Radio aan of uit op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:08

Ik heb een eigen stal, dus overdag is het erg stil voor de paarden. Ik heb dan de radio op een praatzender staan (nu geloof ik Radio Noord Holland). Veel gepraat en rustige muziek. Paarden reageren beter op praten dan op drukke muziek. Wat wij leuk vinden vindt het paard misschien niets.
Als ik er ben staat ie op 538 of Sky Radio. Ga ik weg, dan gaat ie weer op iets rustigers. Ik heb 's nachts wel alles uit.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:35

Ik vind een muziekje op stal wel gezellig, op de eerste stal waar ik stond draaiden ze in de binnenbak ook muziek. Wel zachtjes.
Ik las echter in een paardenmagazine, dat paarden het helemaal niet prettig zouden vinden. In de BIT of YourHorse.
Heb eigenlijk nog niet eerder gemerkt dat mijn paard het niet prettig zou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:41

Bij ons op stal hebben ze een computergestuurd radiosysteem. In de stallen hangen luidsprekers waar overdag muziek door wordt gedraaid. Niet zo hard maar net dat je lekker mee kan hummen (als je eens een keer het radionieuws wil luisteren kan je het vaak net niet helemaal volgen). Volgens de manege zou het voor meer rust op stal zorgen, zeker in de winter als ze weinig op wei gaan. En met oud op nieuw zetten ze als het vuurwerk losbarst de muziek wat harder.
's Nachts staat hij wel uit natuurlijk.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:57

Bij ons staat de hele dag de muziek aan en ik merk er echt niets van aan de paarden. Ikzelf vindt het heerlijk, muziek erbij hebben, had het liefst ook muziek in de buitenbak haha.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:01

Ik wil het gewoon niet - ik deed het weleens met vlechten, en dan merkte ik dat ze onrustig werd.
Ik denk ook niet dat een radio rustgevend werkt, paarden raken gewoon gewend aan dat constante geluid, en verbinden daar verder niet echt iets aan denk ik.

Op de manege staat de radio ook altijd aan, het eerste wat ik doe als ik binnenkom is de stekker eruit trekken:-)....ik irriteer me altijd ontzettend aan Skyradio.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30628
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:03

Bij ons staat de radio eigenlijk altijd heel zacht aan. Eigenlijk bijna niet hoorbaar als je echt letterlijk alles wil volgen, maar dat maakt niet uit. De pony's hebben er geen last van volgens mij.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:04

Radio Flevoland is op zich wel uit te houden, overigens stond ie zo zachtjes dat je de stemmen niet echt kon verstaan.
Geluid kwam daar uit uiterste hoeken, verwijdert van de stallen, in een 30x60 bak.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:37

Ik heb de radio ook liever niet aan. Als ik op stal ben heb ik liever de rust van de paarden en de geluiden die daarbij horen om me heen, dan de radio. Zo ook tijdens het rijden. Zo kan ik me tenminste helemaal op de paarden richten, heerlijk! Ik merk het ook als ik studeer, als de radio aanstaat is de concentratie veel slechter.
Ik geloof echt niet dat het zo vervelend voor de paarden is zonder radio. Er zijn meerdere paarden, een aantal kippen, een poes en nog twee druktemakers van honden die de hele dag de stal in en uit lopen. En ze komen dagelijks buiten (in de wei of in de bak), dat geeft al veel afwisseling. En daarbij, ik heb op stal gestaan bij een paard dat panisch werd van de radio, dus toen deden we het sowieso niet. Als je ziet hoe groot die flappers van oren zijn (en als je merkt dat een paard rare objecten eerder opmerkt dan ik), geloof ik gewoon niet dat ze een zacht muziekje als prettig ervaren.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:42

Overdag hebben wij ook de radio aanstaan, onze paarden en pony's hebben er geen problemen mee, ze lijken het leuk te vinden!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:51

Als de paarden bij ons op stal staan staan de radio als achtergrond muziek aan. 's Nachts gaat de radio uit.

In de binnenbak staat ook een radio die je aan kunt zetten. Als er buiten een hoop lawaai is, of het is wat storm achtig dan zet ik daar ook de radio aan. Ik heb gemerkt dat mijn paard daar rustiger van wordt.
In inderdaad op stal lijken de paarden het ook als fijn te ervaren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:56

Bij ons op stal hebben we ook een radio. Inge en Linda hebben hem meestal aan, ik heel weinig.
Alsie aanstaat heb ik er geen last van, maar niet te hard. Dan draai ik de knop vanzelf weer om want stal is mijn rust en van bonk muziek wordt ik niet rustig Haha!
Zoals Linda al zei, de paarden staan buiten dus die hebben er geen last van

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:17

Bij het uitmesten heb ik weleens radio 2 aan.Verder luisteren ze maar naar de geluiden van het platte land. Haha!
Ik heb wel gelezen dat paarden een zachte praatradio prettiger ervaren dan de popmuziek.Hun gehoor is ook beter als het onze....

Als ik op stallen kom staat daar meestal Sky radio aan.Alleen die tune tig keer per dag te moeten aan horen !!!!! Misselijk

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:22

Als ik op stal ben staat ie altijd aan, ik vind t wel relaxed en hij staat vrij zachtjes op skyradio, soms als de paarden buiten staan staat ie wat harder maar als ze binnen zijn staat ie zachtjes.

Als zo'n beetje rond een uur of 21.00 iedereen helemaal klaar is gaat ie wel uit, ' s ochtends staat ie ook nooit aan als er niemand is.

