De Deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

De Deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 19:34

De zoveelste vraag over dekens.
Heb er ook al wat en ook wel wat ervaring ed, maar wil graag het precieze hoe en wat horen.

° Je hebt waterdichte en waterafstotend dekens en wat er allemaal nog niet meer is
° Je hebt een voorsluiting, met of zonder klittenband
° Kruissingels of gewone singels en dan heb je nog een deken van de ANKY lijn die een speciale singelsysteem heeft
° Bilkoorden, (elastische?) lieskoorden en een staartlus
° Daarbij ook nog verschillende sluitingen aan het einde van bovenstaande dingen, zoals een klip of zo´n ding die je moet draaien en ga maar door
° En van alles en nog wat zoals staartflap, loopsplitten, rugnaad en wat je nog meer kan bedenken.

En nu wil ik graag van jullie de meningen er over horen, de voordelen en-of nadelen ed.

En dan nog of de deken ademd is of niet, hoe kom je daar achter?
Ja, met gebruik, maar als je het in de winkel bekijkt?
Dezelfde vraag voor waterdicht en waterafstotend.

En hoe wassen jullie de dekens als je het zelf doet en niet laat doen.
Welk wasmiddel, hoeveel graden, welk programma enzovoort.
En hoe krijgen jullie de dekens weer waterdicht?
Of kan dat daarna niet meer, en kan het alleen nog waterafstotend oid?
Met een spuitbus of een middel dat je door de wasmachine met deken moet doen.

Zit er nl over te denken om er een deken bij aan te schaffen, en wil me eerst goed orienteren.
Ik zoek er een die dag en nacht kan opblijven, in de stal en in de wei.
Er moet dus geen regen door komen.
En hij moet natuurlijk comfortabel zitten voor het paard, ze moet er mee kunnen rennen en rollen ed.
Ook wat betreft de sluitingen, heb soms van die draaidingen die los zijn gaan zitten en dat sleept je paard dus mee door de wei wat tot ongelukken kan komen ed.
Hij moet dus goed blijven zitten.
En het liefst ook nog eens niet te duur }> .

Wat ik wil weten?
Alles wat er dus maar over een paardendeken te weten valt.....

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:43

In Bit heeft een keer een grote dekentest gestaan, ik schat een jaar geleden ofzo. Daar waren dekens een jaar getest op allerlei punten. Misschien kun je die Bit via iemand of de bieb (?) lenen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:57

Ik ben heel tevreden over de Rambo dekens (Turnout en WUG) ze zijn waterdicht, blijven altijd op de plek en gaan niet kapot. Ik heb ze al een aantal jaar en ze worden ook niet echt vies aan de binnenkant, in de zomer spuit ik ze een keer aan de binnenkant af met een hogedrukspuit, en ze zijn nog steeds waterdicht.
Met andere dekens heb ik eigenlijk geen ervaringen, alleen met de Hippo deken, deze is erg zwaar en ze zeggen dat hij waterdicht is, maar dat is hij niet, er loopt een naad over de rug en daar gaat het water echt wel doorheen...

'Rambo heeft geen naden en is daarom waterdicht. Ze zijn ook warm, als je buitenstallen hebt kun je ze ook binnen oplaten. De staartflap zorgt dat er aan de achterkant geen wind naar binnen waait.

Kortom: ik vind ze ideaal, maar er hangt wel een prijskaartje aan...de WUG met halve hals is iets van 279 euro Bloos ...je doet er echter wel heel lang mee!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:27

ik heb er 1 van harry's horse. een groene met beige streepjes je hebt hem ook in het blauw
aan de voorkant klittebantstrip en gespen die goed sluiten dus tochtdicht.
zijsplitten ter voorkoming van schuurplekken en meer bewegelijkheid.
kruissingels din onder de deken gaan en dan door de deken dus de rand van je deken schuurt niet.
bilkoorden (oook wel lieskoorden genoeemd) tegen verschuifen
staartflap zodat zijn kont niet koud wordt.. hahahahahhaa
euuuh
hij is waterdicht maar wel ademend. geen naad op de rug dus.
lekker warm en ik vind hem helemaal perfect hij is ook scheurvast mijn eerste paard ahad dezelfde en die molde al mijn dekens maar deze is het hem niet gelukt.
mijn paard staat overdag de hele dag buiten
en snachts binnen
trouwens over die draaisluitingen . als jij een deken hebt waarbij die losgaat (ik heb er nooit last van) dan kun je er gewoon een manen elastiekje aan bevestigen...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: De Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:27

Chrystal-gek schreef:
° Je hebt waterdichte en waterafstotend dekens en wat er allemaal nog niet meer is.
Waterdicht zegt het al, helemaal waterdicht. waterafstotend is ook best een tijd waterdicht, maar dus niet geheel. (en voor jou dus niet slim, aan je verhaal te zien).

