Ruzie met zweep en bakspanten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:19

Als jij de spanten raakt, steek je zweep wel ver uit.
En mijn paard zou de aller eerste keer nog moeten trappen, en wanneer zou hij dat doen, als hij over de rooie gaat van een zweep }>

Maar margreet rij nog maar wat meer wedstrijden, dan kom je erachter dat ook jij wel eens wat dichter bij iemand in de buurt komt dan je bedoeling was.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:20

als ik vroeger met een lange zweep reed, dan hield ik hem onder mijn duim en dan tussen elleboog en mijn zij stak ie naar achter.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:21

Zoals ik al zei, het schot loopt vrijwel recht naar beneden en de spanten zitten daar direct achter. Laat het 30 cm zijn dat die zweep uitsteekt, dat is al genoeg om met het puntje het spant te raken.
Als iemand mij op 30 cm passeert, dan vind ik dat akelig kort bij!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:21

runningkawa schreef:
Maar margreet rij nog maar wat meer wedstrijden, dan kom je erachter dat ook jij wel eens wat dichter bij iemand in de buurt komt dan je bedoeling was.


Op een wedstrijd kan het gebeuren, maar daar gelden ook regels hoor. Mijn voorbeeld sloeg meer op de thuissituatie. Helaas heb ik een paard dat het niet prettig vindt als er paarden te dichtbij komen. Hij zal niks doen en zeker niet slaan, maar hij vindt het vervelend. Dat komt doordat we ooit eens klem hebben gezeten door een actie van een medebakgebruiker, dat was ook niet zo heel erg fijn hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:22

Lovely"]
[quote="runningkawa schreef:
Lekker aso.
Binnen is er niet altijd alle ruimte ter wereld.
Jij rijd met zweep en als die ver uitsteekt is dat heel erg aso!
En iedereen komt wel eens wat dichter in de buurt bij een ander paard.
van mij heb je geen hinder andere dan wel van jou. Lachen


Mwah, het was niet elke dag feest hoor, maar vind jij ruiters die afsnijden, hun paard niet kunnen controleren en dus om de haverklap bij je op schoot zitten, vlak langs je denderen, op de meest idiote plekken stoppen, rolbacken en ineens op je af komen stormen; vind je dat niet aso?? Ondertussen zat ik op een paard wat van gekkigheid niet wist wat ie moest doen, terwijl hij niks fout deed. Nou sorry, maar op een gegeven moment is de overlegcultuur wel uitgeput en ga je gewoon ruimte maken voor jezelf en als men rekening zou houden, zou het allemaal best passen.
[/quote]
Dat vind ik juist erg aso
Net zo aso als die uitstekende zwepen, waar mijn paard ook niet vrolijker van word.

Ik probeer altijd afstand te houden, mar geef eerlijk toe dat je soms, om wat voor reden ook wel eens dichter bij je buurpaard in de buurt komt dan je wil.
ook wel eens gedwongen omdat er vanuit de andere kant 1 op je schoot zit.
maar ik heb geen irri zweep bij me, dus een ander heeft dan toch nog zeer weinig last van me.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:24

Blij dat ik jou niet op wedstrijden tegen zal komen RK Haha!
Mijn paard heeft het niet op schimmels, asociaal hoor, om zomaar met een schimmel op wedstrijd te gaan en dan nog dicht in de buurt te komen ook Knipoog

Mag het nu weer terug naar het oorspronkelijk onderwerp van de discussie? De 'tip van flip' zit er nog niet echt tussen, maar zal er morgen eens mee gaan stoeien.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 10-10-02 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:25

ff bijvoegen
Kawa vloog vroeger vol op de rem als er een paard dicht passeerde
Nu gelukkig niet meer, maar hij gaat erg gespannen lopen.
Maar ik kan toch wel zeggen dat op elke wedstrijd mijn paard tikken krijgt van andere hun zwepen, en dan kom ik niet op 30 cm voorbij, want dat word kunst en vliegwerk voor mij om hem zo dicht langs een vreemde langs te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:26

De tip van flip is je handen rechter houden Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:27

Nou, als je meer dan 30 cm afstand houdt, dan zul je van mijn zweep in ieder geval geen last hebben hoor.
Ik heb ook wel eens een tik van een ander geïncasseerd, kan gebeuren, maar mijn zweep ging er toen toch ruim langs.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:28

RK, de keren dat ik met opzet ruimte voor mezelf gemaakt heb zijn op 1 hand te tellen hoor en alleen als de speelruimte erg beperkt werd. Inmiddels sta ik op een andere stal waar men wel wat beter kan sturen Lachen. Dat van dat vol op de rem komt me bekend voor inderdaad, heb ik ook last van gehad.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:30

Handen rechter (nog rechter Verward ) werkt niet echt, dan gaat die zweep zo douwen op m'n bovenbeen. Misschien toch maar eentje met een bocht erin prutsen? Haha!
Zou ik gewoon te dikke dijen hebben? Dat zal ook wel meevallen denk ik, zeker vlak boven m'n knie, zie ze wel forser voorbijkomen.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:33

Nou ik geef toe dat ik het ook niet kan hoor *LOL*
Dat is ook de rede dat ik dus niet met dat ding ga vechten.
Maar die keren dat ik er ooit mee reed kreeg ik wel de tip mijn handen zo te houden dat mijn zweep langs het paard ligt.
Maar ik kreeg dan naar mijn idee een stug geveol in mijn hand.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:37

Het werkt trouwens wel als ik 'm wat naar boven schuif in m'n hand, dus onder het handvat pak. Gewoon een kortere zweep dus.
Maar dan kan ik weer niet tikken op de plaats waar ik dat wil omdat m'n zweep te kort is...
Kan wel m'n handen gaan kantelen en weet ik wat om die zweep strak naar achteren te krijgen maar dat komt idd het gevoel weer niet echt ten goede en dat wil ik er toch niet voor opofferen.

