Ratten bestrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Ratten bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:45

Ik wordt gillend gek van die rotbeesten. In de negen jaar dat ik paardrij heb ik me nooit aan ratten en muizen gestoord, maar dit is echt heel vervelend.

Ze zijn zo brutaal, ze lopen gewoon door de stal terwijl ik er in bezig ben! En over mijn tas etc. Ik kan niks meer kwijt omdat het dan wordt aangevroten, zo hebben ze wat dekjes en een rijbroek zo aangevroten, dat ik het weg heb kunnen gooien.

Ik vind ze ook heel onhygienisch, heb er 1 een keer betrapt in de voerbak toen ik er vast muesli in had gedaan (natuurlijk allemaal weer weggegooid), als ze maar geen ziektes overbrengen. En soms ligt er een uurtje bix in de voerbak omdat ze dan nog op het land staat, ik vind het helemaal niks. Heb nu (als het goed is) alle wegen naar de voerbak versperd, hoop dat het even werkt.

We zitten tegenover een slootje, dus het is bijna onmogelijk ze te bestrijden. Ik wil ook geen gif oid gebruiken, omdat we dan dode beesten krijgen en omdat paarden/katten/honden daar ziek van kunnen worden.

Ik zag bij de paardendrogist de SilvaTronic, die ik meteen heb besteld. Ik wacht er nu op, en hoop zo dat dit zal werken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of heeft iemand tips of hetzelfde probleem?

diessel

Re: Ratten bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:25

Ik heb er ook last van.
Niet zo erg als dat jij beschrijft maar ik zie er wel eens 1 lopen.
Wij zijn pas verhuisd en de schuur is oud.
De schuur volledig afsluiten is niet mogelijk.
Gif durf ik niet, vanwege de honden.
Ben er achtergekomen dat die voerkisten niet hond bestendig zijn, gelukkig is dit toen goed afgelopen door vlot in te grijpen.
Vallen durf ik ook niet, straks zit er een hondenpoot of neus in.
Al het voer zit in afgesloten kisten of tonnen.
Ik heb nu een levende val besteld en begrepen dat ik gevangen rat in de brand moet steken.
Het gekrijs zou de andere ratten verjagen?
Als iemand een goede oplossing weet dan hoor ik het graag!
1 van mijn honden vangt ze overigens, maar slaapt ook graag in mijn bed.
Niet echt hygienisch dus!

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:47

diessel schreef:
Ik heb er ook last van.
Niet zo erg als dat jij beschrijft maar ik zie er wel eens 1 lopen.
Wij zijn pas verhuisd en de schuur is oud.
De schuur volledig afsluiten is niet mogelijk.
Gif durf ik niet, vanwege de honden.
Ben er achtergekomen dat die voerkisten niet hond bestendig zijn, gelukkig is dit toen goed afgelopen door vlot in te grijpen.
Vallen durf ik ook niet, straks zit er een hondenpoot of neus in.
Al het voer zit in afgesloten kisten of tonnen.
Ik heb nu een levende val besteld en begrepen dat ik gevangen rat in de brand moet steken.
Het gekrijs zou de andere ratten verjagen?
Als iemand een goede oplossing weet dan hoor ik het graag!
1 van mijn honden vangt ze overigens, maar slaapt ook graag in mijn bed.
Niet echt hygienisch dus!

Verbranden ??
is dit niet een beetje erg hard? je moet het zelf weten natuurlijk maar zijn er geen diervriendelijkere manieren ?? zoals peper en zout strooien ??

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:08

Zeg niet dat ik het ga doen maar schijnt zeer effectief te zijn.
Als we het zouden doen dan wil ik in ieder geval niet thuis zijn!
Liever heb ik een andere manier.
Peper en zout strooien?
Kun je daar iets meer over vertellen en krijgen de honden daar geen last van?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:12

rat in brand steken iewwwww denk dat ik nachtmerries zou krijgen van dat gekrijs, welke mensen verzinnen zoiets???
Kun je niet een val ergens maken waar de hondne en andere dieren niet aankunnen?
Ik heb geluk gehad paar keer, in een lege voerton vielen er elke week wel een paar in, die werden dus verzopen, paar emmers water erbij en met de mestboy omlaag houden ( mn vriendje, ik vind zielig en zou niet kunnen)

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:24

Wij hebben een ratteval, een gaaskooi met aan bijde kanten een afsluitklep, in het midden leg je dan iets om mee te lokken en als hij dat pakt valt de kooi dicht daarna verzuipen we ze altijd in de beek die voor ons huis langs loopt.
Rondom ons land hebben we ook veel sloten, maar in verhouding maar 1 of 2 keer per jaar last van ratten en dan voornamelijk bij de kippen.
Ik ken natuurlijk niet de situatie bij jullie op stal, maar de brokken goed afgesloten op bergen en het voer pas in de bakken doen als je de paarden binnen zet.
Daarnaast de vloer goed vegen en schoon houden van voerresten.
Succes met het verdrijven....

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:07

dat van het verbranden dat is echt waar!! een rat krijst zo verschrikkelijk omdat het zijn soort genoten wil beschermen, door te krijsen zegt hij min of meer dat het daar niet pluis is, hierdoor blijven ze weg. Ook heb je speciale kooien waar de rat dan in kruipt en er niet meer uit komt. vul zelf maar in wat je er daarna mee doet. wij thuis hebben om de stal heen twee langwerpige kubussen met in de voorkant een rond gat. in het midden hangt er ratten vergif. de rat eet ervan en sterft binnen het uur en meestal in zijn hol omdat hij er eerst gewoon ziek en moe van wordt, (schijnt zo te zijn) het werkt wel erg goed. en dan hebben we de hond nog die afentoe met een kadotje aan komt. dankje schat! Knipoog succes in iedergeval.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 00:10

Hmmm.. Dat verbranden zou ik zelf niet kunnen, ben ik te slap voor. Maar eerlijk gezegd zou ik het effect wel heel fijn vinden, als het ook echt werkt. Maar de vraag is, hoe lang blijven ze dan weg?

Het apparaatje heb ik vandaag binnen gekregen (SilvaTronic), ga ik morgen uitproberen. Als het goed is worden de ratten binnen 5 dagen door de akelige toon die mensen en paarden niet horen weggedreven. Ik ben echt heeel benieuwd of dit zal helpen.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 00:10

Oh, en over dat peper en zout, hoe wil dat werken?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:51

Er ligt bij ons geen voer op de grond.
Het voer gaat pas in de bakken op het moment dat ze het direct eten.
De kippen heb ik om deze reden al weg gedaan.
De schuur wordt dagelijks aangeveegd.
Onze schuur staat precies op de erfgrens, ik kan er niet achterkomen maar kan wel zien dat het daarachter een dikke troep is.
Stukken hout, piepschuim en andere rommel.
De ratten komen achter de schuur vandaan, heb de buurman al ingelicht maar die heeft er geen last van.
Ik hoop echt dat zo'n elektronisch apparaatje helpt, want dan schaf ik er ook meteen 1 aan.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:03

Helaas kan ik je dat pas na drie tot vijf dagen vertellen, op de verpakking staat dat het dan pas begint te werken.

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:54

hey
wij hebben ook wel eens last van ratten , wij sluiten ook altijd alles goed af enz . maar achter ons licht een kanaal en de ratten komen dus daarvan dus helemaal weg zullen we ze nooit krijgen . Wij gebruiken ook rattenvallen en vergif dat op veilige plaatsen wordt gelegd natuurlijk.
Ik ben ook erg benieuwd of dat apparaatje werkt want dan wil ik het toch ook misschien aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:57

Zo'n apparaatje durf ik niet
Hoe weet je zeker dat de paarden, honden of katten die je hebt het niet als irritant ervaren?

Wij hebben hier (nog geen) ratten gezien.
Wel muizen en daar hebben we vergif voor liggen.
TomCat blokjes die in een afgeslotjen doosje gaan, waar alleen muizen in passen.
Maar die doosjes heb je ook voor de grote van een rat.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 00:08

Ik heb het gevraagd aan De Paardendrogist, die het aan de leverancier extra ging navragen, die het weer extra aan de fabrikant na ging vragen.

Uiteindelijk was het antwoord hetzelfde als wat De Paardendrogist zegt: het is speciaal gemaakt voor op stallen e.d.. Daarbij, Gea hoeft iets niet eens irritant te vinden, als ze merkt dat er iets gebeurd/veranderd wat anders dan normaal is zie ik dat meteen aan haar (heb ik overigens alleen zo sterk met dit paard, niet dat jullie denken dat ik mezelf een of andere paardenfluisteraar vind ofzo Tong uitsteken ).

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:52

Ratten wennen aan ultra-sone tonen, dus waarschijnlijk zal je apparaatje niet lang effect hebben... Tel daar nog bij dat de tonen afgeketst worden door muren, of andere dingen die in de weg staan... Je berijk is dus niet zo ver. Maar wie weet is het voldoende om je stal vrij te houden...
Bestrijding van ratten en muizen begint bij het weren van deze dieren. Je moet dus zorgen dat het voer onberijkbaar is, tonnen die mooi afsluiten, en restjes steeds goed opkuisen (ok, niet echt mogelijk in de stal, maar zo veel als mogelijk in gangpaden ed). Daarnaast moet je je stal 'onaantrekkelijk' maken, door zo weining mogelijk verstopplaatsen over te laten. Hoekjes en kantjes vrijhouden, gaatjes dichtmaken en kasten knaag-bestendig maken dus!
Vergif leggen kan, maar je moet er rekening mee houden dat het moegelijk is dat er residuen in de kadavers overblijven, waardoor een hond, kat of andere predator het vergif evengoed binnenkrijgt (oudere coumarinederivaten oa, ook het thalliumsulfaat dat gebruikt wordt voor muizen blijft nog actief!). Als je goed nahoort dat de krengen geen vergif meer zullen bevatten, zijn er idd speciale bakjes verkrijgbaar waarin enkel ratten en muizen passen, waardoor de stalkat of -hond de nest niet binnenkrijgt...
Vergif leggen lijkt me alleszinds diervriendelijker dan verbranden ed... Brrrr...

