je paard de pony`s niet meer herkend en opnieuw de rangorde wil uitvechten.

Misschien eerst de wei in 2en delen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:33

Nibbit schreef:
Ik denk dat je paard de pony`s niet meer herkend en opnieuw de rangorde wil uitvechten.

Misschien eerst de wei in 2en delen?

Een paard ruikt het, en herkent zo andere paarden.... Dus ik zou het eigenlijk niet weten. Ik volg dit wel even, ik ben benieuwd.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:35

is bij ons op stal ook gebeurd, ook met een eczeemdeken. we hebben een hele hechte kudde haflingers en eczeemdekens zijn uit den boze! echt pony's de hele wei door gejaagd terwijl ze elkaar al jaren kennen. heel raar, ik denk dat het toch iets met het uiterlijk te maken heeft. je ziet ook vaak dat paarden met een opvallende kleur (bont,schimmel) t pispaaltje zijn. misschien is t gewoon instinct omdat t roofdieren aantrekt?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:29

mel86 schreef:
is bij ons op stal ook gebeurd, ook met een eczeemdeken. we hebben een hele hechte kudde haflingers en eczeemdekens zijn uit den boze! echt pony's de hele wei door gejaagd terwijl ze elkaar al jaren kennen. heel raar, ik denk dat het toch iets met het uiterlijk te maken heeft. je ziet ook vaak dat paarden met een opvallende kleur (bont,schimmel) t pispaaltje zijn. misschien is t gewoon instinct omdat t roofdieren aantrekt?

kwam dat uiteindelijk goed?? Dat ze dr aan wennen zeg maar?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:31

maf, nog nooit van gehoord.
Ben erg benieuwd wat het nou is enzoo..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 08:57

Ik heb ze nu met een lijntje er tussen in de wei, ik vind het niet handig... Rolleyes Pony raakt al in de stress als ze mijn paard aan ziet komen, arm beestje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:44

Het komt vaker voor dat een paard dat opeens een exceemdeken op heeft niet herkent en geaccepteerd wordt. Meestal gaat dat wel weer over als ze zich realiseren dat er toch die bekende onder die lap stof zit. Laatst bij ons op stal ook weer gezien bij een tinker die een exceemdeken opkreeg. Dag 1 was een drama, daarna was het over.
Confronteer je merrie duidelijk met het feit dat er onder die deken gewoon dezelfde pony zit die ze al kent.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:03

bij ons op stal is dat ook zo, tenminste, niet dat ze elkaar molesteren, maar er lopen paarden tussen die je deken eraf proberen te trekken of je deken kapot bijten.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:31

Bij mij was het vandaag dus andersom... Verdrietig Toen ik mn pony (appaloosa dus gevlekt; erg shockerend Clown ) zonder eczeemdeken op het land zette ging het mis in de kudde, toen ik hem weer opdeed was het vrede. Alleen één ruin wilde erna nog wel even laten weten dat hij niet gediend was van dit soort transformatie-grappen Knipoog Nu weet ik ook niet zo goed hoe het gaat als hij straks weer lekker een tijdje zonder deken staat. Miss toch maar laten gaan zodat ze na een tijd realiseren dat het dezelfde paard is? Nu heb ik alleen liever niet dat hij zoveel rent, want hij heeft kroonrand-wond. Iemand ervaring met pony's die aangevallen worden wanneer ze na lange tijd ineens zonder deken staan?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:27

jeetje, wat een reacties dan?
Nooit geweten dat een deken zo'n verschil in de rangorde kon zijn.
Mijn paarden hebben ook verschillende soorten dekens om ( vliegendekens, eczeemdekens, zomerdekens etc) maar het maakt qua rangorde eigenlijk nooit uit terwijl ik toch een kudde van 7 stuks heb staan.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:56

Lowara schreef:
jeetje, wat een reacties dan?
Nooit geweten dat een deken zo'n verschil in de rangorde kon zijn.
Mijn paarden hebben ook verschillende soorten dekens om ( vliegendekens, eczeemdekens, zomerdekens etc) maar het maakt qua rangorde eigenlijk nooit uit terwijl ik toch een kudde van 7 stuks heb staan.

