Hoelang nieuw veulen laten wennen???

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sonjabelgium

Hoelang nieuw veulen laten wennen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 09:49

Ik heb dus sinds maandag m'n nieuw ventje, hij is 5 maandjes. Ik laat m' eerst even wennen aan de omgeving (wei, stal) aan mijn bijdehand veulen en natuurlijk aan ons dagelijks ritueel (mesten, voeren, gaan dagje zeggen, even voetje gaan vragen bij m'n ander veulen). We hebben 'm gisteren al even geborsteld, hij is heel erg relaxed van aard. Hoe lang zou ik 'm best laten wennen voor "meer" te vragen? Hij kent totaal niets. Dus moeten weldra gaan beginnen voetjes vragen, vast staan aan touw (stond in trailer mooi stil) en leiden aan de koord. Hij loopt steeds die van mij achterna (nu praat in nog steeds alsof hij niet van mij is, maar is hij echt wel hoor). Ik wil hem niet afschrikken, dus vandaar de vraag, al voorzichtig 's iets proberen, of nog wat wachten tot ie meer uit zich zelf contact gaat zoeken met ons? Hij stapt al niet meer weg van ons, kwam in drafje en zelfs ééns in galop naar me toe gerend, maar neemt wel nog niets aan uit de hand, kent weinig van "lekkere" dingen (en m'n bijdehandje jat alle dingen ook zo snel weg hé!) ... verder kijkt ie al niet meer op dat ik in de stal kom, kwam gisteren hooi jatten uit m'n armen, en ging liggen terwijl ik nog bezig was in de stal. Ik denk dat het goed zit om eenvoudige dingen te gaan proberen, wat denken jullie?

PS dinsdag wou m'n man de tink een voetje nemen, maar die is zo "big boy" dat die voet dus niet ophoogkwam! Haha! ... mja ... dus kan wel zware arbeid worden! hahahaha

tessa3009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:15

ik neem altijd als leidraad dat zogauw je veulen zich overal door jou laat aaien dan kun je wat meer gaan vragen, dus of dat nu morgen is of volgende week, hangt af van het vertrouwen dat je veulen heeft in de mens (jij dus in dit geval) als de basis goed is bereik je meer en sneller. wel is de concentratie tijd van veulens nog heel kort dus een kwartiertje oefenen en dan bv smiddags nog een keertje veel plezier, veulentjes zijn echt geweldig om mee om te gaan!!
groetjes tessa

All people smile in the same language....

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 13:01

Bedankt voor de tip - vanavond dus de test, we hebben 'm gisteren al geborsteld (het is een echte viespeuk, gaat in de plasplek liggen) en dat ging echt zonder enig probleem - vanavond maar 's zien of we benen en kont en zo ook mogen wrijven ... t'is toch zo'n fijne ontdekkingstocht hé!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie