iemand geniaal idee voor baksleep????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dupke

iemand geniaal idee voor baksleep????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:54

Wist niet goed waar ik het onder moest plaatsen...
Misschien heeft hier iemand een helder moment, we lopen namelijk een beetje vast op de baksleep/bodemvlakker.

Onze bodem is zo goed als klaar, maar nu komt het beregenen en slepen. Wij dachten gewoon een zitmaaier te kopen met trekhaak en dan daar een ijzeren baksleep aankoppelen en rijden maar. Dubbel winst omdat we met die maaier ook nog gewoon het gras kort kunnen houden in tuin en wei..
Nu zeggen ze alleen dat je voor zoiets (bak slepen) een zitmaaier niet moet gebruiken, dan rij je de versnellingsbak kapot en door de gazonbanden erop heb je te weinig grip in de bak. Om nou iedere keer banden van dat ding te verwisselen als we willen maaien of slepen, dat zie ik nou ook niet zitten. Een traktortje zou ook kunnen voor voor de baksleep, maar die mag weer niet op het gazon en wei, want met die banden rij je het gras weer aan flarden.

Iemand een geniaal idee hoe we toch de bak kunnen slepen?
(zowel een traktor als zitmaaier kopen is geen optie....daar hebben we geen centjes voor Clown )

felicity

Re: iemand geniaal idee voor baksleep????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:59

een trekpaard kopen Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:59

idd met een maaier kun je geen bak slepen ed
maar waarom niet zo'n kleine gemeente trekker ???
die is licht genoeg om het gazon en de wei niet kapot te rijden en toch sterk genoeg voor een middelmaatje sleep

en anders sleep de bak met je paard koop een shet (uiteraard dan wel een kleiner sleepje) dat is dan het goedkoopste maar niet het ideaalste

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:02

Inderdaad, je paard leren in het tuig. En een sleep maken van 2 of 3 autobanden naast elkaar Lachen paard beweging gehad, bak gesleept (en jij hebt je rondjes ook weer gelopen Knipoog )

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:05

Gemeente tekker? Is dat gewoon zo'n heel klein traktortje?
Daarvan zeggen ze hier dat die toch nog te schadelijk zijn voor het gazon en de wei.....

Shet heb ik staan, maar die is net 2 en kent nog niets van dat alles. Hem kennende zal hij er ook niet gecharmeerd van zijn en inderdaad lijkt het niet echt ideaal om te slepen met paard/ponny....

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:05

Een kleine traktor lijkt mij de meest handige optie, met een sleep voor de bak en een maaier voor je weiland. Voor een traktor zijn ook speciale grasbanden te koop, ik denk wel dat je dan genoeg kracht hebt om de bak te slepen en je weiland kort te houden zonder bandsporen. En met gewone banden onder een kleine traktor heb je (naar mijn idee) ook niet veel kans dat je je land kapot rijd.

Een trekker voor je gazon lijkt me geen optie, dat gras wordt vaak korter en vaker gemaaid dan het gras in een weiland.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:09

Hier doen ze het ook wel gewoon met een auto en daar een sleep achter hangen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:11

ik bedoel niet zo'n groene mega stofzuiger met zo'n enorm maai blad er onder die redden je bak niet

en tja het licht er ook aan hoe je rijd he
als je continu gaat gassen en gaat maaien als het erg nat is gaat het idd kapot maar anders niet hoor (gemeentes maaien er niet voor niets mee)
met gewoon nat/vochtig weer zal je wel sporen zien maar die zijn met een dag of 2 dagen wel weer weg.

en shet is idd nog wel jong maar als het mijne was gewest had ie het wel geleerd hoe brutaal ie ook mag zijn
(ook shet moet werken voor de kost Tong uitsteken )

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:11

Wij gebruiken de zitmaaier al 2 jaar om de bak mee te slepen, nooit geen problemen mee gehad.

Novix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:28

Mijn schoonzusje heeft haar paard ook een autoband door de bak laten trekken. Dit ging na even wennen voor het paard heel goed.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:38

tuigje voor je paard kopen, trekkerband, spoorstok en gaan met die banaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:43

Wat voor auto heb je?
Beetje jeepje kan het ook Lachen

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:46

In de bit stond laatst bij 'bit stalt uit' geloof ik een heel goed soort autootje die je kon kope nvoor de bak te slepen!
Een speciaal bakslepertje!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:20

Wij slepen de bak met een quad met daarachter een stuk betonvlechtwerk met autoband erop.
Voordeel van de quad is dat die maar 80 cm breed is, dus gewoon door de deur van het hok naar binnen kan. En hij heeft 125 cc vermogen, dus het vermogen van een motor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:09

dupke schreef:
Gemeente tekker? Is dat gewoon zo'n heel klein traktortje?
Daarvan zeggen ze hier dat die toch nog te schadelijk zijn voor het gazon en de wei.....

Shet heb ik staan, maar die is net 2 en kent nog niets van dat alles. Hem kennende zal hij er ook niet gecharmeerd van zijn en inderdaad lijkt het niet echt ideaal om te slepen met paard/ponny....

Waarom niet??
Toen ik nog in het zuiden woonde, stond ik op een stal waar één van de pensionklanten het altijd deed met haar pony. Die pony vond het wel best, de bak werd gesleept, iedereen blij.

Overigens gaat het wel degelijk met zo'n smalspoortrekkertje, alleen moet je dan niet die standaard noppenbanden hebben, maar banden met een gladder profiel. Dat werkt ook uitstekend op de wei, maar geeft voldoende grip in de bak.

Hier in de buurt staat een leuke, oude Massey Ferguson te koop, echt een schatje, en voor weinig.