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:52

Mijn paps heeft 3 jaar geleden een rat verbrand. Je wil niet weten hoeveel er uit alle hoekjes en gaten kwamen zetten. Hij heeft het gedaan toen mams en ik niet thuis waren. Daarna hebben ze nooit meer last gehad. Mijn schoonouders hebben een zeer grote stal en hebben jet ook gedaan, geen last meer gehad.

Afine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:54

Toch vind ik verbranden niet echt een diervriendelijke manier,en waarom zou je als rattenvallen en peper en zout strooien net zo effectief zijn?.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:00

Als je daarna geen last meer hebt van ratten?
Ik vind muizen al super hinderlijk en vies. Eten al het konijnenvoer op en lopen zelf in het konijnenhok. Nu het voer in voertonnen zit verder geen last meer van. Maar wat maakt het nou uit op wat voor manier die rat door gaat? Hij gaat toch dood Nagelbijten / Gniffelen
Klinkt misschien een beetje hard. Maar ik heb z'n gruwelijke hekel aan dat soort ongedierte.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 15:34

Hoe helpt peper en zout dan?

En 1 rat verbranden of 100 vergiftigen, is allemaal niet diervriendelijk. Als ik het lef had had ik er 1 verbrand.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:58

peper en zout helpt niet tegen ratten. peper helpt bij sproeiende katers, als je ze ziet sproeien een beetje peper neerstrooien, ze komen namelijk altijd terug om nog een keer te snuffen >> resultaat raad je al.

Wij hadden hier thuis ook veel last van de ratten uit de sloot. Mijn vriend heeft een rat verbrand, en ik en de rest van de straat hebben sindsdien (3 maanden nu) geen rat meer kunnen betrappen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:28

De gemeente bellen. Die hebben speciale bestrijdingsmensen in dienst.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:11

Zoals jij het omschrijft lijkt het mij niet om een paar ratten te gaan maar echt om een plaag.
Toen wij ons huis kochten stond er een hele oude schuur op en daar stak soms ook overdag een rat voor onze voeten over. Ik heb toen de gemeente gebeld en die kwamen een paar maal per week gratis langs met voerkisten en gif. Deze kisten zijn inderdaad gevaarlijk, mijn pony heeft er toen per ongeluk 1 van leeggegeten (gelukkig zonder nadelige gevolgen).
Wij hebben de schuur zo leeg, schoon en opgeruimd mogelijk gemaakt en gaten in de muren gedicht.
Achter de schuur (niet op ons perceel) stond ook veel oude rommel, wij hebben dat mogen opruimen van de buren. Er staat nu al een paar jaar een nieuwe schuur en we zien geen ratten en keuteltjes meer (enkel af en toe een dode rat of muis), de katten en de boerenfox vangen ze voordat ze zich hier echt kunnen vestigen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:29

Ratten geen probleem hier heb 20katten op stal hebben een eigen huis en 24uur per dag toe gang tot eten en drinken en intussen zijn we rat vrij kilometers in de omtrek geen rat meer gezien ik zou niet eens meer weten hoe die beesten eruit zien :') .
Ts neem een paar katten gezellig wat bijvoeren mandje erbij en probleem is van de aardbodem verdwenen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:32

Wij hadden de familie rat er wonen, ze vraten zelfs het wol uit mijn zadel op!
Diervriendelijke vallen trapten ze niet in, klapvallen ook niet dus gif! Ze vielen na een korte tijd met bosjes naar beneden (echt vies, hoorde je weer 'plof'), maar het was wel voorgoed over de plaag. Ik heb totaal geen moeite met wat bezoekers af en toe, maar hele families herbergen? Nee.

Wij waren niet bang voor andere dieren die per ongeluk gif van de vergiftigde ratten binnen zouden krijgen want ze verstopten zich tussen het stro of vielen in de stal. Kwamen een hele lange tijd nog wel af en toe van die verdroogde exemplaren tegen brrrr.....

Diervriendelijk, nee. Maar wij hadden het opgegeven en waren er zo klaar mee mee.

AVEAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:49

Anoniem schreef:
Zo'n apparaatje durf ik niet
Hoe weet je zeker dat de paarden, honden of katten die je hebt het niet als irritant ervaren?

Wij hebben hier (nog geen) ratten gezien.
Wel muizen en daar hebben we vergif voor liggen.
TomCat blokjes die in een afgeslotjen doosje gaan, waar alleen muizen in passen.
Maar die doosjes heb je ook voor de grote van een rat.

met die blokjes moet je wel oppassen want als de kat dan teveel van die vergiftigde muizen binnen krijgt kan dit ook niet goed zijn..