Welk bit voor moeilijk paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Welk bit voor moeilijk paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 17:03

Hallo,

Ik heb een paard die best moeilijk te rijden is.
Nu kan ik haar bijna niet houden.

Nu was mijn vraag welk bit werkt sterker in een normaal gebroken of dubbelgebroken bit.

Alle info is welkom.

Groeties: Corina


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:06

Goede les in plaats van scherp bit.
ook moeilijke paarden zijn te rijden op gewone bitten.
Sommige "moeilijke" paarden worden zelfs nog vervelender op een scherp bit, omdat ze er tegen in gaan vechten.

Het is niet l*llig bedoeld, maar het is wel zo Lachen

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 17:08

Mijn vraag is gewoon welk bit is beter en welke functie heeft het dan??
Dubbel gebroken en/of enkel gebroken??

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:13

Ik vraag me af wat jij met een moeilijk te rijden paard doet als je het simpele verschil in dubbelgebroken/ enkelgebroken bitje niet weet. DAT is de basis van paardrijden..weet waar je mee bezig bent voordat je iets in een paardenmond hangt.
Waar rij je nu mee? en waarom bestempel je je paard als moeilijk, wat doet hij?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:14

Mijn paard is ook vrij lastig om te rijden, en ik heb al van alles geprobeerd. De laatste tijd rijd ik hem op een ongebroken trens, afgewisseld met een gebroken D-trens, allebei normale dikte, en daar loopt hij nu goed op.
Ik heb van alles geprobeerd, tot een Pelham bit aan toe, maar uiteindelijk loopt hij beter op deze bitten net wat meer op druk rijden.
Ik ben nu net wat brutaler als eerst, dat helpt voor hem het beste

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:17

ow sorry, ik dacht dat je bedoelde dat je een ander bit bedoelde dan juist een enkel of dubbel gebroken bit.
Sorry mijn fout Lachen

Bij een enkel gebroken bit heb je eerder de kans dat het werkt als een soort van notenkraker.
ook prikt dit bit eerder in het gehemelte

Een dubbel gebroken bit ligt meer op de tong en prikt dus ook niet in het gehemelte.
Dus is een dubbelgebroken minder scherp.

Maar toch ervaart elk paard een bit anders.
Dus vinden sommige paarden het net andersom Lachen

edit : typos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-02 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:19

ik heb ongeveer alle bitten geprobeerd die er te koop zijn(kijk maar ff bij rijtechnische problemen daar staat een onderwerp van mij, welk bit voor mijn paard) en geloof me hoe meer je gaat proberen hoe groter de problemen worden.

In principe is ieder paard op een simpele bustrens te rijden(meeste worden daar ook mee ingereden) soms kan een iets ander bit inderdaad wel helpen, maar wat dpoet je paard precies?pakt hij het bit vast?gooit hij zn tong erover?rent hij weg?

als hij wegrent kan je vanalles proberen maar wat voor bit dan ook, als hij wil gaan rennen doet hij het toch wel.

Rij wat brutaler en hou je paard bezig, rij veel figuren, overgangen, tempowisselingen hou hem bezig laat hem niet te lang dezelfde rondjes op de hoefslag lopen.

zolang je je paard niet onder controle hebt blijf dan gewoon in de bak rijden en ga niet buiten rijden, en neem goed les dat is het belangrijkste van alles!

maar laat ff weten wat je paard precies doet?waarom is hij moeilijk te rijden?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 17:22

Deetje hoeft voor mij niet meer reageren als ze alleen maar negatief kan zijn.
Je leert overal gewoon rijden met een bus of watertrens!! (enkelgebroken)
Dus wat is er zo erg als je niet precies weet hoe een dubbelgebroken bit werkt!!
Daar is bokt toch voor,om vragen te stellen!!!!!!!
Om het maar makkelijk te zeggen: Mijn paard loopt met je weg!!
Hij heeft nu een dubbel gebroken bit in omdat de vorige eigenaresse daar ook altijd mee heeft gereden.
En ik gewoon haar raad op wou volgen.

En Deetje, sorry dat ik niet alles weet want zo te lezen weet jij alles.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:25

Ik geloof niet dat Deetje het zo vervelend of negatief bedoelt. Ze vraagt je alleen maar uit te leggen wat jouw paard precies doet. Wat is jouw omschrijving van een moeilijk paard?
Dat is vanaf een computer erg moeilijk te beoordelen. Vat het niet zo persoonlijk op. We willen je alleen maar helpen.

* To Belg, or not to Belg *

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 17:28

okee,sorry.
Maar ik vond het bericht van deetje nogal negatief overkomen.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:35

Corina, ik vond je reactie op Runningkawa zo stug vandaar ook mijn reactie. Het is goed bedoeld! Ik zie veel paardenleed door verkeerde bitten (lees scherp) terwijl de oorzaak (pijn, ruiter?) ergens anders ligt.