Moet wel bekennen dat mijn paard een erg dominant typje is. Ze is de absolute meesteres in het land Vork Misschien dat dat ook nog uitmaakt in haar reacties. Ik heb haar nogsteeds apart staan want het is erg nat op het land en ik wil geen ren en glijpartijen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:42

waarschijnlijk herkennen ze elkaar niet direct, wat je bijv vaak ziet is dat donkere paarden (bijv friezen) geen lichtere kleuren, zoals vos of schimmel enzo accepteren. of kleine pony's ook niet. soort bij soort gaat vaak het beste! heel apart is dat.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:45

Beetje vreemd zijn ze af en toe wel Knipoog Probeer anders eens een deken in de kleur van je paard.. misschien dat het minder problemen geeft en flink over je paard heen wrijven voordat je hem opdoet (ook buitenkant) voor de geur.. beetje creatief maar wie weet.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:47

Ik heb ook een keer een gloednieuwe deken uit de wei kunnen vissen. Die was echt in reepjes gescheurt. Volgens mij kwam het toen omdat hij de enige was met een deken. Duivel Niet jaloers ofzo maar anders daarom leuk om in te happen. Als ze met zijn alle in de wei stonden met een deken was er namelijk niks aan de hand Nors opkijken

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:53

lotjj92 schreef:
waarschijnlijk herkennen ze elkaar niet direct, wat je bijv vaak ziet is dat donkere paarden (bijv friezen) geen lichtere kleuren, zoals vos of schimmel enzo accepteren. of kleine pony's ook niet. soort bij soort gaat vaak het beste! heel apart is dat.

Bij ons op vakantiewerk hebben we ook een groep friezen,en die staan altijd samen.Dan hebben we 3 hafs en die staan vaak samen,En een paar kwpn en kruisings daarvan en die staan ook vaak samen.

erg vreemd is dat,want die friezen staan echt altijd samen,Van die andere zie je er niet vaak bij lopen.
en we hebben ook 2 oude paarden en die 2 oudjes zijn ook altijd samen Lovers

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:54

Deetjuh schreef:
lotjj92 schreef:

Bij ons op vakantiewerk hebben we ook een groep friezen,en die staan altijd samen.Dan hebben we 3 hafs en die staan vaak samen,En een paar kwpn en kruisings daarvan en die staan ook vaak samen.

erg vreemd is dat,want die friezen staan echt altijd samen,Van die andere zie je er niet vaak bij lopen.
en we hebben ook 2 oude paarden en die 2 oudjes zijn ook altijd samen Lovers

wij hadden eerst ook een kwpener bij de friezen, opzich kon die er heel goed bij. maar nu we alleen nog maar friezen hebben zie je toch wel hoe makkelijk ze elkaar accepteren! maar het is met mensen zo, met dieren ook. soort zoekt soort

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:04

Paarden zijn toch rare wezens.... Bij ons was het zo dat de hele kudde juist op de loop ging voor mijn pony toen hij een regendeken op had.... Was wel grappig maar ook zielig gezicht. Hij rende de kudde (voornamelijk grote paarden in alle kleuren) hard hinnekend achter na zo van "Heeee ik ben het!!! wat doen jullie nu? kom nou terug!!!!" Op een gegeven moment herkende de leider en tegen het grootste paard zijn gehinnek en ging naar em toe... De rest volgde op gepaste afstand. Toen Conroy (de leider) liet zien dat het goed was, de rust zo weer terug....

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:09

Ik ga maar proberen de deken een keer op de wei af te doen na een uurtje, ipv al gelijk zonder deken het land op... Miss dat dat wel werkt, en anders moet hij voortaan maar met deken Knipoog
Zou wel jammer zijn van zijn mooie spikkel-billen... Lachen
Maar een andere merrie en andere ruin die ook een deken op hadden gebeurde niets toen de deken eraf ging. Misschien dat het toch komt door zijn opvallende kleur...? Scheve mond

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:30

Ze hebben nu alledrie een deken op en lopen al een paar dagen met een draadje ertussen. Ik ga vanmiddag proberen zonder draadje, en nu maar hopen dat vera intuusen door heeft dat het gewoon haar stalgenoten zijn... Koe