Paarden op gras: nieuw voerpatroon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 12:03

Omdat we een tijd geleden een stuk weiland hebben afgezet en ingezaaid hebben we nu weer volop gras. En omdat er in de buurt ook bijna geen hooi meer te krijgen is, zetten we de paarden van half 1 tot half 6 op gras. Ik denk echter dat dit voor IJsco te lang is, ze begint al weer wat vet te ontwikkelen Frusty Dus ik laat IJsco denk ik aan de hand een uurtje grazen per dag en ze komt niet op het hele hoge gras te staan zoals de andere 2 merries.

Nu een vraagje: we willen graag het voer van de Lipizzaner-merries aanpassen. Voormalig voerschema (toen ze op zand stonden) per paard:

Maaltijd 1: 1,5 kilo basisbrok
0,5 kilo muesli
2 flinke plakken hooi
Maaltijd 2: idem dito

Omdat ze nu dus 5 uur per dag op gras staan willen we in voer gaan minderen. 1,5 biks is 1 biks geworden en 0,5 muesli is 0,25 muesli geworden. Maar hoe moeten we dat met het hooi minderen? Iemand ideeen?


carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 12:24

Als ze echt veel vet gras hebben, dan zou ik helemaal geen hooi meer bijvoeren of een paar handjes 's avonds 'voor je eigen gevoel'.
Gewoon een beetje uitproberen en zie hoe hun buik zich ontwikkeld.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 14:11

kun je de paarden niet een paar uur per dag op de wei laten?en de rest op het zand.het is namelijk zo dat ze er
1.nog niet aan gewend zijn en dus snel bevangen kunnen raken of koliek kunnen krijgen
2.je nooit het ruwvoer(=hooi)moet minderen,want dit is hartstikke belangrijk voor de spijsvertering.minder dan wat brok,maar niet het hooi minderen

soms is het beter om te zwijgen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 14:32

Ze gaan ook een paar uur per dag op het gras. Van half 1 tot half 6 staan ze op gras en de rest van de dag op zand. IJsco laat ik geen 5 uur op het gras staan nog, de andere merries kunnen er prima tegen volgens mij. We hebben het wel een beetje opgebouwd hoor, veel aan de hand laten grazen de laatste tijd en dat steeds iets langer.
En het hooi kunnen we dacht ik wel iets minderen nu, ze krijgen bijna een baal per dag met z'n 3en zodat ze zich niet vervelen maar als ze zo lang op gras staan is een baal hooi wel wat veel, helemaal nu we er zo moeilijk aan kunnen komen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 14:48

Sanderijn: Iwaldo loopt nu de hele dag op het land en die krijgt helemaal niks anders meer aan voer.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:24

jino ook niet! de krijgt helemaal niks meer!!

"Some memories are best forgotten"

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 15:53

Nee maar deze merries staan dus maar 5 uurtjes op het land, de overige 19 uur kan ik ze moeilijk niks geven. En het is ons ook wel gebleken dat Lipizzaners VEEL eten in vergelijking met andere rassen, het zijn oplettende paardjes die de hele dag bezig zijn.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 16:47

hey,ik geef mijn paardje wel gewoon biks,die staat overdag gewoon buiten en snachts binnen,maar dit is ook omdat er op het landje waar hij staat niks meer te eten staat!en ja hij word er wel schraler van zag ik al,dus dan toch maar savonds een hooinet en een kilo biks en sochtends krijgt hij voorie naar buiten gaat ook een kilootje biks.... Vork Cool

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 20:16

ja precies.als je paard dag en nacht in het land staat kan ik me indenekn dat je niet bijvoert.maar als ie snachts binnen staat,of maar een paar uur op gras dan heeft hooi toch wel een grote functie.
cody, je kunt idd wel iets minderen in het hooi,ik bedoel juist dat je het alleen niet helemaal weg moet laten.omdat ruwvoer gewoonweg zo belangrijk is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 20:21

Ja dat begrijp ik, ik zou ook niet helemaal stoppen met hooi geven. Maar vroeg me af of we door het gras wat hooi konden minderen. En dat gaan we nu dus doen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 09:20

Die twee van mij zijn nu baggervet doordat de stalhouder ze twee keer per dag een gigantische berg hooi (kuil, vrij droog en grofstengelig) geeft, terwijl ze de hele dag in de wei lopen die trouwens nu heel erg kaal is.

Ze krijgen ook nog twee keer per dag een halve kilo biks en als ze gewerkt hebben wat muesli (klein beetje maar) met olie en nog wat troep er door (ben af en toe net een heks (gifmengster!)).

Ik heb de stalhouder nu zover dat het hooi voor driekwart verminderd is. Ze krijgen nu tweemaal daags een flinke arm vol en dat is genoeg, want ze eten ook nog wat stro.

Ik zou voor de Lippizaners het gehele voer wat verminderen en vooral uitkijken met eiwit. Dus biks verminderen en het hooi ook halveren. Dus 's morgens een plak en 's avonds een plak. Als ze ook nog een uur of vijf gras eten is dit genoeg. Werken de paarden? Zo niet, dan zou ik de biks flink terugbrengen naar max. 1 kg per dag.

Maar het scheelt wel per paard, het ene heeft veel nodig het andere wordt van de lucht dik (daar heb ik er twee van!).

Groetjes Mieke

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 11:06

We doen het nu zo dat ALS ze op het gras staan overdag (we doen dit niet elke dag) dat ze dan in plaats van 1.5 biks 1 kg biks krijgen. De dames hebben gewoon echt veel eten nodig anders worden ze echt ingevallen. Ze rijden ongeveer 4x in de week 3x intensief en 1x een lange buitenrit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495 en 39 bezoekers