Dominantieprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Dominantieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 13:13

Mijn merrie is tegenover andere paarden een echte trut.
Ze stond eerst met een andere merrie in de wei, maar dat gaat echt niet samen. Die andere merrie zoekt toenadering, Muzefee snuffelt vrolijk met de oortjes naar voren en kan dan ineens uit het niets haar oren naar achteren klappen en de andere merrie een knauw of een trap geven.
Inmiddels staat Muzefee niet meer bij andere paarden in de wei vanwege haar dominante gedrag tegenover andere paarden.

Ook in haar stal doet ze zo. Als er een ander paard bij haar langs komt gaat het negen van de tien keer goed, maar die ene van de tien keer klimt ze zowat in de tralies met haar oren naar achteren.

Als het zo doorgaat wil de stalhoudster haar in de buitenstal zetten, afgezonderd van de andere paarden. Dit wil ik eigenlijk wel voorkomen, al begrijp ik haar redenering wel.

Heeft iemand nog ideeën hoe we dit het beste kunnen aanpakken aangezien ik haar liever in de binnenstal wil houden?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:16

Is er geen plekje in die binnenstal aan een uiteinde, zodat er niet vaak een paard langs komt wandelen?

Lastig probleem, dat Muzefee dominant was, had ik al door (zelfs [naam verwijderd], die hier echt baas is, was bang). Hoop dat je snel wat vind dat haar kan kalmeren.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:29

Sunny is ook zo dominant, maar ze staat nog gewoon bij de andere, in kudde's lost het zich vaak zelf op!! Door haar uit de groep te halen wordt het meestal nog erger!! Sunny valt ook echt aan, en gaat niet aan de kant voor een gevecht!! Ze hebben de ruimte om te rennen en het lost zich altijd weer op!!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 13:34

De paarden die daar op stal staan zijn paarden voor de verkoop die nogal wat op moeten brengen. Als zij die paarden een dik been slaat of de dekens weer eens een keer sloopt, dan word je daar niet blij van.
Er is geen enkel paard dat eens even flink terug bijt of slaat wat ze eigenlijk wel eens nodig zou hebben.

De binnenstallen zijn om de poetsplaats heen gebouwd. Heel knus en gezellig maar dus ook overal contact met paarden die langs komen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:57

Barbiano is ook heel dominant op de wei maar gelukkig op stal reageert hij niet nijdig op andere paarden die langs komen. Een paard van een andere manegeklant was erg chagerijnig op stal tegen alles wat lang kwam, die stond nl in de route richting bak en daar kwam alles langs, nu deze verhuisd is, naar een andere stalling weliswaar is dit paard een stuk vriendelijker geworden. Misschien vindt je merrie het ook wel fijner in een buitenstal.

Over het buitenzetten. Barb heeft ook 1,5 maand apart gestaan en toen is de andere baas uit de wei verhuisd en is hij er weer bijgekomen. Het gaat nu goed alleen 1 ruin mag niet bij zijn merries in de buurt komen, hij bijt of trapt niet maar jaagt hem alleen weg. Het gaat nu wel beter en hij staat iets meer to dit moet groeien lijkt me. Misschien moeten ze haar apart zetten zijn ze zo aan gewend.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Dominantieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 14:29

Kitty schreef:
Als het zo doorgaat wil de stalhoudster haar in de buitenstal zetten, afgezonderd van de andere paarden. Dit wil ik eigenlijk wel voorkomen, al begrijp ik haar redenering wel.

Waarom wil je dat niet? het is gezonder voor je paard en ze staat er veel rustiger. Mijn Iones is precies zo en reageert hetzelfde. Hij staat nu op een zo eenzaam mogelijke plaats, hij hangt nu veel minder vaak met zijn tanden in de tralies en slaat minder tegen de achtermuur zodat ik nog iets van zijn achterbenen overhou.