*zucht* wat een gedoe!
En het was niet eens mijn idee om er mee te gaan rijden, rij namelijk ook vele malen liever zonder Haha!

Nulla tenaci invia est via

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:54

Margreet schreef:
Ik rij nu ook gewoon door, maar idd, lekker is anders.
Plus dat ik het zo zonde vind van m'n dure zweep.


Tsja denk dat er dan weinig anders op zit dan van hand wisselen.
Je kunt hem ook langs de schouder leggen ipv over je dijbeen, scheelt ook al een stuk.
Succes!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:36

Nog eens wat uitgeprobeert vanavond.
Laat 'm eens met je onderarm mee'lopen' Dat íe iets meer langs je heup ligt. Dan moet je 'm niet in je hele hand doen., maar als het ware langs de muis van je duim laten lopen....
ehhhhh hoe leg ik dat uit.
Ik kan dan toch zonder te veel te prutsen met mijn handen 'm bijtikken.

:evaw:

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:44

Ik laat m'n zweep vaak loodrecht, losjes in m'n hand, naar beneden hangen, dus voor mijn been langs, langs de schouder. Op de zeldzame momenten dat ik 'm nodig heb ben ik er wel snel genoeg bij, nadeel is wel dat je nogal snel de neiging hebt om je hand te kantelen dus dat moet je zien te minimaliseren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 20:48

Maar heb je dan niet het risico dat de zweep tegen de schouder aan komt? Een terechte 'aai' incasseert ze wel, das geen punt, maar oh wee als ik er aan zit als het niet nodig is... Dan is madame hoogst beledigd!

Nou ja, morgen maar eens wat dingetjes uit gaan proberen, beetje stoeien met dat ding. (Zul je zien dat ik 'm laat vallen Haha! )

Nulla tenaci invia est via

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:08

Jawel, zweep komt altijd tegen de schouder, maar ik tik er niet onnodig mee ofzo, hij ligt er stil tegenaan. Als je paard daar gevoelig op is, kan dat inderdaad misschien een probleem zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 22:14

Ik weet wel zeker dat ze daar gevoelig voor is... Zweep tegen de schouder, hoe zacht ook resulteert in een soort vluchtend pootje-over Haha!
Maar goed, we nemen het mee in de test *LOL*

Nulla tenaci invia est via

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Zweep vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:47

Ik ken het probleem.
Ik pak de zweep zelf vast in het midden, leg hem dus eigelijk overdwars over de schoft/manenkam.Als ik hem nodig heb is ie binnen een tel via mijn andere hand naar beneden gedrukt.
Begrijp je mij?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:55

OK hier dan de enige echte oplossing:
Neem een frees en frees een sleufje uit de spanten ter hoogte van je zweep Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 23:01

Briljant! Dat ik daar niet op gekomen ben zeg!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:16

margreet, ik heb het vanavond nog eens nader bekeken en ik had toch wel zeker 30 cm ruimte tussen het schot en mijn zweep. Oke, ik houd hem vaak op 20 cm van de bovenkant vast, dan is de bovenkant zwaarder en dat vind ik fijner. Misschien dat je iets te dicht langs het schot rijdt, dat zou ook nog kunnen misschien??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:31

Sjimmy schreef:
Nog eens wat uitgeprobeert vanavond.
Laat 'm eens met je onderarm mee'lopen' Dat íe iets meer langs je heup ligt. Dan moet je 'm niet in je hele hand doen., maar als het ware langs de muis van je duim laten lopen....
ehhhhh hoe leg ik dat uit.
Ik kan dan toch zonder te veel te prutsen met mijn handen 'm bijtikken.

Op deze manier loop je heel snel het gevaar dat je je hand vastzet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 07:09

De hoefslag loopt vrij dicht langs het schot ja. Ik rij niet vaak op de hoefslag, maar als ik daar dan op rij, dan zit ik wel bijna in het schot, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat ik er te dicht langs rij. Er is alleen niet echt veel keus, hij loopt nou eenmaal zo. We hebben echt niet zo'n diepe geul in de bak, wordt zeer regelmatig dichtgeharkt maar om paard nou met '1 been op de stoep en 1 been in de goot' te laten lopen....
Nou ja, ga er vanmiddag wel eens mee experimenteren, kijken wat werkt en wat paard pikt.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellala, cam, GrapeshotBot, rocky_1995, StonedRomy, Trendiction, YandexBot en 103 bezoekers