Hoe wennen aan zweep.

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jacqueline

Hoe wennen aan zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 06:43

Mijn pony is echt doodsbang voor de zweep....geen idee hoe ze daaraan komt.
Ik heb zowiezo nooit een zweep bij me maar met longeren zou het wel heel handig zijn (ook zonder zweep loopt ze goed) maar ik vraag me dus af waar die angst vandaan komt.
Zodra ze aan de longe loopt hoef je alleen je armen maar te bewegen en ze gaat draven maar soms moet ik haar naar buiten toe sturen omdat ze naar binnen valt.
Gisteren dus voor de zoveelste keer geprobeert met de zweep, nou zodra ze de zweep dus zag was ze niet meer te houden Verward
Zweep dus op de grond gegooit......en toen werd ze weer rustig Verward , ze draafde rond maar de zweep lag dus op de plek waar zij liep .......resultaat dat ze met een kromme nek liep naar de grond toe en een sprong over de zweep heen maakte Verward

Hoe kan ik bij haar de angst voor de zweep wegnemen?
Mijn instructrice zei tegen mij dat het allemaal aanstellerij was.........nou dat geloof ik eerlijk gezegt niet, want dan zou ze de ene keer wel bang zijn en de andere keer niet toch???

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 07:11

Je kunt haar langzaam met de zweep bekend kunnen maken. Belangrijk daarbij is dat ze het ziet als iets gewoons, iets ongevaarlijks.
Je zou kunnen beginnen met de zweep voortdurend in haar blikveld te leggen. In het begin hoef je er niet echt iets mee te doen, als hij maar aanwezig is. Bijvoorbeeld door hem in haar buurt tegen de muur te zetten.
Of leg hem op de grond naast haar neer als je gaat poetsen. Zo leert ze dat het ongevaarlijk is.
Zo kun je steeds een stapje verder gaan en uiteindelijk kun je haar met de zweep gaan aanraken. Eerst haar hoefjes, dan steeds iets omhoog, tot je haar over het hele lichaam kunt strelen.
Deze methode kost behoorlijk wat tijd en lijkt voor sommigen misschien wat overdreven, maar ik heb er goede ervaringen mee. Toen ik Yorghos kocht was hij ook panisch voor de zweep. Ik heb een paar weken op bovenstaande manier met hem gewerkt, en nu laat hij zich overal aaien.
Alleen een rijzweep vind hij nog steeds niet leuk, maar die heb ik ook niet nodig.
Belangrijkste is dat je bij het aaien met de zweep steeds stopt op het moment dat ze het goed doet. Daar zal ze het meeste van leren. En vooral veel geduld hebben.
Maar misschien heeft iemand anders nog andere tips, dus daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar.
Succes!

* To Belg, or not to Belg *

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:34

Ik heb toen we met m'n pony begonnen gewoon het hele zootje in de wei gelegd, met 'r voerbak erbij, en in huis gegaan, de pony liep er eerst rond te klooien, dichter, terug verder, echt jo-jo .... de uitnodiging van dat bakje was héél groot, dus kwam ze snel een hap nemen, en toen ging ze kijken, en twijfelend ruiken aan die dingen. Ze heeft het hele zootje "gecontroleerd" op "monsters" en "paardekabouters", die waren er gelukkig niet - een behoorlijke tijd later ben ik gewoon terug in de wei gegaan, haar wat borstelen en zo, vond ze niet meer eng met die dingen erbij, dan dingen opnemen en haar laten zelf komen om te ruiken en zo .... de schrik was al héél wat minder, alleen als ik er mee bewoog was ze weer iets van HELP ... dus toen heb ik 'r gaan aaien met de zweep/dekje/hoofstel ...... in m'n handen, en dat aanvaarde ze vrij vlug dan ... Beetje NH-manier voordat ik NH geleerd had.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie