buiten wassen-> nu te koud??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

buiten wassen-> nu te koud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 11:00

Mijn pony heeft dus schimmel en moet gewassen worden met imaverol. Maar ze heeft een een hele vieze staart en manen.
Dus ik dacht die neem ik dan vanmiddag ook gelijk even mee. Maar ik kan niet binnen wassen en het waait hier behoorlijk!!

Zal het dus niet te koud zijn om te wassen?? UIteraard komt ze direct op stal met een warme zweetdeken over!!!
Oh het is een haflinger dus ze moet echt weleens regelmatig gewassen worden


Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:03

Ik zou dat toch niet doen zeker niet als het zo hard waait en ik vind het echt wel te koud momenteel.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:06

Dan kan je nog beter even je stal leeghalen, hem in de stal wassen en in de stal laten en later lekker dik opstrooien.
In geen geval zou ik hem met deze temperatuur en wind buiten wassen.

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:06

Staart is geen probleem, als je voorzichtig bent en niet je hele paard natspetterd, dan kun je er ook een zweetdeken op laten liggen. Manen zou ik mee uitkijken, bij die van mij eindigen we allebei kleddernat omdat ze niet kan laten haar manen uit te schudden. Maar als ze toch al nat is van de imaverol, kun je ze wel snel meenemen, maar dan geen shampo die moet intrekken ofzo.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:07

Ze zal toch gewassen moeten worden. Anders krijg je de schimmel niet weg. Ik zou de deken op laten met wassen en hem opzij vouwen waar je bezig bent. Die staart en manen zou ik lekker laten zitten.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 11:07

Maar ja eigenlijk waait het hier altijd beetje te dichtbij de waddenzee namelijk!!
Ik dahct er zelf ook al aan om het niet te doen maarja ze moet ook gewassen worden met imaverol!!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:16

Niet wassen met imaverol, maar het er op spuiten met een plantenspuit en dan goed in de vacht borstelen. Kun je op stal of een andere beschutte ruimte doen, scheelt een stuk in de kou.

Nulla tenaci invia est via

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:24

Je paard moet eerst goed natgemaakt worden, pas daarna kan je de Imaverol aanbrengen, met plantenspuit of met spons. Als de vacht droog is gaat er veel dure imaverol verloren en je komt veel minder goed op de huid met de Imaverol, en dan is al je werk nog voor niks.
Gewoon in de stal wassen, zie mijn bericht hierboven!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 11:24

ja dat klopt die oplossing had ik al eerder gehoord dat van de plantenspuit. Dat doe ik wel even en de rest laat ik wel even zitten!!! Wassen in de stal is geen optie omdat het water niet weg kan!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:27

Je kunt ook wat anders gebruiken tegen schimmel
Vroeger hadden ze griseomix, dat kon je gewoon met het voer ingeven.
Dat kon alleen niet bij drachtige merries. Griseomix van Leovet is helaas uit de handel, maar misschien hebben ze inmiddels een ander oraal middeltje tegen schimmel?
Anders is het in het buitenland misschien te krijgen. Hier moest het uit de handel ivm de veranderde wet op diergeneesmiddelen, waardoor veel fabrikanten het te duur vonden om hun middel te laten registreren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:32

Griseomix is nog te verkrijgen bij de dierenarts. Wat ik deed met schimmel was een natte spons met daarop een klein scheutje Imaverol erop en de schimmelplekken behandelen. Ik heb nooit het hele paard gewassen, alleen de schimmelplekken. Tesamen met de griseomix is de schimmel weggegaan. Niet vergeten regelmatig al je poets spullen te wassen met een ontsmettend middel en als de schimmel bijna over is ook de stal ontsmetten en later nog een keer. Wij hebben nieuwe paarden gehad op een stal waar twee jaar daarvoor een paard met schimmel stond en het nieuwe paard had binnen een maand schimmel!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:37

O, ja, het is nu wel te koud om buiten te wassen. En die staart en manen kunnen heus wel later eens. Probeer anders voor de manen eens dat spul dat je kan kopen waarbij je niet hoeft te soppen, maar gewoon kan inspuiten en uitborstelen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 11:41

Ja ik heb ook wel equishine maar dat helpt maar weinig. Ik ga vandaag ook niet wassen want eht plenst hier op het moment. Ik was liever wel het hele paard(of plamtenspuit) Zo ben je er zeker van dat je alle schimmel hebt behandelt ook op de plekken waar het nog niet zichbaar is maar misschien al wel zit

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:08

Je kan dr niet ergens in een gangpad ofzo wassen, iig uit de wind?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Fleur en 116 bezoekers