Ik geloof dat ze er geen last van hebben hoor.

Met oud & nieuw zet ik m wel altijd wat harder als ze op stal staan, dan horen ze die herrie van t karabiet knallen niet zo.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:26

Bij ons staat ook de hele dag de radio aan, niet echt hard ofzo. 's Nachts staat ie wel uit. Ik denk dat de paarden er juist relaxter door blijven op het moment dat er *wel* een keer herrie in of om de stal is ipv die constante stilte.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:42

Ik vind het wel heel gezellig, mits het niet te hard aan staat en tja, dan is het voor paarden ook niet zo erg, denk ik???

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 06:22

Yootha schreef:
Wij hadden ook altijd de radio aan. Meestal dan op een geheime zender, want ze reageerden op de muziek.


Verward Ik ben heel nieuwsgierig......wat is dat??

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:17

Ik heb er nooit zo bij nagedacht, totdat ik bij een zuivelboerderij kwam te staan met mijn paard. De hele dag staat in de koeienstal de muziek aan, op een rustige zender, volgens mij skyradio. De boer deed ook de radio aan als de paarden op stal moesten blijven ivm slecht weer. Ik heb hem hier eens naar gevraagd en hij vertelde dat het rustgevend en tegen de verveling bij de beesten is. Als de paarden op stal komen (zeg om 18.00 uur) gaan ze eerst eten, en dat gebeurd in alle rust, dan gaat om 19.00 uur de muziek aan tot 22.00 uur, dan krijgen ze van de boer nog een plakje hooi en moeten ze gaan slapen. Ik merk dat Rio er rustig van wordt. Rio verveeld zich snel en dit maakt hem echt rustiger....

gr. Monique

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:56

ik heb net als Orri ooit gelezen dat het niet gewaardeerd zou worden door de paarden.
Tja en die van ons die hebben buitenluiken dus die staan toch naar buiten te koekeloeren als ze op stal staan, of ze gaan lekker elkaar lopen pesten, vinden ze ook erg leuk Schijnheilig
Ik zet hem zelf nooit aan als ik met de paarden bezig ben, hou veel te veel van de geleuiden van de paarden zelf, en kan zo lekker tot rust komen na alles drukte van de werkdag.
Alleen als de paarden buiten zijn en ik stallen mest, dan zet ik hem aan, gewoon 3FM overigens dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:10

Bij ons staat 'ie altijd aan. Een van de merries is nl. zichtbaar onrustiger als het stil is in de stal. Kan natuurlijk gewoonte zijn, omdat ze altijd gewend is geweest aan een radio. Maar ik geloof niet dat de anderen er last van hebben, ze dutten gewoon lekker als ze daar zin in hebben, of liggen gewoon even te maffen. En ik hoor vaak mensen mee neuriëen of zachtjes zingen, dus stemmingbevorderend voor de baasjes, is voor de paarden ook prettig Haha!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:32

Wij hebben hem nooit aan op stal. Ik kan er niet tegen. Op stal wil ik rust aan mijn hoofd..hahha. Mijn vriend wil de radio nog wel eens aanzetten op zijn werkplaats, ruimte naast de stal, maar dan doe ik de deur dicht.
Voor de paarden maakt het geloof ik niet uit, die hebben een luik en buiten gebeurt wel het een en ander waar ze naar kunnen kijken.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:51

Wij hadden ook altijd radio. Maar de stalmeester heeft die even op gebonjourd Haha!
Maar ik had hem meestal el zachtjes aan. Met rijden doe ik hem nooit aan, hoogstens als ik aant gymnastieken ben..
Maar met gewoon rijden moet dat ding uit, je moet je 100% op die paarden concentreren en niet ondertussen in je hoofd zo'n liedje meelallen.
Overigens staat de radio op de de vrachtwagen wel altijd aan( ook mt boxen int paaredengedeelte). Gewoon onderweg omdat het dan dat vrachwagen en snelweg geluid wat overstemd , en als we geparkeerd staan omdat het dan wel gezellig is..

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:40

bij ons hebben we in de bak eigenlijk altijd skyradio, op de poetsplaats hoor je het ook wel, maar de speakers hangen boven de deur en de muziek gaat de bak in.
het gaat altijd in overleg, bij les de stekker er uit en als er meerdere mensen zijn die er echt last van hebben.
vooral als ik alleen aan het rijden ben vind ik het heerlijk met die radio aan, lekker meegalmen op je paardje.
als er niemand in de bak is is er dus ook geen muziek.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:00

Pellie schreef:
Bij ons op stal staat Sky radio ook zachtjes aan. Niet bepaald mijn zender maar ik vind het heerlijk om tijdens het poetsen een liedje mee te zingen of neuriën. Zelfs in de bak hoor je de radio lekker!


goh wat toevallig Haha!

Ik vind het neit zo'n probleem al staat hij soms wel vrij luid en dat ding bovenop de zadelkamer staat waar ik neit bij kan Boos! Maarja, ik merk er niks van aan Ewald.

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:35

ik vind het wel lekker een beetje muziek erbij,werkt wel zo prettig en de tijd gaat ook sneller lijkt het wel

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:42

Ik heb wel altijd een radio aan, nu niet meer want ik gebruik hem als wekker.

Ik weet nog wel dat er op de radio iets was over Sinterklaas, je hoorde toen het paard van de sint hinneken. Alle paarden keken direct naar de radio en Peer begon toen terug te hinneken!! *LOL* Dat was zoo leuk!!!!!