Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Re: Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:00

Ik haal iedere dag na het het rijden het dekje onder het zadel vandaan en als het erg nat is hang ik het buiten op om te drogen. Anders hang ik het over een dekenrekje uit. Na een paar keer gebruiken gaat het dekje mee naar huis en was ik het, gewoon in de wasmachine op 40 graden. Haha!

Mijn zadel maak ik af en toe schoon, voor een wedstrijd. Dat doe ik met Stübben zadelzeep en een sponsje, en daarna soms nog met vet of zo'n spuitbus waardoor het mooi gaat glimmen.

Hoofdstellen: als ze stug aanvoelen leg ik ze een nacht in een emmer met olijfolie en ze zijn weer als nieuw! Ideaal voor mensen die geen tijd hebben. Knipoog
Soms maak ik ze ook wel schoon met zadelzeep en vet ik ze in (met spons). Bit maak ik schoon met spons met diamond paste.

Laarzen maak ik voor de wedstrijd schoon met een sponsje en wat water en daarna erover heen met zo'n sponsje met glimspul. Haha!
Ik rij er alleen mee op wedstrijden, dus vies worden ze ook nooit.

Singels van neopreen doe ik in een kussensloop en dan gewoon in de wasmachine en ze zijn als nieuw.

Dunne dekens gaan in de wasmachine en winterdekens naar de stomerij (1x per jaar).

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:03

-dekjes (hoevaak en op welke manier schoon?);
elke dag na het rijden in de wasmachine

-tuig (hoevaak schoonmaken en olieen);
-zadel;
Al het leer wordt voor elke wedstrijd ingevet. Dat is dus ongeveer tweewekelijks

-dekens (schoonmaken);
Als er zand op zit, gaat de borstel er even over. Verder worden ze voordat ze de kast in gaan gewassen

-spullen van neopreen;
Die spoel ik dagelijks na het rijden af nadat ik mijn paard afgespoeld heb

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:10

Prakkie schreef:
Citaat:
*voerbak:
Bij ons op stal mag je geen slobber, fruit, etc in de gewone voerbakken geven. Dara gaat alleen brok in. We hebben hangvoerbakken voor "vochtig" eten en die spoel je na gebruik ff om. Voorkomt een hoop vliegen.


Oh! Dat vind ik een goed idee!!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:49

jaja...bij ons op stal is daar over nagedacht... Haha! Haha! Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:36

Poetsen jullie je paarden niet?????? De dekjes blijven dan een stuk schoner hoor! Ik spoel mijn paard na het rijden altijd af........weet je hoe erg die dekjes verslijten van alsmaar wassen!!!! Veel erger dan van gewoon gebruiken.

Mijn hoofdstellen in een emmer olie gooien?????? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Alle stiksels lossen op den duur op. Dit is het eerste wat een zadelmaker zal zeggen NIET te doen met je zadel of hoofdstel!!!!Het beste voor leer is gewoon dagelijks gebruik. Af en toe maak ik de boel schoon met zadelzeep (met glycerine). Voor een wedstrijd altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:42

Als ik warm water had zou ik Kawa ook wel afspuiten, maar met alleen koud water. brr koud Lachen

En idd hoofdstellen in een emmer olie gooien is niet zo goed volgens de zadelmaker.
Dus dat doe ik braaf niet Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 01:18

Off topic......niet afspuiten met koud water Kawa maar afsponzen met een emmertje lauw water. Dat is nog eens gauw ff gehaald.