wildrooster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 13:28

wie kan mij vertellen hoe een wildrooster er eigenlijk uitziet. In Belgiƫ kennen wij dat niet. Ik lees dikwijls verschrikkelijke verhalen van paarden die erin vast komen te zitten.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:30

double ost
Laatst bijgewerkt door Caritas op 18-10-02 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:31

[img]www.brwalphen.com/ arc/paard.jpg[/img]

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 14:40

Roos schreef:
Afbeelding

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 15:06

he gatsie, wat een zielige foto, wat zal dat beestje veel pijn gehad hebben! Ik ben ook ooit met een skeeler in een wildrooster blijven haken, en was ook erg hard gevallen!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 15:08

Oh bah...wat een rotfoto..hoe zou het afgelopen zijn met dat beestje. Sommige mensen Boos!

Je hebt ook wildroosters met 4kante stukken, dus een soort van hokjes!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 15:23

wildroosters kunnen er uit zien zoals op het plaatje en ook nog met ander metaal etc....
niet alleen kunnen de hoeven van je paard erdoorheen gaan maar soms zak je er gewoon doorhee.
die sht hierboven heeft geluk gehad.. die kon er uit worden gezaagd maar vaak als er een paard doorheen zakt raakt ie in paniek en breekt zijn been... lieve mensen ga alsjeblieft om een rooster heen en niet erover!!! er zit altijd wel een hek naast en als dat niet zo is betekend het dat je het gebied niet in mag!!!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 15:23

Ik kan me voorstellen dat je verschillende soorten wildroosters hebt omdat je verschillende soorten dieren wilt doorlaten/ tegenhouden. Vroeger bij ons op de dijk waren ook wildroosters waar naast een klaphekje was zodat je met je fiets/ paard niet over het rooster hoefde te gaan. Overigens kon dat wel en waren het rasters waar een schaap in zou zakken maar een paard niet.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:01

Ik heb bij hetzelfde wildrooster als op de foto ook eens een pony eruit helpen halen. Met de manegepaarden konden we er prima over, maar met die kleine ponies lukt het niet.
Er zit geloof ik een verschil tussen wild- en veeroosters, over de ene kunnen de paarden wel.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:23

jongens het gaat niet alleen over de breedte van de spijlen!!!!
die dingen zijn nog al eens slecht gelast met als gevolg dat je erdoor zakt... dus het ijzer breekt op het laspunt... en daarbij gaat je paard zo als het ware door zijn enkel.. het hoefbeen kantelt gevaarlijk als je op zo'n randje staat!!

manzano

Berichten: 23924
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 20:51

Er zijn verschillende soorten roosters. Een standaard wildrooster is voor een paard wel begaanbaar. Voor pony's niet, omdat deze kleinere hoeven hebben. Er zijn ook veekerende roosters. Deze hebben een grotere ruimte tussen de spijlen en zijn daardoor voor zowel paarden als pony's niet begaanbaar. Maar ook in het eerste geval geldt dat je toch beter het hek kan nemen. Zeker paarden met ijzers, want die hebben ook grotere kans om uit te glijden.
(goh, toch nog wat geleerd van mijn ruiterbewijstheorie Knipoog)