Verklaring gezocht voor het gedrag van veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Verklaring gezocht voor het gedrag van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 18:31

Ik heb een hengstveulen van nu 6 maand oud. Sinds 2 week wil hij niet meer worden gepakt in de weide. Normaal liep ik in de wei naar hem toe en rende hij zo hard mogelijk weg. Het begon met langzaam weglopen en aan het eind van de week keihard wegrennen.
Sinds gisteren is het weer het totaal omgekeerde na een week niets met hem gedaan te hebben. Gisteren kwam hij aandraven en stopte netjes op een meter afstand. Was knuffelig enzo. En toen ik het erf afliep liep hij bij het aangrenzende weiland mee, alsof hij niet zonder me kon. Nou dat heeft hij echt nog nooit gedaan en hetzelfde geldt vandaag. Vandaag deed hij weer precies hetzelfde.
Wie kan dit voor mij verklaren, ik vind het echt zo'n ontzettend verschil in gedrag. Ga hem nu bijna wantrouwen?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:47

Het is gewoon uitproberen. Nu moet je dus doorzetten. Als hij van je af rent, mag je nooit stoppen met proberen hem te pakken. Wordt niet kwaad, ren er niet achteraan. Maar geeft ook niet op. Als je nu te vroeg stopt zal hij leren dat hij bij je vandaan kan rennen, en niet meer te pakken zijn.

En soms is het inderdaad beter er even een weekje geen aandacht aan te besteden. paarden kunnen er namelijk helemaal niet tegen om geignoreerd te worden....ze zullen altijd op je af komen, maar het ligt eraan hoe lang je bereid bent om te wachten...

Je suis Charlie.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:26

staat jou paard wel met andere jonge paarden in de wei.
Het kan zijn dat ie gewoon behoefte heeft an spelen.
Ze moeten immers later ook andere paarden uitdagen ten behoeve van een kudde leider(als je even terug kijkt op het natuurlijke leven van een paard)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:28

Cowgirl dat is een hele goeie van je...nog niet eens aan gedacht. Hij moet wel speelkameraadjes van gelijke leeftijd hebben monkey. Anders gaat het met zijn opvoeding NIET goed...

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, maudjip en 36 bezoekers