IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:11

ik zou best een keer op een ijslander willen rijden, om te voelen hoe die extra gangen zitten maar ik ken niemand met een ijslander....

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:24

Ik ben net als Mieke als kind op De puszta Ranch op ponykamp geweest.
Ik heb toen een week ijslander en een week western gereden.
Het hoogtepunt van de ijslanderweek was het zwemmen met de pony,s echt een ervaring om nooit meer te vergeten.

Op de haagse paardendagen zijn ook altijd ijslanders,ik ga dan meestal op de tijd van de ijslanderschow,echt leuk om te zien.
De vrouw die bij de ijslanderkraam stond was erg aardig ,we kregen een heel verhaal over de pony die naast de kraam stond.
Op zo,n moment neem ik me dan voor om weer eens ijslander te gaan rijden Haha!
Er is hier alleen geen ijslander manege in de buurt dus komt het er niet zo snel van.

Tallie1979
Berichten: 22770
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:29

loulou schreef:
ik zou best een keer op een ijslander willen rijden, om te voelen hoe die extra gangen zitten maar ik ken niemand met een ijslander....


Hmm, jammer.. Ik rij af en toe op een IJslander.. Maar daar mag ik niet zomaar iedereen opzetten..

De tolt zit onwijs lekker, maar dat rij je er niet altijd meteen uit.. Lachen

Het is heel apart, net alsof je op een luie stoel zit, haha.. Lachen

Als je meer wilt weten mag je gerust PB en hoor.. Lachen

Tallie1979
Berichten: 22770
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:37

Sjimmy schreef:
- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Recreatiepaard, weet dat er wel ijslanderwedstrijden zijn, maar om dat nou sportpaarden te noemen....

Whoo..

IJslanders kunnen weldegelijk meelopen in de sport! Het is dan wel de IJslander sport, maar er zijn er zat die een kampioenstitel hebben hoor!

Waarom zou er verschil zijn tussen een kwpn'er die z loopt, of een IJslander die in de hoogste klasse van de IJslandersport loopt? In principe zou het beiden even zwaar moeten zijn.. Scheve mond

Het is voor een mens misschien nog wel moeilijker om een IJslander te trainen dan wanneer je een KWPN'er traint.. Een tolt moet je er namelijk ook inrijden, net zoals een telgang. Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:48

Tallie1979"]
[quote="Sjimmy schreef:
- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Recreatiepaard, weet dat er wel ijslanderwedstrijden zijn, maar om dat nou sportpaarden te noemen....

Whoo..

IJslanders kunnen weldegelijk meelopen in de sport! Het is dan wel de IJslander sport, maar er zijn er zat die een kampioenstitel hebben hoor!

Waarom zou er verschil zijn tussen een kwpn'er die z loopt, of een IJslander die in de hoogste klasse van de IJslandersport loopt? In principe zou het beiden even zwaar moeten zijn.. Scheve mond

Het is voor een mens misschien nog wel moeilijker om een IJslander te trainen dan wanneer je een KWPN'er traint.. Een tolt moet je er namelijk ook inrijden, net zoals een telgang. Lachen
[/quote]

Ik druk me een beetje onhandig uit Lips are sealed Ik bedoel ook niet dat het niet moeilijk is. Ik zie een Z- paard ook niet als sportpaard.
Een écht sportpaard noem ik bijvoorbeeld een paard van iemand die fulltime in de sport zit met dát paard. Snap je? En daar ken ik geen mensen in de ijslanders van. Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn.
In grote lijnen zie ik de ijslander als recreatie paard (maar zeker niet als kinderpony!) Maar uitzonderingen zijn er altijd.

Zo beter onderbouwd? Knipoog

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 12:28

Hallo allemaal,
Leuke reacties tot nu toe! Jullie hebben gelijk dat IJslanders duur zijn, hoewel er wel grote prijsverschillen zijn. Daar staat tegenover dat ze weer erg goedkoop zijn in onderhoud. Met 'sport' bedoelde ik niet zozeer dressuur en springen, maar de gangenproeven die met IJslanders worden gereden.
De reactie van Mobick vind ik typerend voor de kloof tussen de 'gewone' paardenwereld en het IJslanderwereldje. Sommige IJslandermensen zetten zich inderdaad graag af tegen het in hun ogen arrogante grotepaardengebeuren. Omgekeerd gebeurt dat trouwens ook, getuige de opmerkingen die wij met onze IJslanders ons soms moeten laten welgevallen. Maar we krijgen vaak ook leuke reacties en vriendelijke begroetingen hoor!
Nog meer mensen met IJslanderervaringen / een uitgesproken mening over IJslanders?

