hoe te scheren?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Armanda

hoe te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 12:28

Hallo,

Ik rij een Bright Speed en hij is nogal vel, en heel bang voor het scheerapparaat. Vorig jaar heb ik hem wel geschoren maar daar was heel wat moeite en geduld voor nodig. Ik heb er heel lang over gedaan en heb niet alle trappen kunnen ontwijken . De veearts is later gekomen en heeft hem een verdoving gegeven. (een extra grote hoeveelheid omdat het zo'n driftkikker is) Later is ze nog 2 keer langs geweest. Het paard viel gewoon bijna om maar bleef gek doen. Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat verdoven geen oplossing is maar wat wel. Wie heeft er tips. Of is er iemand die het paard tegen betaling voor mij zou willen scheren?

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:30

Hihi, ik geloof nooit dat iemand zich vrijwillig voor z'n hoofd laat schoppen....
Ik denk dat het een kwestie van geduld en vertrouwen is. Laat 'm eerst maar eens heel rustig wennen aan het geluid van een scheerapparaat, bijvoorbeeld door het te laten draaien als je voer geeft.
Als hij daar helemaal aan gewend is, dan ook proberen in de buurt van het lichaam te komen, zodat hij ook went aan de luchtstroom die eruit komt.
Kan dus nog wel een tijdje duren!
Wat jij beschrijft is klassiek bij de combinatie scheren/verdoven. Gaat regelmatig mis. Mensen vergeten vaak dat geluiden veeeeel harder doordringen bij een verdoofd paard, en dan gaan ze stressen.

Veel succes!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:30

misschein een praam? verdoven hielp bij meron ook niet, bleef slaan en nog gericht ook nog, daarna hebben we de praam erop gezet en toen was hij redelijk rustig...

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 15:05

We hebben het eerst wel rustig geprobeerd hoor. En als ik het scheerapparaat aan zet als hij eet stopt hij gewoon, na een hele dag at hij gewoon nog niet. Ik heb geen idee hoe ik hem aan dat geluid kan laten wennen ik heb al zo'n boel geprobeerd. En de praam werd hij ook niet rustig van.
Ik zal mijn instructeur ook wel eens vragen, hij scheert ook paarden van anderen en vanuit de rust. Ik hoop dat hij iets weet.
Bedankt

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 18:55

Ik heb vandaag nog gelezen dat als je een paard een verdovend middel geeft (vaak wordt acepromazine gegeven) dat ze rustiger worden, maar dat ze niet minder reageren op geluid (wel op pijn etc) dus mij lijkt het het beste als je hem toch laat wennen aan het geluid, dan zal de rest wel een stuk makkelijker gaan. Scheer iig zijn hoofd niet, dan zal waarschijnlijk heel veel problemen geven.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie