combi paard en hbo(kosten)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

combi paard en hbo(kosten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 18:56

weer een vraag over het combineren van een HBO opleiding en een paard

en hierbij bedoel ik vooral het kosten plaatje
is het haalbaar om naastje studie een paard te houden, ook als je zelf voor alle kosten van de opleiding opdraait(collegegeld,boeken en andere bijkomende bijdragen/kosten

wie doet het en ook heel belangrijk hoe doe je het

groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:02

Voor mij is het niet haalbaar.
Je betaalt voor een HBO opleiding inclusief boeken, readers, uitstapjes en andere dingen per jaar toch bijna 4000 gulden. Dat is 333 gulden per maand. Omdat je toch vrij veel tijd kwijt bent voor je opleiding (lessen, verslagen maken en studeren) hou je weinig tijd over voor een bijbaan waar je genoeg mee verdient om je paard volledig te kunnen onderhouden. Werk je zoveel dat je het wel beide kunt betalen, studie en paard, dan hou je weer zo weinig tijd voor je paard over.
Daarom wacht ik ook met een eigen paard tot ik mijn studie afgerond heb en een goede baan heb.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:43

Stuur Westernfreak 'es een pb-tje, zij heeft die combi paard-hbo

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:07

Ik heb het een jaar gedaan en dat ging best goed. Daarna ben ik gestopt met school omdat de opleiding niet zo beviel.
Ik had een studiefinanciering om mijn school te kunnen betalen (betaalde ook alles zelf) en werkte daarnaast 2 avonden en de zaterdag om mijn paarden te onderhouden.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik gemiddeld maar 25 uur in de week op school hoefde te zijn en dat ik aan reistijd ook niet zo heel veel kwijt was.
Mijn paarden stonden op een gehuurde wei en voor ong. 350 gulden per maand kon ik ze allebei helemaal onderhouden (wei, voer, hoefsmid).

* To Belg, or not to Belg *

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:29

ik doe werk en paard gecombineerd met een deeltijd HBO opleiding. 1 keer in de 2 weken een hele dag les en de rest thuisstudie. Dat is voor mij zowel qua tijd als financieel goed te doen. Fulltime HBO zonder werk en met paard lijkt me moeilijk.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:33

Ik volg een HBO opleiding en heb een eigen paard. Gelukkig hoef ik niet alles zelf te betalen anders was het voor mij absoluut niet te doen. Ik heb naats mijn school/stage geen tijd om te werken (of dat zou ik in het weekend moeten doen, maar dan heb ik ook niks aan een paard want dan heb ik daar geen tijd voor) Daarbij komt dat ik door mijn opleiding (en op dit moment stage) weinig tijd over hou om te rijden. Gelukkig heb ik mijn paard wel bij huis staan!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:26

wat een handig onderwerp want ik wil het ook!!! een meisje bij ons op stal doet het ook. ze woont nog op dr zelf ook. maar ze is wel vaker op de manege dan ik (???????) ik weet wel dat ze een lening heeft afgesloten. anders zal je naar de studiefinanciering (in groningen) moeten bellen hoe het werkt als je naar school gaat en daarnaast vaste laste hebt.
en ik lees hier net een opleiding van 4000 gulden alleen verschilt het ook nog welke opleiding je wilt doen.
dat is dus wel (in mijn geval) 333(studie)+200(stalling)=533 euro p/maand ecl. hoefsmit,wormenkuur,vee-arts etc.
en dan kan je nooit meer iets leuks doen. eerst maar sparen.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:28

Die 333 per maand schoolkosten is dus wel in guldens he, geen euro's.
Maar elke HBO opleiding is qua basiskosten dacht ik hetzelfde hoor.
Rond de 2900 gulden per jaar als je voltijd doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:32

Als je alleenstaand bent en je werkt full-time is het al moeilijk genoeg een paard te onderhouden. Je kunt jezelf nu wel rijk gaan rekenen maar als je echt voor jezelf en voor je paard moet zorgen is het onbegonnen werk. Voor je paard ben je zeker al wel een 300 Euro per maand kwijt inclusief alle kosten van smid, DA, verzekering etc etc. en dan hou ik dat bedrag nog laag. Wat de kosten zijn van je opleiding weet je zelf wel. Daarnaast heb je ook wel eens een paar nieuwe schoenen en een jas nodig en mensen vinden het leuk als je een kadootje voor hen koopt als ze jarig zijn.
Een optie is je laten sponsoren door je ouders, een verzorgpaard/ leasepaard zoeken of gewoon een paar jaartjes wachten totdat je zelf inkomen hebt.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:59

Ik heb sinds twee jaar nu een eigen haflinger en het lukt me goed dit samen met mijn studie te kunnen betalen. Ze staat op een manege waar ik vroeger ook al werkte en ben daar meer gaan werken. Ik werk nu gemddeld 6 dagen in de maand (4 zaterdagen en 2 zondagen) en ben dan precies het stalgeld bij elkaar. Nu heb ik sinds 1,5 jaar toch nog maar een baantje genomen want ik kreeg steeds meer problemen om bv de hoefsmid te betalen. Nu werk ik elke ochtend als krantebezorgster van 3 wijken. Nu heb ik het heerlijk royaal weer.
Ik betaal dus alles zelf boeken, collegegeld, stallingskosten, veearts, kleren voor mezelf en nog andere leuke dingen.