Tallie1979
Berichten: 22770
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:33

Sjimmy schreef:
Zo beter onderbouwd? Knipoog


Hihi, veel beter.. Lachen

Tja, een IJslander is zeker geen kinderpony!! Ze zien er o zo lief uit, maar ze zijn echt mega sterk!

Ik rij namelijk nog regelmatig op de IJsco van een vriendin van mij, maar als die boef geen zin heeft, dan pakt hij gewoon zijn bit vast en neemt hij een loopje met me, de stinkerd!! Haha!

Die vriendin van mij zorgt overigens wel dat hij in topconditie is hoor! In principe kan hij zo de marathon lopen.. Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:38

haha als kind was ik helemaal gek van ze heb ze zelfs nog als ras van de maand in het manege blad gezet.
ik heb op pony kamp in frankrijk op ze gereden, maar ik mocht er zelde op want ze waren te braaf voor mij Verward
als ik het geld had zou ik misschien wel een willen om mee buiten te rijden.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:24

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

Ik rijd nu ruim een jaar een ijslandse merrie 4 keer in de week, nu is er nog een tweede bij, die rijd ik ook af en toe. Ik ben begonnen bij de Puszta Ranch als kindje van 9. Daar maakte ik voor het eerst kennis met ijslanders, alhoewel ijslanders, de extra gangen waren er bij alle paarden uitgereden (of niet ingereden) want de eigenaar had ruzie met het ijslandse stamboek en wilde er niks meer mee te maken hebben. Toch ben ik toen al veliefd op het ras geworden, puur op het karakter dus, en toen later ene vriendin van mij een "echte töltende" ijslander had was ik door die extra gangen helemaal verkocht. Mijn ervaringen zijn dus zeker positief.

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Ik vind dat dat per paard verschilt. De ijslander die ik rijd (Jarpstjarna fra Asgeirsbrekku, roepnaam Jara) is alle drie. Zij heeft een paar jaar geleden meegedaan aan een wereld kampioenschap ijslander rijden . Het is dus een zeer goed sport paard. Zelf train ik wel met haar, niet echt voor de sport maar ik wil dat ze gewoon goed haar achtehand gebruikt en haar rug dat ze zuiver tölt enz., maar ik rijd voornamelijk recreatief buiten met haar. Ik ben ook nu met vakantie in Drenthe met haar. Hoewel ze ontzettend temperamentvol en fel is (op het strand is ze met geen mogelijkheid te houden en stilstaan of langzaam lopen kent ze niet) is het toch ook een kinderponie. Ik neem wel eens een kindje (7) van een kennis van mij mee naar haar en die gaat dan op haar rijden. Ze komt niet eens onder het zadel uit, maar Jara doet alles voor haar. Ze gaan met z'n 2en op een grasveldje, ik kijk aan de kant toe, en dat meisje draaft en tölt met die pony alle kanten op, terwijl het de eerste keer op een paard was voor haar! Jara vind alles best en zal nooit wat bij haar doen (behalve af en toe haar kop naar beneden doen om een hap gras te nemen, tja, het blijft een pony Vork ) maar bij mij is het echt een draakje Extreme duivel . Dat vind ik zo leuk aan Jara (en ijslanders in het algemeen) ze zijn zo enorm veelzijdig.

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?