Je paard loopt dus met je weg?
Gaat hij er als een gek vandoor of luistert hij niet en loopt hij door je hand heen?
Probeer toch aan de basis te werken, dus terugrijden op je zit!
Laat hem evt een keer tegen de rijbak wand aanlopen, maar leer hem op je zit terug te komen. Sluit je hand, maar ga niet zitten trekken want zelfs door een flinter dun bitje kan een paard nog heenlopen, wel met gevolg dat een paard zijn hele mond openhaald en dus nog angster wordt en nog erger zal reager.
Tis wat moeilijk uit te leggen maar als je vragen hebt, mail gerust.

Persoonlijk rij ik al mijn paarden op een dubbel gebroken aurigaan bitje, heel vriendelijk en ik ben nog geen paard tegen gekomen die er niet op te rijden is. Zelfs mijn Z en hoger paarden rij ik er mee, uiteraard moet ik met stang rijden in de wedstrijd en oefen ik daar ook mee, maar ze kunnen alles ook lopen op een dubbelgebroken bitje
Ik vind en enkel gebroken bitje TE scherp, prikt in het gehemelte en werkt inderdaad zoals gezegd als een notenkraker.
Het effect, jij gaat terugzitten sluit je hand..je paard reageert niet en je trekt een keer aan de teugels..je paard voelt pijn..en zal echt niet stoppen.

succes

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 17:56

Bedankt deetje!!

Ik bedoel dus dat hij door mijn hand heen loopt.
Hij laat zich niet terug nemen.

Ik rij haar nu op een dubbelgebroken bit.

Bedankt,

Corina

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:52

Hoi Corina,

Ga door met het rijden op een dubbel gebroken bitje..je doet het dus heel goed.

Als hij door je hand heen blijft lopen, eerst proberen op de juiste manier en als hij niet wil luisteren, hups tegen de kant aan laten lopen
( even ter info, er zijn gekken die overheen springen of een poging gaan doen, die heb ik meegemaakt dus hou dat goed in de gaten!!)

Als je netjes zit, je handen sluit en je zwaar maakt in je zit, benen lang en hij komt niet terug dan mag je heus wel een keer in komen met je hand.
Ik doe dat dan door beide handen een keer naar me toe te halen, dan krijg je zekers reactie en dan meteen weer ontspannen en net doen alsof er niets is en lekker door rijden.
Ik wil niet zeggen dat ik alles weet want ik heb ook 2x per week nog les met diverse paarden, vandaar ik zulke dingen liever niet schrijf want ze meoten wel deskundige gedaan worden.

Veel succes

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:42

Maar als je je handen op de goede hoogte houdt, dan zou het toch geen pijn moeten doen in de paardenmond? (met een enkelgebroken bit)

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:57

Tuurlijk voelt hij wel wat in zijn mond, maar de vraag is of hij er op reageert, hij moet uiteindelijk terugkomen op je zit en daar kun je op oefenen, laat hem maar lopen en probeer hem terug te rijden op je zit, zet hem desnoods een keer in de hoek stil zonder te trekken, doe ik ook vaak met jonge paarden, of zet hem op de kleine volte, dan kan hij niet harder, als hij rustig in jouw tempo loopt maak je de volte weer groter. Dit bitje zou ik erin houden als hij er voor de rest wel goed op te rijden is, als hij geen mond heeft en gewoond oor jouw handhulpen heenwalst moet je zorgen dat ie minder bang inde mond word en dat ie terugkomt op jouw hand als jij inkomt met je hand, en ook moet hij leren dat hij terug moet komen op je zit.
Een wat scherper bit kan heel fijn zijn voor een verreden paard, maar niet elk scherp bit is fijn, ik ben ook wel eens zo stom geweest om op een verreden paard met een wat scherper bit te gaan rijden en dat ik 10 minuten later stond te wankelen Frusty schaam me er nu nog voor.... NIet elk paard is op een dubbelgebroken bit te rijden, en gelukkig is niet elk paard op een scherp bit te rijden.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:06

Hoi Evy,

Een enkelgebroken bitje is geen martel werktuig hoor (alhoewel, ELK bit kan het zijn!).

Als je paardje er lekker op loopt en je bent vriendelijk met je hand dan is het geen probleem. Gewoon doorgaan.

Maar als je mij persoonlijk zou vragen dan zou ik een dubbelgebroken aurigaan bitje adviseren maar dan wel een bitje dat goed in de paarden mond ligt.
De schanieren die de 3 delen van een dubbelgebroken bitje verbinden moegen NOOIT op de lagen liggen!!