° Je hebt een voorsluiting, met of zonder klittenband
Dit vind ik een 'luxe'. Ik heb er 2 met voorsluiting en een stel zonder en kan nou niet zeggen dat die met klitteband echt veel fijner zijn.

° Kruissingels of gewone singels en dan heb je nog een deken van de ANKY lijn die een speciale singelsysteem heeft
Ik heb op 1 deken na alleen maar kruissingels. Vind dit prima. Ik heb 1 deken met een gewone singel (enkel dus) en die ligt ook super, schuift nooit. (geen bilkoorden).

° Bilkoorden, (elastische?) lieskoorden en een staartlus
Bilkoorden en lieskoorden zijn toch hetzelfde?? Ik heb bij een stel dekens bilkoorden. Vind dat zelf heel fijn aangezien Pinky nogal eens goed is in dekens schuin krijgen.
Staartlus zit er naar mijn weten zo goed als altijd aan??

° Daarbij ook nog verschillende sluitingen aan het einde van bovenstaande dingen, zoals een klip of zo´n ding die je moet draaien en ga maar door
Een klip vind ik makkelijk werken. Enige nadeel, na flink wat modder, gaan ze roesetn en gaan ze iets minder makkelijk dicht Lachen

° En van alles en nog wat zoals staartflap, loopsplitten, rugnaad en wat je nog meer kan bedenken.
Staartflap is wel fijn, vind ik. Niet echt een must..
Loopsplitten heb ik expres niet. Die dekens liggen op Pinky ontzettend raar.. Maar dat ligt meer aan Pinky dan aan de loopsplitten volgensmij Haha!
Rugnaad zit zo goed als overal op, behalve op waterdichte dekens. Naar mijn weten.
Wat kan je nogmeer bedenken?? Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 10:55

Ik heb een Bucas smartex rain met lichte voering. Heeft kruissingels, lieskoorden, touwtje voor om de achterhand tegen opwaaien en aan de voorkant van haaksluiting met klitteband erover. Deze deken is 100% waterdicht en is ademend. aan de binnenkant zit een laagje fleece wat lekker warm is en vocht van het paard opneemt en naar buiten transporteerd. Dus ook al is het paard zelf nat, de binnenstof neemt het op en alleen de buitenkant van die stof is nat, het gedeelte wat op de uis van het paard ligt is een beetje klam, maar wel supersnel droog. ik ben erg tevreden over deze deken omdat hij goed blijft liggen als hij gaat rollen en helemaal waterdicht is. deze dekens heb je ook nog in winteruitvoering (die zou ik dan nemen) en zomeruitvoering.

Verder heb ik nog een waterafstotende winterdeken. merk: Torando??
Komt bij Horselover vandaan. Is 150 gr. Is verder ook een hele lekkere deken, maar niet voor dag en nacht buiten omdat hij niet waterdicht is. hij houd wel een paar regenbuitjes vol, maar niet echte stortbuien. deze heeft klipsluitingen aan de voorkant, kruissingels, liessingels en een bilkoord en loopsplitten.

Als een deken waterdicht is, blijft water erop liggen en loopt het er vanzelf af. als een deken waterafstotend is, blijft het water er in het begin opliggen, maar op een gegeven moment trekt het toch in de deken.

De enige dekens (paardenmaat) die wij zelf wassen zijn de zweetdekens en evt. zomerdekens. Die passen goed in de wasmachine. winterdekens voor paardenmaten kunnen vaak niet eens in de machine, en ook al past het net, dan moet je het nog niet doen. je machine gaat ermee naar z'n klote (mag meestal maar max. 6 kg. in) en als die hele trommel volgestouwd zit, wordt het niet goed schoon.
Dus onze winterdekens gaan gewoon naar een dekenreiniger of wasserette. deze kunnen hem ook weer waterdicht maken.
Mocht hij toch in de machine kunnen, dan moet je geen spul nemen om hem waterdicht te maken voor de wasmachine. Hij maakt dan niet alleen de buitenkant waterdicht, maar ook de binnenkant, en dat is niet de bedoeling. Dan neemt de binnenkant ook geen vocht meer op als je paard bijv. zweet en dan staat hij zeiknat onder een deken.
Je kan gewoon spul kopen om op de buitenkant te spuiten.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 23:08

Nou, dan heb ik dus een probleem.
Ik heb een tijdje geleden mijn tussendeken in de wasmachine gedaan en daarna dat spul voor het waterdicht maken van de deken ook in de wasmachine.
Vroeg me naderhand al af hoe het zat met de binnenkant van de deken, maar heb er toen niet bij na gedacht en volgens mijn moeder was het spul ervoor.

