Wondje achter mondhoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Wondje achter mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 20:49

Mijn paard heeft al een tijdje een ruw, hard plekje zo'n 1,5 cm achter de mondhoek. Ik smeer het na het rijden in met vasaline maar dat helpt niet echt. Er zit daar geen neusriem tegenaan. Waarschijnlijk komt het toch van het bit, hoewel dat er ook niet echt tegenaan zit (met rijden misschien wel). Ik heb een argentaan bustrens, zonder scherpe hoekjes of zo. Het wondje zit links, de kant van het bit die ze ook het meest vastpakt. Heeft er iemand tips?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:07

Zit je neusriem misschien wat laag zodat de huid een beetje in de 'knel' komt als je een ophouding maakt?
Om erop te smeren zou ik eerder kiezen voor calendula zalf, dat geneest beter.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 21:12

De neusriem zit volgens mij wel op de goede plek, 2 vingers onder het jukbeen. En dus een heel stuk boven het wondje. Calendula kan ik inderdaad wel eens proberen. Ik gerbuik nu sinds 2 dagen acederm, nog wat kort om te zeggen of het werkt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:44

komt wel vaker, ook bij die van mij, als je dan n ophouding maakt zit t vel daar iets anders en schuurt het n beetje en krijg je n kaal plekje of n schaafwondje. Ik heb sinds kort 'n nieuwe neusriem en heb er de eerste week ook wat last van gehad, netzoals vorig jaar toen ik mn vorige neusriem net had, weet niet of jij sinds kort n andere neusriem hebt?of een ander bit dat net iets anders zit?
calendulanzalf helpt echt super!is het met n paar dagen over, maar moet je wel ff iets veranderen aan je hoofdstel anders blijft het nml steeds opengaan

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 21:57

Ik heb mijn hoofdstel al een hele tijd. Het plekje zit er ook al een tijdje. Ik kan mij niet voorstellen dat van het hoofdstel komt omdat er niks tegenaan zit. Ik heb sinds 2 dagen wel een ander hoofdstel, misschien dat het dan minder wordt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:34

Tiko had het ook een beetje toen we net dit hoofdstel hadden, de neusriem zat iets laag dus bij een ophouding kwam het vel klem te zitten tussen het bit en de neusriem.
Of heb je een watertrens? (zo bit met ringen die kunnen draaien), dan kan het ook zijn dat het vel klem komt te zitten.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:59

Een bustrens, zeker als die wat slijt krijgt veel speling op de ringen waar de teugels aan vast zitten.
Daar komt dan een scherpe rand die je kunt zien als je het bit los in je handen hebt en er wat mee wringt.
Insmeren helpt niet, de huid wordt nog zachter en daar wordt het alleen maar slimmer van.
Als het bit ruim genoeg is helpen rubber bitringen wel.
Anders moet je toch aan een nieuw bit. Een watertrens heeft dit probleem niet.