Straffen, of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Straffen, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 12:37

Sinds zo'n 6 of 7 weken rijd ik nu een 4-jarige tuiger. Toen ik met haar begon was ze nog niet zadelmak. Nu loopt ze in stap en draf best lekker, alleen was ze toen ik begon nog niets gewend, ze kende alleen de eigenaar en als die alleen al wegliep raakte ze helemaal in de stress. Nu interesseert haar dat niets meer en komt ze ook naar mij toe als ik de wei in loop enzo. Ze raakt alleen nog wel helemaal in de stress als ze alleen achterblijft, en haar stalgenootje weggaat. Als die ander gewoon op stal blijft en ik haar meeneem blijft ze wel rustig. Ze blijft een beetje schuw en schrikkerig vooral in de omgang. Ik hoef maar een onverwachtte beweging te maken en ze vliegt door haar stal heen (ik poets haar nu vaak in stal (staat ze gewoon los) omdat ik daar licht heb en ik vaak 's avonds kom). De eerste keer dat ik haar hoeven probeerde te krabben, raakte ze helemaal in paniek. Later hoorde ik van de eigenaar dat ze als de hoefsmid komt, een kalmeringsiddel krijgt en een praam om zodat ze haar kunnen beslaan.
Nu gaan de voorhoeven al een tijdje goed, achterhoeven ook steeds beter. Alleen gister probeerde ik de achterhoef, ze gooit haar hele gewicht erop, ik laat de hoef los en kom (misschien een beetje te snel) overeind, schrikt ze van en ze is weer helemaal gestresst als ik naar haar toe loop. Dus eerst weer voor optillen (vond ze toen ook al heel eng) dan rustig achterbeen nog een keer proberen en uiteindelijk is het allemaal gelukt. Maar goed, toen haar ander voorbeen, tilt ze netjes op, maar ze begint me uit te proberen en trekt haar been weg, til hem nog een keer op en ze werkt heel braaf mee, ook haar andere achter been gaf geen problemen. Dan het opzadelen, dekje erop gelegd geen probleem. Kom ik met het zadel aan lopen gaat ze rondjes door haar stal lopen en weg lopen. Na drie rondjes geeft ze het op en kan ik haar gewoon op zadelen, maar goed ze is me dus echt aan het uitproberen. Nu vraag ik me af, moet ik boos op haar worden, als ze haar been wegtrekt / niet stil blijft staan met zadelen, met waarschijnlijk het gevolg, dat ik de eerste vijf minuten daarna kwijt ben aan haar weer op haar gemak te stellen voordat ik weer gewoon verder kan, of moet ik het gewoon negeren met het risico dat het alleen maar erger wordt?
Wat zouden jullie doen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:44

het is heel moeilijk: waar probeert ze je uit, en waar is ze oprecht bang. Ik weet wel dat de meeste jonge paarden een beetje weglopen als je het zadel op hun rug legt. Kennelijk ervaren ze dat als bedreigend en duurt het een aantal weken voordat ze er aan gewend zijn. In dat geval zou ik me er niets van aantrekken en vooral niet boos worden. Probeer haar wel met praten op haar gemak te stellen en hou je stem laag. dat werkt kalmerender.

De hond is de betere mens

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:52

Rust kan je redden, vooral bij Tuigers. Dit zijn over het algemeen veel nerveuzere paarden. als ze nog zo jong zijn heeft het geen zin om de straffen als ze iets niet begrijpen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 14:53

Het probleem is, dat ze het zadelen in het begin niet zo eng vond, maar kan nog wel begrijpen dat dat opeens eng is als ze niet meer vast staat en ik eerst een dekje op haar rug leg, ipv zadel en dekje tegelijk.
Maar haar voorbeen wegtrekken als ik het uit wil krabben, wat ze eerst wel gewoon gaf, is volgens mij wel gewoon uit proberen, wat moet ik hier dan mee?
Iig, bedankt voor jullie reacties

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:56

Ik zou haar gewoon vast zetten. Mijn merrie zou ook weglopen als ik aankwam met een zadel. En die is nu ruim 2 jaar onder het zadel.

De hond is de betere mens

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:59

Ik zou gewoon doorzetten en haar absoluut niet haar zin geven. Je geeft zelf al aan dat je beter niet boos kan worden. Je hebt zo ook kans dat ze bang van je wordt. Laat haar gewoon 100 rondjes lopen, als jij het zadel er maar op krijgt. Zo krijg je een net op gevoed paard. Als je gaat slaan ed denk ik dat ze eerder blijft staan omdat ze bang is voor een knal dan dat ze dat voor jou doet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 15:14

Desiree, ik heb helaas niet altijd de mogelijkheid haar (veilig) vast te zetten. Binnenkort gaat de eigenaar (met paardjes) verhuizen, en worden waarschijnlijk ook die mogelijkheden beter.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:36

Geduld.... observeer je paard goed... bekijk wanneer ze je uitprobeert en je zou haar kunnen straffen door gebruik te maken van je stem... niet boos gaan lopen schreeuwen maar gewoon de toon van je stem veranderen. Mocht ze bang zijn (dus niet uitproberen) probeer haar dan gerust te stellen en vooral veel geduld hebben...

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: B_Fokker, SemrushBot en 6 bezoekers