Mini als gezelschap voor paard, leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Mini als gezelschap voor paard, leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 00:32

Soms vraag ik me af of het voor een paard leuk zou zijn om een minipaardje (max 70 cm) bij hem in de stal te hebben.

Maddox vertoont soms trekjes waardoor ik denk dat hij zich toch verveelt op stal. Zou zo'n klein vriendje daarbij helpen?

De stal is maar 3x3. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:41

Die Maddox is toch een flink paard? Dan is 3 bij 3 al behoorlijk krap. Laat staan als je er nog een mini bij doet. Kan je grote paard waarschijnlijk amper nog liggen. Zo'n kleine ruimte voor twee paarden in 1 stal lijkt me vragen om problemen. Er komt geheid competitie tijdens voertijd met als gevolg dat het grote paard de mini in elkaar kan trimmen, terwijl mini nergens heen kan. Je hebt natuurlijk uitzonderingen maar 2 dieren op zo'n klein oppervlak lijkt het me nooit goed. Staan er verder geen paarden op stal?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 09:10

Ik dacht al precies hetzelfde en dat is ook de reden dat ik het nog niet heb gedaan. Er staan wel andere paarden op stal en hij staat in een buitenbox. Hij kijkt uit op een paddock en ziet iedereen aankomen en weggaan. Eigenlijk staat hij qua afleiding op de beste plaats van de manege. En misschien verbeeld ik me de verveling wel want hij uit het niet in specifieke dingen. Maar ik heb het idee dat hij aanleg heeft voor luchtzuigen (hij pakt soms de voerbak tussen zijn tanden of een stukje van mijn jas of een deken die op de staldeur hangt en dan kijkt hij er nogal hemels bij, ik hoor hem geen luchtzuigen hoor) en dat wil ik natuurlijk graag voorkomen.

Misschien als ik ergens kom te staan waar hij in een grotere stal kan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:53

Van mij staan ze wel met twee op een stal, de stal is 3.80x3.50, en een Tinkerhengst van 7 maand (zal 145worden ongeveer) staat bij mijn ponyveulen (zou volgens de ene 140 worden, volgens mij 120/125) van de zelfde leeftijd. Komend voorjaar zullen we een tweede schuilstal bouwen die ze elk op beurt zullen gebruiken omdat die open zal zijn naar de uitloop de andere niet (kan wel, maar het andere stalletje zal kleiner zijn gewoon schuilplaatsje voor wind en regen), gezien het een hengst en een merrie is ... maar nu gaat het prima!!! Een uitloopje valt vaak heel makkelijk te maken, en hoe weinig het ook is, het helpt! Bij mij is het iets van 5x8/9 meter ...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 15:03

Een maatje is altijd leuk, maar ik adviseer om hem dan ernaast te zetten in een aparte box. Samen kán goedgaan, maar gaat nog vaker fout, vaak raakt de kleine gewond door de grote, maar sommige kleintjes kunnen er ook wat van. Dan zijn ze zo dominant dat jouw grote paard in een hoekie staat te bibberen. Zonder bovenschot kunnen ze wel snuffelen maar elkaar niet verwonden, dat is naar mijn idee het beste.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:59

Ik ga met de anderen mee. Zo'n kleintje is leuk, maar niet in een box van 3 bij 3...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 23:13

Ik ben het ook zeker niet van plan. het idee kwam gisteren ook op omdat ik op marktplaats aan het kijken was voor iemand anders en toen kwam ik er zoveel tegen. En Maddox stond bij de vorige eigenaar samen met een shet (in de box ernaast) en ook op de wei met 3 shetjes.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 00:53

zou ik niet doen.....denk dat het veelste krap word dan.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 01:00

ik ga met sunshine mee

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:57

3×3 m is niet zo groot. Dus ik zou het niet doen dan word het echt te nauw. Ik weet niet hoe groot Maddox is? Maar ik zou het iig niet doen..

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:17

Paard wat ik vroeger reed stond met een dwerggeitje op stal, in één box. Die stal was ook 3 * 3, het ging prima. Ze hadden wel in een hoek een soort van dingetje gemaakt, ongeveer 80 cm hoog, waar het geitje op kon liggen als ze dat wilde. De onderkant van die afhoeking was dichtgemaakt zodat het paard zich niet kon verwonden.