En de deken is na een dagje regenen zoals vandaag (maandag) ook van binnen nat.
Ben er dus niet tevreden over, ga hem nog een keer wassen, en dan maar met een spuitbus.
Maar ik heb geen reserve deken, dus dat wordt nog even puzzelen.

Tja, ik heb dus een waterdichte nodig, maar alle waterdichte dekens zijn nog niet altijd waterdicht genoeg.
Wat betreft dat klitteband, ik vind het er niet fijner op worden.
Met de tussendeken heb ik dat ook, eerst doe je beide klittenband delen over elkaar en daarna doe je ze met een gesp dicht (voorkant dus).
Maar het klitteband laat los, de deken blijft vast zitten door de gespen, klitteband werkt dus niet.
Met klitteband heb ik dus niet zulke fijne ervaringen.
Die draaigespen blijven over het algemeen wel zitten, alleen ging er eentje van een zweetdeken laatst los in de wei, dat vond ik niet zo super, mijn paard maakte het niks uit, die bleef wel doorgrazen, maar wat als er ..... .
Mijn zweetdekens hebben wel een staartlus, maar de vliegendeken niet en de tussen/winter deken ook niet, de laatste 2 hebben wel een staartflap, de vliegendeken heeft die niet (die heeft alleen voorsluiting, knudde dus voor in de wei).

Heeft er niemand van die speciale sluitingssysteem gehoord die (sommige) ANKY dekens hebben?
Ik zag laatst een advertentie van een deken van de ANKY lijn waarover ze het over die sluitingssysteem hadden, maar er werd er niet bij verteld wat het nou was.

Heeft iemand de Bit waar het stukje over dekens waar Manon het over heeft instaat nog en die voor me in wil scannen?
Ik heb de Bit dus niet en weet ook niet wie die wel zou hebben en ben niet lid van een bieb.
Lastig dus.

Uhm Marieke, 279 euro gaat me iets te ver boven het budget wat ik in gedachten had.

Iedereen bedankt.
Als er nog mensen aanvullingen hebben (zoals hoe je er achter komt (in de winkel) of de deken ademd is of niet, en dezelfde vraag voor waterdicht en waterafstotend) .....

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 06:56

Heel simpel, alleen de hele dure dekens zijn waterdicht en ademd! Het is een heel duur stofje die uiteraard niet in de goedkope dekens zijn verwerkt. Jammer voor je, maar als je iets waterdicht en ademend wilt hebben zal je er voor moeten betalen.

Ik heb alleen rambo dekens. De groene, overbekende, waterdichte gebruik ik nu voor de 6de winter. De deken wordt eens per jaar gewassen in een grote ton met biotex en omo en de deken ziet er nog uit als nieuw! Hij is ook nog waterdicht. De andere dekens zijn iets jonger, maar ook nog in zeer goede staat. Je betaald er wat meer voor, maar je doet er ook jaaaaaaaren mee en nooit gezeik over natte en koude paarden. Plus de pasvorm is super en dat is voor je paard toch ook prettiger dan een scheef liggende klamme deken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:57

Ik sluit mij aan bij Eleonoor, met de aanvulling dat de Bucas dekens ook heel goed zijn. Dus je zult een Rambo, Rhino (zelfde fabriek als Rambo, net zo ademend en waterdicht, maar door iets mindere sterkte en dikte wat goedkoper) of Bucas aan moeten schaffen. Dit zijn dus de duurste merken. Maar goedkoop is duurkoop in dit geval.

Je kunt mazzel hebben met een ander merk, bijv. Pagony Tiger (te koop bij Divoza), dit jaar voor het eerst op de markt. Het is het proberen waard.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:47

Mijn Harry's Horse regendeken is ook perfect waterdicht en ademt goed. Ik heb nog een tussendeken hiervan, een zomerdeken en een zweetdeken waar ik heel tevreden over ben. Daarom heb ik nu ook een 300 grams staldeken gekocht, die iig mooi ligt. Hele goed prijs-kwaliteitverhouding.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:31

ben het niet helemaal eens met eleonoor dat alleen de dure dekens echt goed zij....ik heb een 300 grams deken van harry's horse deze had ik bij mijn eerste paard ook. hij is waterdicht en ademend.... tis een super deken die ik niet meer wegdoe en hij kosste me 63!!!!! jahwel 63 euro . helemaal nieuw...
en daar wil ik nog aan bijvoegen dat die deken 4 jaar geleden 350 gulden kosste.
ik wil alleen maar zeggen dat dus oook goedkopere dekens van goede kwaliteit kunnen zijn..... hij is supersterk en slijtvast! mijn eerstepaard molde alle dekens maar deze bleef toch mooi heel!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, rover_ en 29 bezoekers