Het is dus echt wel mogelijk om een hbo studie te combineren met een eigen paard. Je moet er echter wel voor willen werken. (dit is vaak een probleem Tong uitsteken )

Groetjes

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:43

Zo zo bianca, dan heb je het luxe Knipoog bij mij op de manege is het niet zo dat je kan werken voor geld, hulp: graag zelfs, maar je krijgt er niets voor terug hoor

Druk druk druk... Knipoog

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:09

Ik werk als stalmeester op die manege en ik heb dan de verantwoordelijkheid over minimaal 110 paarden.
Dan vindt ik dat ik toch wel redelijk betaald mag worden.

Maar ik ken het probleem inderdaad. Ik had geluk dat ze iemand zochten toen om echt vast mee te helpen.

Groetjes

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:28

Ik heb deeltijd HBO met een paard gecombineerd en dat ging prima. Maar ik had ook wel een bijbaan die erg goed betaalde. Haha! Nee niets illegaals.

Tamosh

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:59

De kosten per HBO opleiding verschillen heel erg. De gewone standaard HBO studies als PABO en bepaalde economische studies liggen allemaal vrij dicht bij mekaar. Ik doe een combi studie tussen HIO en univer. en daar betaal ik ongeveer 8000 euro per schooljaar voor.
Mijn paard staat nu op Zangersheide want daar heb ik toch geen tijd voor.
Groetjes Tamara

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:43

Heej, Tamara, is dat nieuw ofzo? Wat is een studie tussen HBO en Universitair, dus een combi studie, daar heb ik nog nooit iets over gehoord, ik ben benieuwd (mag ook pb en als dit erg off topic is)

Druk druk druk... Knipoog

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 20:14

Ik combineer ook een voltijd HBO-studie met een paard en ik werk daarnaast (bijna = 3 uur per week) niet...... maar ik woon samen met mijn vriend en hij heeft een baan... doordat we de kosten kunnen delen houden we genoeg over om er ook nog een paard op na te houden....

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 20:15

Oh, ja.. wat ik nog vergeet te zeggen is dat ik naast mijn basis-beurs een aanvullende beurs heb en ook nog een volledige lening.... op die manier komt er dus van de studiefinanciering ook nog vrij veel binnen...

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 20:20

hoe moet die dan terugbetalen
is daar een beetje een relaxte regeling voor of???

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:04

ik doe het nu ook..
maar het is zeker niet makkelijk..
mijn moeder betaalt mn collegegeld en mn boeken
(readers moet k zelf betalen) ik woon uit huis en daar
gaat bijna mn hele studiefi naar en dan wat ik werk is
voor mn paard, boodschappen en tel. rekening..
(ik krijg alleen een basisbeurs geen aanvullend)
het is moeilijk dus maar zeker niet onmogelijk..
er zijn bij mij in de klas wel meer die het doen hbo en
paard combineren... (een stuk of 7)

..... leeg .....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:49

Het ligt er denk ik heel erg aan of je nog thuis woont of niet, of je paard thuis staat of in pension, wat voor opleiding je doet (hoeveel vrije tijd je hebt voor een baantje).
Ik weet wel dat ik tijdens mijn studie aardig heb kunnen sparen (had toen geen paard, wel les). En dat een paard vast wel had uitgekund mits ik een niet te dure stalling had.
Drie en vier jaar geleden had ik mijn paard ook al (ze staat nog steeds bij de oude eigenaar gestald, hoef ik niets voor te betalen, alleen het voer en hooi en stro), en die mensen hebben een bedrijf waar ik toen 's zomers bijwerkte. (naast mijn gewone baan). Van dat geld heb ik zeker 3 maanden haar voer kunnen betalen, plus het stro wat we voor 1 jaar nodig hadden en een deel van de vakantie. Dus moet een goede vakantiebaan kom je ook al een heel eind!
Net zoals hier boven ergens stond: als je er maar voor wil werken, dan lukt het je vast!

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:23

Het is allemaal mogelijk, met een beetje passen en meten. Ik studeer fulltime HBO, werk 25 uur in de week, woon samen, heb 3 katten en een hond, en dus een behoorlijk huishouden, maar ben toch regelmatig, is min. 5 maal per week, bij mijn stinker op stal. Ik heb dan het voordeel dat hij pas anderhalf is, en heb ik nog niet heel erg veel omkijken naar hem!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:27

Haal je niet!
Of je moet flink bij gaan werken!

Ik heb het gedaan. Liep 's morgens wel 2 krantenwijken!
Het ligt er dus aan hoeveel je ervoor wilt doen, hoe graag je het wilt.

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hanne2001, mooney en 31 bezoekers