wanneer mesten jullie uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:06

Ik mest elke dag uit ligt eraan wanneer 's morgens gaat ie op het land en 's avonds naar binnen ik doe het iig voordat hij weer op stal komt te staan soms doe ik 'm naar buiten en mest ik daarna meteen af en soms mest ik af en zet 'm daarna op stal

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:57

wij mesten ook altijd iedere dag uit in de zomer gaan ze al smorgens het land op en als ik dan kom neem ik een kruiwagen mee zeg ik natuurlijk wel ff me meisje gedag!
dan loop ik door en mest ik meteen even haar box uit strooi ik lekker even op en ga ik mijn kruiwagen legen.
dan loop ik weer terug naar stal toe, neem nl. dan valentina mee ga ik ff alles doen rijden enz na het rijden mag ze dag lekker haar schone box in Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 07:33

Hangt ervan af hoe vies de stallen zijn. De pony's gaan s ochtends naar buiten, dan strooi ik lekker op. 1x Per week haal ik de boxen helemaal leeg en dan lekker een dagje laten drogen en savonds nieuw stro erin.

Vooral Mander maakt er een bende van. Die schep ik tussendoor ook wel helemaal leeg, probleem is dat ie bijna al zijn stro opeet en elke dag zijn box leeghalen is niet zo tgoed voor zijn maag en mijn portomonnee Haha!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:28

1x per week krijgt mijn paard een volledig schone stal met vier balen stro er in (bijna tot haar buik in het stro). Dan haal ik iedere dag de mest eruit en stooi een nieuwe baal op (inderdaad op het natte). De natte onderlaag wordt geurdicht afgesloten door de nieuwe baal. Dit herhaal ik nog een dag, de dag erna haal ik de natte plek eruit (dat is altijd op een plek, ik heb een superschone merrie). Dan gaan er twee balen stro bij in. De rest van de week weer alleen de mest eruit en baal erbij. Eind van de week hele stal leeg en uitspuiten. Ik maak dus een 'halve' potstal. Voor mijn paard werkt het goed. Maar de methode werkt alleen als je een paard hebt dat niet de stal overhoop graaft, als het natte niet is afgesloten door een dikke (!) droge bovenlaag, gaat de stal stinken. En dat mag absoluut niet gebeuren.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:58

orionneke schreef:
Ik ken er ook die zeggen ik mest 3x per dag de stal uit ik verklaarde haar voor gek!!! Maar later bleek dat ze elke dag 3x per dag de stront eruit haalde maar een week het nat liet liggen dat vind ik zooooooo RAAR. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik vind nat erger dan een hoop stront.


Ik mest dus 2x per dag uit. Mijn paarden staan op een vlasbodem, en ik haal smorgens en savonds de mestballen eruit. Tenminste, op werkdagen. In het weekend beperk ik me tot 1x per dag.
1 keer in de week worden de natte plekken opgezocht en eruit geschept. En nieuw vlas wordt weer over de bovenkant verspreid.

Orionneke vind het dus raar, maar met vlas strooisel is het DE manier om de stal te onderhouden. Het is bij mijn boxen ook nooit echt nat, zoals het met stro wel echt nat kan zijn.

IK ken stalhouders, die de natte plekken maar eens in de zoveel weken opzoeken, maar dat gaat mij ook wat te ver. Als ik een komplete schone stal heb gemaakt, dan kan je het gerust een week of 2, 3 overslaan, maar daarna moet je het wel gaan bijhouden, lijkt mij zo...

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:06

Chica's stal wordt ong. om de dag uitgemest.
Ze mest heel netjes in 1 hoek van de stal. Elke dag krijgt ze wel een paar plakken stro erbij en wordt er opgestrooit.

Serval

Berichten: 667
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: NRW-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:27

Ik haal elke avond de vieze plekken uit de boxen bij mijn meiden. (Moet overdag werken dus ...... t'is niet anders)
Heidy staat nu al 24/24 op de box dus die krijgt een extra laag schone stro. Serval staat overdag nog buiten dus die box is niet al te vies.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:29

voor het rijden, of na het voeren 's ochtends
ze staat toch de hele dag buiten dus die paar uurtjes maakt haar nix uit

Alvaron

Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:38

Ik mest iedere avond uit. Overdag moet ik werken... en staat mijn paard lekker buiten.

Hij staat op vlas en iedere avond raap ik bollen en in het weekend 1 keer de natte plekken eruit scheppen en een half pak vlas bijstrooien. Doe ik ongeveer 3 maanden mee voordat ik hem helemaal leeg trek en er weer een nieuwe bodem in leg.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:55

Dees"]
[quote="orionneke schreef:
Ik ken er ook die zeggen ik mest 3x per dag de stal uit ik verklaarde haar voor gek!!! Maar later bleek dat ze elke dag 3x per dag de stront eruit haalde maar een week het nat liet liggen dat vind ik zooooooo RAAR. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik vind nat erger dan een hoop stront.


Ik mest dus 2x per dag uit. Mijn paarden staan op een vlasbodem, en ik haal smorgens en savonds de mestballen eruit. Tenminste, op werkdagen. In het weekend beperk ik me tot 1x per dag.
1 keer in de week worden de natte plekken opgezocht en eruit geschept. En nieuw vlas wordt weer over de bovenkant verspreid.

Orionneke vind het dus raar, maar met vlas strooisel is het DE manier om de stal te onderhouden. Het is bij mijn boxen ook nooit echt nat, zoals het met stro wel echt nat kan zijn.

IK ken stalhouders, die de natte plekken maar eens in de zoveel weken opzoeken, maar dat gaat mij ook wat te ver. Als ik een komplete schone stal heb gemaakt, dan kan je het gerust een week of 2, 3 overslaan, maar daarna moet je het wel gaan bijhouden, lijkt mij zo...
[/quote]

Kijk jij hebt het over vlas.......maar zij werkt met krullen..... Dat ik begrijp moet je met vlas wel wachten tot dat er een pannenkoek onstaat zal ik maar zeggen. Maar bij haar liggen de plasplekken redelijk aan het oppervlak vind ik.... Dus dan vind ik het raar en smerig en dan mij voor gek verklaren dat ik "maar" 1x per dag uitmest......

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:15

savonds na het rijden of voor het rijden ze staat de hele dag buiten dus heeft ze geen last van de mest van de nacht.

Saartje

Berichten: 3
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Zonhoven( Belgë, Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:20

Ik mest mijn stal elke avond uit voor dat de paarden binnen mogen
want s'morgens heb ik ddar niet veel tijd voor.
Maar in het weekend doe ik het wel s'morgen.