Ik vind de tölt echt geweldig. Jara kan rentölt en dat is een van de gaafste dingen die je kan doen. Ze doet het maar heel soms, op een super strand (niet te hard,niet te zacht) als ze zich helemaal "de man Cool " voelt, en er zit er eentje naast in rengalop, dan zit zij kneiterhard te tölten. Echt waar, je weet niet wat je meemaakt, die benen gaan alle kanten op, alles flist voorbij, maar je zit doodstil. Rentelgang heb ik nooit echt gedaan, alleen schweinepass, dat zit wel grappig maar is natuurlijk niet echt de bedoeling. Maar ik vind beide gangen erg spectaculair en er zitten veel mogelijkheden in. Ik ben nu bezig met Jara om stap tempo tölt te rijden, maar dat is erg moeilijk, zeker om ook nog een zuivere takt te hebben.
O ja, en ik ken wel een ijslander die ZZ of ZZ licht heeft gelopen (ik ben niet zo thuis in de dressuur het 1 kon geloof ik niet met een pony ofzo). Deze ijslander is privee paard bij Rosworld (voor de kenners) het gaat om Sonata, ook bij de ijslander wedstrijden presteerde zij goed', en nu loopt ze af en toe met beginnertjes op haar rug in de les, en verder lekker buiten. Weer zo'n veelzijdig paard. (Hoe bedoel je reclame Haha! )

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

Ik zou niets liever willen dan een eigen ijslander hebben , ik ben hier ook mee bezig geweest. Maar helaas voor mij zijn ze en niet goedkoop, en woon ik in Den Haag. en er is hier met geen mogelijkheid een weitje of paddock te vinden. Dus helaas, nog even sparen en verhuizen, en dan komt die ijslander er zeker.

-Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?

Ik zou zeker meer met ijslanders doen als de mogelijkheden er waren in de buurt. Nu hebben we af en toe cursus bij de fra Bakari's (Mars hier op bokt). En ik zou afgelopen weekend mee doen aan een wedstrijd in Hoogeveen (lekker ver) maar dat ging niet door wegens droes bij hun. Ik woon in de randstad en daar is bijna niks voor ijslanders (qua wedstrijden enzo) dus als ik mee wil doen kan dat bijna nooit omdat ik niemand zo gek krijg om mij daar helemaal heen te gaan brengen.

Dus mijn ervaringen met Ijslanders zijn zeker positief en ik kan het iedereen aanraden.

IJSLANDERS!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:32

Yslanders zijn echt helemaal te gek echt super.

Ik ehb er 1 keer op gereden en ik vond het zo gaaf, op kvika van bokt. Nou echt super die gangen zijn heerlijk en het paardje lekker klein en conpact, verder hebben ze lekker veel pit en daar houd ik ook wel van. En in de omgang echt super lief maar houden toch wel een zekere afstand meende ik Verward

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:27

Ik vind IJslanders superleuk. Ik heb er een hele tijd geleden ook op gereden. Ik ben zelf nog geen IJslander eigenaar, gewoon, omdat er een ander paard op mijn weg kwam. Ik weet dat er nog eens een IJslander op mijn weg komt. En dan komt ie er ook! Het wereldje van de Ijslanderrijders is idd een apart wereldje, maar het is ook een apart paardje. Ik vind wel dat de prijzen voor een IJslander vaak aan de hoge kant zijn. (ook al voor de komst van de euro). Maar ze zijn PRACHTIG!!!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:57

Pellie schreef:
Oh en wat is veeeeeeel te duur voor een IJslander? Ik heb nl. geeeeeeeen idee!


niemand?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:50

ik vind een ijslander echt leuke paardjes.
Toen ik nog een kleine meid van 5 jaar was kwam ik altijd op de manege waar een vriendin van mij naast woonde.Ze hadden daar toen alleen maar ijslandse paarden.Zelf heb ik 2 jaar op die manege gereden . Helaas waren de tolt en telgang en bij heel wat paarden uit,want er hadden al zoveel kinderen hun rondjes opgereden. Dit jaar ben ik weer helemaal in aanraking geweest met ijslanders door een trektocht te maken op ijslanders dwars voor ijsland zelf. Dat was helemaal te gek.Vooral de verschillende soorten ijslandse paarden rijden vond ik prachtig van makkelijk tot zeer moeilijk te rijden paarden.Ik heb daar de vakantie van m'n leven gehad en de ijslanders die ons begeleide vonden het erg leuk dat wij meer wilde weten over de ijslanders in ijsland en hoe hun zelf in de winter leven.

Om zelf een ijslander aan te schaffen misschien,maar vind ze erg duur.