Groetjes Deetje

Evy schreef:
Maar als je je handen op de goede hoogte houdt, dan zou het toch geen pijn moeten doen in de paardenmond? (met een enkelgebroken bit)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:08

En voordat je alle adviezen om het probleem rijtechnisch op te gaan lossen, zou ik gaan kijken naar:

het zadel, past het goed? Doe je je paard niet ongewild pijn?
de mond, wanneer is de tandarts voor het laatst geweest
de rug, laat eventueel een kraker komen.
En zet er eens een andere ruiter op om te kijken of je paard het bij deze ruiter ook doet...

Je suis Charlie.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:09

Hoi Steef, ik ben het helemaal met je eens, je geeft goed advies.

Allen met deze zin "NIet elk paard is op een dubbelgebroken bit te rijden" ben ik het 100% niet eens met je.
Natuurlijk zullen er abnormale uitzonderingen zijn maar ik heb nog nooit een paard onder mij gehad die niet op een dubbelgebroken bitje te rijden is NOOIT!!!
Ik rij zelf veel 'vervelende' hengsten en ook deze paarden zijn goed te rijden op zo'n bitje.
Zoals al eerder geschreven ik rij al mijn paarden ermee, maar het moet goed in de mond liggen want liggen de schanierpunten op de lagen dan doet het veel pijn en zullen ze er inderdaad niet goed op reageren!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:17

Toch, ik heb ze op stal gehad, ik zou er mee verongelukken als ik met een dubbelgebroken mee ging rijden, en 1 x ben ik zo stom geweest, ben er van ellende afgesprongen en heb een enkelgebroken ingedaan, sommige zijn TE verreden om ze op een dubbelgebroken bitje aan de gang te krijgen. Ik zie ze ook het liefste op een dubbelgebroken lopen maar soms moet je voor je eigen veiligheid wat anders kiezen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:22

En soms is het handig als je het rijden met een bepaald soort bit afbouwt. Of er een mechanische hackamore bijzet. Niet luisteren naar het bit? Dan de hackamore....maar omdat de hackamore een heel scherp bit is, dat bij onvakkundig gebruik de kaak van het paard kan breken hoord dit alleen thuis in de handen van iemand die er echt verstand van heeft...

En misschien is de overstap naar een bitloze optoming wel het beste voor jouw paard?

Je suis Charlie.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 11:04

Hallo Allemaal,

Bedankt voor alle info.
Ik blijf rijden op mijn dubbel gebroken bit,en zal alle info eens zorvuldig uit proberen.

Ik laat nog weten hoe het gaat.
Het word alleen moeilijk om tegen de kant aan te zetten in de bak want er zit maar een stroomdraadje laqngs.(Hi Hi)
Maar dan merk ik het wel.

Groeties: Corina

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:16

Het hangt niet altijd af van het bid, mijn keuze zou ook voor een dubbel gebroken gaan in dit geval.

Zelf heb ik jaren ervaring met dravers en die kunnen flink lastig doen. Zo had ik een paard dat niet te houden was met 2 ring met lange stang en kin ketting, normaal kan je daar een olifant mee kort houden maar nog gaat hij op de loop.

Tot ik dit vertelde aan een oude paardehandelaar en die beweerde met een enkel gebroken gebid dit paard te kunnen rijden na 10 minuten met losse teugels zonder dat hij op de loop ging. Hij vertelde me dat je zo'n paarden continue moet lossen in het bit en dan terug het bit op nemen en terug lossen en op nemen, na een tijdje gaat hij inderdaad het bit lossen.

Ondertussen kan ik hem terug rijden met een gebroken bit met mijn twee pinken. Had dit nooit voor mogelijk gehouden.

Misschien kan je dat ook eens proberen

veel geluk
Jean-Paul

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:10

Deetje"]
Hoi Evy,

Een enkelgebroken bitje is geen martel werktuig hoor (alhoewel, ELK bit kan het zijn!).

Als je paardje er lekker op loopt en je bent vriendelijk met je hand dan is het geen probleem. Gewoon doorgaan.

Maar als je mij persoonlijk zou vragen dan zou ik een dubbelgebroken aurigaan bitje adviseren maar dan wel een bitje dat goed in de paarden mond ligt.
De schanieren die de 3 delen van een dubbelgebroken bitje verbinden moegen NOOIT op de lagen liggen!!

Groetjes Deetje

[quote="Evy schreef:
Maar als je je handen op de goede hoogte houdt, dan zou het toch geen pijn moeten doen in de paardenmond? (met een enkelgebroken bit)
[/quote]

Oke, bedankt voor de goede uitleg! Lachen

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 21:47

Jammer dat je geen goede omheining hebt, ik zou het paard niet stil proberen te zetten tegen een stroomdraadje ;-(
Misschien heb je de mogelijkheid om eens een binnenmanege af te huren.
Maar ik denk dat het jou vast gaat lukken om het op een goede manier op te lossen.
Heel veel succes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Milow2018 en 71 bezoekers