Zoals de titel zegt, ik vraag me af wat een normale prijs is voor weiland, als je die koopt. In een landbouwgebeid in Drenthe (niet midden in een grote stad in Z. Holland). Hebben mensen hier ideeën??
Je kunt even op http://www.ltovastgoed.nl een kijkje nemen, dat geeft een aardige indicatie. Zo te zien, meestal rond de 22.000 tot uitlopend naar 35.000 de hectare.
Maar dat van 22.000 euro is dan zeer waarschijnlijk op veengrond. Geloof me, dat wil je echt niet! Let dus op wat voor ondergrond je hebt. Hoge zandgrond is goed en daarmee betaal je ook meer, maar op veengrond wil je echt niet zitten, zelfs niet voor 10.000 euro per hectare.
Dat stuk dat ik op oog heb is precis op de scheidingslijn tussen zand en veen. Ik wil de boer hierover vragen, maar wil wel weten ong. wat ik kan verwachten. Ik heb wel gehoord dat een hoek ervan is wel drassig. Ik wil er niet rijden, gewoon mijn eigen weidegrond uitbreiden...
Ik had 10,000 euro voor 1 hectare gehoord; maar ook 7-8 euro een m2. Dat is een grote verschill!! 10,000 euro of 80,000 euro! Dus vandaar mijn vraag. Het stuk is nu akkerland. Naast mijn huidige weiland. Ik wil mijn wei dus uitbreiden. Maar ben bang dat de boer me wel aan ziet komen!
wij wonen in groningen en daar zitten de prijzen rond de €30.000,- per hectare. We zitten op goede kleigrond. Vraag in ieder geval grondanalyse's van het perceel op. zo weet je ook of het in goede bemestingstoestand verkeerd etc. Is het land mooi vlak, bestaat het uit 1 perceel, of zitten er sloten tussen, is het gedraineerd? dit zijn allemaal factoren die de prijs van het stuk grond bepalen. In de veehouderij bestaat er zoiets als toeslagrechten, deze krijg/koop je bij het land. de veehouder krijgt geld naar het aantal toeslagrechten die ze hebben.
allemaal zaken die je goed in de peiling moet houden. op www.boerderij.nl staan de grondprijzen. Ook wordt er iedere week de transacties in het agrarisch dagblad vermeld (weet niet welke dag) hier staat wat er verkocht is en voor welke prijs.
Ik denk ook dat je er rekening mee moet houden dat als JIJ graag een stuk grond van de buurman wilt kopen terwijl hij het eigenlijk helemaal niet te koop heeft, het een stuk duurder zal worden. Handel is toch een kwestie van vraag en aanbod.