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:21

ik vind ijslanders super!
bij ons op stal staat 1 ijslander genaamd oern en is ecgt een schatje Lovers hij is van iemand zelf dus geen manegepaardje hijs bets wel oud maar super lief k mag er vaak wel ff op droogstappen of gewooon ff rijden Pling
als k paardje mocht kiezen zou k natuurlijk een arabier willen of een ijslander Schijnheilig
dus in andere woorden het zijn super paardjes! Haha!

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:51

Ik heb tijdens een paardrijweekendje op IJslanders gereden en ik moet zeggen, 't was erg leuk. Toen ik aan kwam lopen dacht ik echt 'moet ik daarop, wat klein!', maar toen ik er eenmaal opzat was ik erg onder de indruk. Leuke paardjes, comfortabel, pittig maar niet superdruk. Alleen jammer dat ik niet heb kunnen tölten, dat zou ik nog graag een keer willen doen. Ja, ik zou best vaker op IJslanders willen rijden, maar ik zou niet weten waar, zeker niet bij mij in de buurt. Ik denk dat het onbekende ook komt doordat mensen niet weten wat je met een IJslander kunt doen (ik dus ook niet). Bij IJslanders denken de meesten waarschijnlijk alleen aan de extra gangen en verder niet aan bijvoorbeeld dressuur. Dus zullen mensen die wat meer willen dan recratief rijden niet zo snel aan een IJslander denken. Misschien eens tijd voor een IJslander showteam? Of is dat er al? Met IJslanderruiters heb ik weinig ervaring, dus daar kan ik ook weinig zinnigs over zeggen.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:54

Pellie"]
[quote="Pellie schreef:
Oh en wat is veeeeeeel te duur voor een IJslander? Ik heb nl. geeeeeeeen idee!


niemand?
[/quote]

Nou ja, een recreatie ijslander koop je vanaf ongeveer 8 à 9000 gulden. Maar ijslanders met eczeem zijn over het algemeen iets goedkoper.
Tja... en ijslanders die geschikt zijn voor wedstrijden e.d. zijn weer een stukje duurder.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:56

JoT schreef:
Misschien eens tijd voor een IJslander showteam? Of is dat er al?


Ja, dat is er al. 26 oktober a.s. komen ze bij het paardenrusthuis is Soest een demonstratie geven Lachen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 12:11

Prijzenindicatie IJslandse paarden:
Net aangereden/ingetölt jong paard van gemiddelde kwaliteit en eczeemvrij: ongeveer 3500 tot 4500 euro
Idem, maar dan veelbelovend sportpaard (met potentie voor de hoogste klassen van de gangenproeven): vanaf 5000 euro, meestal (veel) meer.
Oningereden paarden zijn te koop vanaf ongeveer 2500 euro. Eczeempaarden zijn gemiddeld een stuk goedkoper dan paarden die eczeemvrij zijn, soms scheelt het wel de helft.
Veulens zijn te koop vanaf zo'n 1000 euro, afhankelijk van de afstamming.
Echte topsportpaarden (en top-fokpaarden), die op WK's de finales van de gangenproeven kunnen halen, zijn extreem duur. Er is al eens een Nederlandse hengst voor 220.000 gulden naar Noorwegen verkocht, en volgens mij zijn er op IJsland al paarden verkocht (naar Duitsland en de VS) voor rond de miljoen (guldens dan). Tsja ...
Wij hebben zelf twee fokmerries, beetje ouderwetse types en wat aan de kleine kant, maar wel met vier goede gangen en een groot tempobereik in tölt en niet te vergeten een superkarakter; deze merries kostten resp. (toen nog) fl. 8.000 en f. 10.000. Die van 8.000 is achteraf gezien echt een koopje. Verder hebben we drie ruinen, alledrie vijfgangers, waarvan de oudste een goed allroundpaard is waar (bijna) iedereen op kan, en de twee anderen goede sportpaarden die echt goed mee kunnen doen op de wedstrijden. De oudste ruin kostte als net ingereden zesjarige 7000 gulden, de twee anderen waren een stuk duurder. Al ons spaar- en andere geld zit dus in de paarden, maar gelukkig zijn ze in onderhoud lekker goedkoop, zeker nu we ze bij huis hebben staan Knipoog .
Overigens kun je op een goedkopere manier aan een super-IJslander komen, namelijk door er zelf eentje op IJsland uit te zoeken en vervolgens zelf te importeren. De importkosten bedragen ongeveer 1500 euro, maar de paarden zijn daar wel minimaal tweemaal zo goedkoop als hier in Nederland, dus het loont altijd. Wel hebben importpaarden een grotere kans op het ontwikkelen van eczeem, jammer genoeg.

