Hoe lange manen onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:26

nou kan je vertellen.

dan krijg je gespleten punten en breekt het haar af en groeit het dus niet door Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:29

Maar wanneer haarpunten zijn gespeleten groeit het toch echt voor geen meter meer. Bij Bud knip ik wel vaker (waarom is snijden beter mensen Verward) de puntjes, en daarna groeit het weer als kool Haha! Toch wel erg toevallig, niet? Schijnheilig

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:52

toen ik yerke nog verzorgde deed ik eerst in zijn manen 5 vlechten maken en toen er een soort van knotten in maken.
eerst waren ze 35 cm en nu 87 cm. Haha!
Ik zou dit trouwens nooit doen als ie zou schuren, of buiten zou staan met slecht weer


Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:08

parouscha schreef:
ja natuurlijk!

waarom knippen de kapsters dan altijd de dooie punten eraf??

omdat je haar dan weer aangroeit!
en ik kan het weten want mij mam's is kapster Knipoog


Haar groeit uit de wortel die in de huid zit en niet uit het uiteinde van het haar! En mijn mams is ook kapster en die kan het weten!! Haha!

On-topic: Ik vlecht het haar van Ynse in een hengstenvlecht tot ongeveer de helft van de nek. Dan slijt de onderkant niet af van het over de staldeur hangen en langs de voerbak schuren enz.
Verder gebruik ik antiklit en eens in de week borstel ik de manen uit met een zachte borstel.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:17

Ik pluis de manen van mijn pony's uit en spuit er anti-klit in. twee jaar geleden is er een stukje van de manen van mijn shet gehaald en die zijn nu heel mooi dik, maar nog wel wat korter dan mijn andere shet.
het knippen van de manen heeft inderdaad geen effect op de groei van de manen, dat is een fabeltje. je haar lijkt voller omdat je haar slijt en dunner wordt. dus zou het dan toch eens aan je moeder navragen hoor. veel mensen denken het amelijk wel, maar het is dus NIET zo!!! is dat waar dat van anti-klit de manen uitvallen??? ik heb het nemelijk nooit gemerkt bij mijn pony's. andere bokkers wel???

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:59

Nou ik doe er eigenlijk nooit iets mee en ze zin ook gaan groeien die van mij is nou 8 en ze waren best wel kort voor een haflinger. De meesten mensen zeggen dat het komt omdat het paard zich goed voelt en goede voeding en regelmatig beweging krijgt. Kortom als een paard goed in zijn vel zit zullen de manen ook wel gaan groeien.
Enhet is wlel waar dat er haren gaan uit vallen van te veel antiklit. Het is misschien niet bij alle paarden zo maar bij die van mij toch zeker wel.
Ik doe er niks aan alleen met het werken vlechtik het in omdat het anders in de knoop komt te zitten

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:56

Mijn tinker heeft manen van over een meter, ik doe er zo min mogelijk mee. Als we gaan rijden heb ik het liefste een hengstenvlecht. Ik gebruik voor haar manen altijd een normale borstel die ik ook voor haar vacht gebruik en anders doe ik het met mijn handen. Ik spuit er zo min mogelijk anti-klit in want dat zit vol met siliconen en daar breken de manen juist weer van af.