Ervaringen side-pull?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Ervaringen side-pull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 18:43

Hoi,

Omdat ik een beetje aan het rondkijken ben, wat nou precies de goede methode voor Navy en mij is om bitloos te gaan, kwam ik via Hue-Hott terecht bij de side-pull. Uiteraard vaker van gehoord, amar nooit in verdiept.
Heeft hier iemand ervaringen mee? Hoe werkt deze in (scheurt mijn hittepitje het hele bos door, of is ze nog net te houden? Knipoog )? Kortom.. INFO Haha!

Hier nog even een foto..

Afbeelding
Zoiets dus..

Groetjes Mandy

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:54

Ik denk dat 'engelse' ruiters dit soort optomingen niet kent. Je vraag zal denk ik meer reacties krijgen als het bij Western had gestaan.

Voor welke optoming je ook kiest. Ze werken allemaal op druk (pijnprikkel). Hoe meer druk, hoe pijnlijker het overkomt. Ook al lijkt een sidepull fijner omdat het bitloos is, de neusriem is behoorlijk scherp en bij een paard wat niet goed luistert zul je bij sterk ingrijpen al snel het vel van de neus kapot hebben. Sommigen doen er daarom een bontje om.

Het wordt veel gebruikt bij jonge paarden die aan het wisselen zijn, omdat ze dan geen last van de tanden hebben door het bit in de mond.

Als jouw hittepetit gewend is door het bos te scheuren Haha! , dan zul je het met een sidepull niet afgeleerd krijgen, maar met rijtechnisch eea konsekwent aan te pakken en zolang je paard geen problemen heeft met zijn tanden kan dat net zo goed met een trensje.

Als een paard hard in de mond is (door te vaak te hard trekken) kun je de lagen wat soepeler (gevoeliger) krijgen door een tijdje bitloos te rijden, maar ook hier zul je rijtechnisch het probleem aan moeten pakken. Anders heeft het na een tijdje geen effekt meer.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:59

Als je je verdiept in bitloos rijden, vraag ik me af of je al eens in de BR catalogus gekeken hebt,
daar staat ook een knap staaltje van creatifiteit...

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:11

Een side-pull werkt denk ik niet echt goed als rem , en als stuur laat het denk ik ook te wensen over tenzij je western-achtig rijdt met neckreining en op je zit en been sturen enzo.

De bitless-bridle vind ik beter uitgedacht qua sturen , rem lijkt me ook iets beter.

Met een Hackamoortje heb je wel een goede rem , maar is het stuur ook niet echt geweldig als je niet met neckreining werkt.

Kijk eens op http://www.bitlessbridle.com ,

en op http://www.biothane-tack.com (d8 ik ) zie je de side-pull die ik in bestelling heb , leadrope sidepull , die neusriem zeg maar is van zacht touw gemaakt dus heel wat vriendelijker dan dat stugge , dunne , scherpe touw dat je meestal ziet Lachen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:02

Ik rijd ook weleens met een sidepull, maar zolals Sugarmiss al zegt is dat touwtje dat als neusriem functioneert behoorlijk stug. Ik ga eens kijken of ik iets van een bontje kan vinden om erom heen te doen want je hebt nl. wel snel een schuurplek op het neusbeen. En anders een hackamre? Ik heb een hackamore met vrij korte scharen en een stukje leer met bontje daaronder over de neus. De enige reden dat ik daarmee rijdt eigenlijk is tijdens lange ritten zodat m'n paard afentoe even een hap gras kan eten. Ook lijkt het me fijner voor hem zonder bit.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:16


Goedgekeurd onderschrift :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 28 bezoekers