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:39

Piaffe"]
[quote="Askja schreef:
Hallo allemaal,
- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?

Nee, ik vind ze te klein en de draf en galop zijn niet goed genoeg om een goede dressuurproef mee te rijden. wel hebben ze een super karakter!


wie zegt dat de drag en de galop niet goed (genoeg) zijn
als ijslander fan en eigenaar maak me boos over deze loze uitingen
en termen als kleine opdondertjes!!!!!
het zijn geen fallabella's (niet dat ik daar iets tegen heb maar als je het dan over klein hebt)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:25

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

Ik heb maar 1 keer op een ijslander gereden. Ik was op westernkamp bij Rosworld en we gingen een schemerrit maken. Daarbij mocht je ook van pony veranderen en zelf met een pony van het andere kamp (ijslander) wisselen. Dat had ik dus gedaan en ik kwam op een heel leif ijslandertje terecht. Ik heb er een 2-3 uur durende rit opgemaakt maar niet geleerd hoe je moest tolten. De kindewren die om me heen reden hebben we ongeveer gezegd hoe ik het zou moeten doen maar ik vond het zielig voor de pony als ik de verkeerde hulpen zou geven dus ben ik maar gewoon blijven draven.
Verder heb ik er nog nooit opgereden. Ik vind ze wel super gaaf! Ik hou echt van hun maat en hun bouw! Ik zou zeker nog heel graag eens op hun gaan rijden maar ik zou niet weten waar!

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Ik zie het als alle 3. Op een ijslander kun je helelange tochten buiten maken, wat minder dressuur of springen maar toch ook wel een beetje. Dus lekker recreatief. Ik vind sommige ijslanders ook echte kinderpony's. Zo rustig dat sommige kunnen zijn! Maar de ijslanders die weer met toltwedstrijden meedoen weer sportpaarden!

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?

Ik heb maar een paar passen in tolt gezeten en nog nooit in telgang. Wel heb ik een ijslander gezien die echt alleen maar in tolt zat. Het zag er heel relaxed uit en ik zou het echt super graag zelf ondervinden hoe het is!

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

Ik zou zelf wel een ijslander willen hebben maar ik heb er geen tijd en geld voor. Maar als ik dat wel had, zou een ijslander zeker een optie zijn. Ze kunnen wel heel eigenwijs en (te) sterk zijn dus daarom zou ik wel een goed ingereden en niet al te drukke nemen.

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?

Ik zou best graag op een manege rijden waar er ijslanders zouden staan maar voorzover ik weet hebben ze die hier niet in de buurt. Ik zou ook best een verzorgpony willen hebben maar bij mij in de buurt nog geen ijslander gezien eerlijk gezegd.


Dit is dus een reactie van iemand die ijslanders alleen van een afstandje kent maar na die ene keer zou ik wel vaker willen. En die maat is echt geweldig!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:33

Ik heb ooit een keer een ijslander gereden van iemand, was gelukkig eenmalig, dat mens vond het zielig dat dat beest een bit inmoest dus moest er op een halster gereden worden, dat beest liet me alle hoeken van de bak zien, en dan ging hij niet hard maar hij ging tergend langzaam maar was onbestuurbaar!

Het zou me wel grappig lijken om een keer op een ijslander te hobbelen, maar ik weet voor 100% zeker dat ik er niet verder in doorzou willen gaan, voor wat ik wil zijn ze toch niet geschikt.

moniquelucky

Berichten: 2748
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:43

Ik heb op trektocht in Noorwegen op een yslander gereden, ik vind ze heel leuk maar mijn voorkeur gaat uit naar een fjord, misschien iets voor de toekomst ???(als ik naast Bjorn en Monika tijd heb voor nog een paardje???)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:46

-wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

via 'trailfinders' hebt ik een stal ontdekt en ik rijd er nu in de vakanties want het is best ver. mijn bevindingen zijn zo positief als k weet ni wat.

-Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

de meeste te heet om als kinderpony te dienen. recreatiepaard dat veel beweging nodig heeft. sportpaard minder, hij moet altijd kunnen buiten staan en dat kunnen de meeste sportpaarden niet.

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?

tölt is heerlijk, telgang heb ik nog nooit mogen voelen.

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

alleen wanneer ik hem echt alle plaats zou kunnen geven en een kudde, ik vind het een uitgesproken buiten- en kuddepaard. ik ben ook van mening dat ze beter thuis zijn in ijslands ruige klimaat.

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?

ik zou naar ijsland willen gaan. en hier, ja rijden, uitbouwen, leren 'zitten' op je paard, echt zitten, goed leren tölten, met een ijs kan je zoveel doen!

ik ben gek van ijslanders en ijsland maar ik zou nooit een eigen ijs willen hebben, ik rijd nog maar zes jaar, en nog geen jaar (een beetje) ijslands. ik vind dat je voor een ijs echt goed moet kunnen rijden. bij een ijs zit echt wel een gebruiksaanwijzing Haha!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 14:14

Oooooooooh ijsjes Lachen

wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?
hééééééééél leuke beesies Lachen ... rij bij een mevrouw die ijsjes houdt. En ik mag haar oogappeltje rijden omdattie es moet leren luisteren en stoppen met sloffen lijk een overjaarse knol Lachen


-Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?
Kinderpony? ja zeker *aheeuhm* ... eentje hier heeft meegelopen in een manège speciaal voor gehandicapten dus braaf zijn ze wel zolang er iemand naast blijft Extreme duivel , de kleine duivel Lachen
Echt sportpaard zie ik er wel niet in, maar je kan toch wel dressuur ermee rijden en zelfs een licht sprongetje Lachen.

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?
Zaaaaaaaaaaalig al zou hij eens moeten leren die dingen op commando aan te springen :'( ... je moet gewoon blijven aansporen en dan gaat hij over maar je kan bvb met hem niet van stap in tölt wat normaal toch ook zou moeten lukken ... one day! Lachen
Telgang vind ik maar niks Lachen

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?
Eeeuh als ik héél veel geld zou hebben wel ja Lachen, maar denk niet dat dat er ooit inzit ... maar misschien ooit rijke vent aan de haak slaan Knipoog wie weet é.

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?
Bwa ik hoop ooit wel eens op ijslanderwedstrijd met mn poeppie te gaan Lachen, maar dat zal nog niet voor zometeen zijn Lachen want hij moet nog zoveel leren ookal is ie niet meer van de superjongste Lachen.

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:53

Ik heb eigenlijk altijd al op ijslanders gereden. Ik ben begonnen bij de puszta ranch (nu: rosworld). Ik ben daar ook 2 jaar leiding geweest met ponykamp. Nu heb ik mijn eigen ijslander (baldur) en hij staat bij huis met een ijslandse merrie. Ik vind dat elke ijslander (net als ieder paard eigenlijk) een individu is, dus de ijslander is gewoon zeer veelzeidig inzetbaar (vandaar ook dat op ijslanderwedstrijden ook andere proeven verreden worden, naast de gewone gangenproeven, zoals: cross, dressuur, vlaggenrace, galopren, drafren, show aan de hand, behendigheid en nog een paar andere) dus te gebruiken als kinderpaard, wedstrijdpaard en recreatiepaard. Ik train mijn paardje wedstrijdgericht. Wat ik van de extra gangen vind spreekt eigenlijk voor zich! Lachen Mijn paard is een 4-ganger, dus kan ik met hem geen telgang rijden. Niet elke tolt zit even lekker. Ik heb op een heel goed wedstrijdpaard gereden, en doordat ze zoveel ruimte en actie had zat ze niet zo lekker... Ik rij nu niet meer op een manege maar ik krijg priveles van een bewezen ruiter/trainer, met het ijslanderclubje uit het dorp... Volgens mij heb ik nu zo ongeveer alle vragen van askja beantwoord! groetjes