Scheervraagjes:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Scheervraagjes:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 14:53

Morgen gaan we samen (stalgenootje en ik) Pablo (haar paard) scheren.
We hebben het beiden nog nooit gedaan.
Volgens onze instructrice kunnen we het makkelijk zelf, ze zegt, je moet het toch een keer leren.
Dus we gaan het gewoon doen. Haha! Arme Pablo.

Vraag 1: Scheer je tegen de haarrichting in, of met de haarrichting mee?
Vraag 2: Waar begin je en hoe ga je het paard af?
Vraag 3: De benen moeten ook (is al besloten), tot waar doe je die meestal?
Vraag 4: Boven binnenkant van de achterbenen ook?

En als jullie verder nog tips hebben: ze zijn welkom

bedankt!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:02

1: TEGEN de haarrichting Lachen Goed kijken want die loopt af en toe heel vreemd Lachen Houd je scheerapparaat zo plat mogelijk op de haren en scheer de stroken overlappend. SOms krijg je streepjes van de zijkanten van het scheerapparaat, dat trekt na een paar dagen weg.
2. Ik begin achteraan, bij de flank en kont en richting hals/hoofd... benen ligt eraan of het paard lastig is daarmee dan doe ik ze aan het begin.
3. Als je de benen eruit haalt dan moet je ze helemaal scheren dus van bovenbeen totaan de hoef. Als je ze erin laat zitten maak je een lijn over de bovenbeenspier, dat kan ik niet zo goed uitleggen maar wil wel ff een foto opzoeken?
4. Zoveel mogelijk als je verschil ziet in kleur/lengte. Laat iemand het voorbeen strekken da kan je mooi ertussen scheren.
Verder: Olie je machine goed en regelmatig, zorg dat ie vooraf schoon is en daarna ook, laat de mesjes slijpen ma 3 hele paarden ong., doe de oren liever met een tondeuse. Als je paard een grote witte bles heeft en niet zoveel haar op het hoofd en weinig kleurverschil kan je totaan de bakstukken scheren, anders het hele hoofd meepakken. Houd een praam bij de hand. Als je paard erg vervelend is laatje iemand de praam vasthouden en iemand een beentje optillen zodat je de andere kan scheren zonder een klap te krijgen.

Vergeet het sjabrak niet uit te tekenen als je die wil laten zitten, anders heb je er zo overheen geschoren Haha! Teken met een krijtje een gelpad na,liever te groot dan te klein.

Ga na het scheren even met je paard naar buiten om hem in daglicht goed te inspecteren soms zie je ineens hele stukken die je vergeten bent Haha!

En kijk heel erg goed uit dat je paard niet op het snoer gaat staan of erin hapt zoals de mijne Haha!

SUCCES!
Laatst bijgewerkt door Laura op 10-10-02 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:03

1 tegen de haren in
2 ik begin op de kont en dan naar voren toe.
3 als je ze scheert helemaal, dus alles eraf.
4 ja alles.

Zorg verder dat je je machine genoeg olied.
Een stukje waar het zadel ligt niet scheren, ander krijg je eerder schuur plekken.
Bij de staart maak je een driehoekje zodat je geen kans hebt om haren weg te scheren bij de inplant.

zorg verder dat je alles gewoon 100 Tong uitsteken x gehad hebt, dan is je paard netjes. laat een paar haren staan is dat meteen een streepje.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 15:07

Dank jullie wel, ik zal de digicam meenemen (als ik 'm niet vergeet). Kunnen jullie ons resultaat bekijken.
Enne is dat echt nodig dat stukje bij het zadel? Of als je een goed dik sjabrak hebt niet? Anouk (stalgenootje) vind dat heeeeel lelijk. Maar als het beter is laten we het zitten natuurlijk.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:07

En pas op dat je bij de manen een mooie streep maakt maar geen manen meepakt, die gaan dan omhoog groeien Knipoog Probeer zoveel mogelijk gewoon haar weg te halen daar in een mooie lijn. Leg een knoop in de staart en een staartje in de manentop zodat je die niet per ongeluk meepakt Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:09

Witte voetjes kun je beter met de haren mee scheren, anders worden ze wel erg kaal en dus rose....

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:10

Denk om het driehoekje boven de staartinplant....

Ik houd de scheermachine altijd goed vlak tegen het paard aan, je wilt niet dat er een rol vel voor de machine uit hobbelt, maar je mag best ietsjes druk erop houden, dan kan je het net wat makkelijker voelen allemaal.

Denk ook erom dat je de schoft niet te kort scheert, als je je 'zadeldekje' uittekent, leg het dan royaal over de schoft heen, afgeschoren haren bij de schoft geven kans op schuurplekken, liefer niet scheren. Met een beetje oog erop kan je heel mooi schuin van het zadeldekje de manen in laten verlopen.

Voor de benen is het handig als je ook een kleine tondeuse bijd ehand hebt, die grote dingen zijn lastig in kleine hoekjes.
Veel succes, fotos als je klaar bent!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:13

En hou een deken bij de hand. Die kun je over het deel heen leggen waar je klaar bent. Ze doen een flinke jas uit en kunnen het dus best koud krijgen terwijl je bezig bent!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 15:17

He bedankt! Er komt meer bij kijken dan ik dacht.
Geen witte voetjes gelukkig. Deken is aangeschaft en ligt om de hoek.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 22:19