Waar zou je liever staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Waar zou je liever staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 12:33

Op een manege met heel veel luxe alles word voor je gedaan, MAAR je paard kan alleen maar van mei tot oktober in de wei, de rest van het jaar kun je hem/haar af en toe in de buitenbak losgooien. Je hebt een binnenbak en 2 buitenbakken tot je beschikking, de binnenbak is meestal alleen van 18.00 tot 19.00 vrij om te rijden met je eigen paard. De buitenbakken zijn swinters vaak erg nat en vaak niet te rijden, zomers zijn ze perfect. Je paard staat in een ruime net nieuwe schone stal (wordt voor je schoongehouden)
Wat mij hier tegenstaat is dat ze niet het hele jaar door het land op kan en dat het ver van mijn huis af is, voordeel kost minder tijd omdat alles gedaan word en de binnenbak.

OF op een pensionstal met een buitenbak die niet all-weather is, geen binnenbak. Een niet erg luxe ruime box die je zelf moet bijhouden. Je paard MAG het hele jaar door het land op, je moet deze er alleen zelf inzetten en weer uithalen (valt onderling wat te regelen) voeren moet je ook zelf doen maar er valt hierbij onderling ook wel wat te regelen.
Wat mij hier tegenstaat is de buitenbak die niet all weather is, voordeel: je paard mag het hele jaar door naar buiten en het is veeel dichterbij mijn huis.

Ik zit ernstig te twijfelen, ik sta nu op de 1e stal... Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door XJuul op 07-10-02 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

28-09-2007
Nothing compares too you...


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:38

Dat ligt er denk ik een beetje aan hoe jouw paard is en wat jij zelf belangrijk vindt.
Mijn paard kan niet binnenstaan omdat hij dan alles kort en klein slaat. Een soort angst om opgesloten te staan, denk ik. Ik kies dus voor een plek waar hij het hele jaar door mag buiten staan.
Ook rijden vind ik niet zo belangrijk, dus voor mij is de keuze simpel.

* To Belg, or not to Belg *

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:39

Ik vind rijden wel belangrijk, maar frisse lucht en beweging vind ik nog belangrijker. Ik zou dan kiezen in het welzijn van mijn paarden, en dan maar die stal zonder fatsoenlijke bak zodat ze tenminste in de wei kwamen.

De hond is de betere mens

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 12:40

Flair is het gewend om `s winters binnen te staan, maar ik vind zelf dat je paard meer paard kan zijn als ze het hele jaar door lekker overdag naar buiten mogen. + het voordeel dat ze haar beweging evengoed krijgt ookal rijd ik niet. Die buitenbak staat me overigens wel erg tegen omdat Flair gewoon niet loopt in een blubberbak en ze rotstraalgevoelig is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:48

flair schreef:
Die buitenbak staat me overigens wel erg tegen omdat Flair gewoon niet loopt in een blubberbak en ze rotstraalgevoelig is.

Modder is heel schoon, het is juist goed voor rotstraal. Rotstraal krijgen paarden in het stro, als dit nat is. maar modder is nu juist goed voor hoeven, daarna wel even afspoelen met water anders drogen ze uit.

De hond is de betere mens

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:48

Zo te horen kan je op je huidige manege ook niet echt uit de voeten qua rijden, als je alleen maar op dat ene uur in de binnenbak kan........en die heb je juist nodig als het buiten slecht is! Dus dan zou ik kiezen voor de tweede stal. Wat is voor jou het voordeel van de stal waar je nu staat dan??????

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 12:52

Het voordeel nu is dat ze uitgemest wordt, gevoerd word en zomers in het land gezet word. De belangrijkste nadelen, dat ze niet het land op kan swinters en dat het voor mij niet fietsbaar is dus mijn vriend moet me elke dag brengen en halen wat voor hem erg lastig is en voor mij ook omdat ik afhankelijk van hem ben.

28-09-2007
Nothing compares too you...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:58

Nou de binnenbak is vaker vrij hoor, smiddags is het druk met lessen maar op maandag de hele dag vrij tot de Stass komt... op woensdag al om 17.00 uur vrij en in het weekend is het ook altijd mogelijk omdat er alleen s'morgens lessen zijn........

Tja de buitenbak.... is idd bij veel regen niet droog meer, maar er moet nog 1 laag op en dan wordt ie gedraineerd en dan zou het toch weer beter moeten zijn.,. Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:00

flair schreef:
Het voordeel nu is dat ze uitgemest wordt, gevoerd word en zomers in het land gezet word. De belangrijkste nadelen, dat ze niet het land op kan swinters en dat het voor mij niet fietsbaar is dus mijn vriend moet me elke dag brengen en halen wat voor hem erg lastig is en voor mij ook omdat ik afhankelijk van hem ben.
\

Ja het vervoer lijkt me idd voor jou heel lastig.....

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 13:01

Op maandag is de bak idd de hele dag vrij, maaar ik kan meestal pas na 19.00 op de manege zijn dus dan ben ik nog te laat om binnen te rijden, hetzelfde geldt op woensdag en de rest van de dagen.

Op zaterdag is naar mijn weten de bak de hele dag bezet, behalve 1 uurtje tussen de middag en daarna pas na 20.00. Zondag is idd wel te doen, alleen weer lastig met de hondentraining die om 18.00 begint.

28-09-2007
Nothing compares too you...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:07

uitmesten doe ik toch echt liever zelf. tja dat voeren. ik kan niet 3x daags naar mijn paard om haar te voeren.
de bak ach dan rij je niet iedere dag. heb je een reden voor een buitenrid of een wandeling met je knollie. doet ze erg goed.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 13:10

Dat is waar Phoenix, alleen Flair is `s winters nogal pittig buiten dus ernaast lopen is dan geen succes Lachen
Flair werd toch altijd al maar 2 keer per dag gevoerd, `s ochtends en `s avonds maar er valt altijd wel wat te regelen onderling natuurlijk voor `s ochtends. ~s avonds is geen probleem.
Misschien als ik Gomir lief aankijk mag ik af en toe in haar bak rijden *LOL* zij heeft een superbak en staat daar niet al te ver vanaf.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:15

Zo te zien heb je zelf je keuze al gemaakt!

Mijn keuze zou nooit zijn om mijn paard 24/7 in een stal te zetten.
Zoalng ik de mogelijkheid heb gaat hij elkker naar buiten en mijnm wensen komen op plaats 2

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 14:17

Ja in principe is mijn keus ook wel gemaakt, maar ik twijfel toch nog een beetje. Ik heb nu al 4 jaar een binnenbak tot mijn beschikking en dan ineens de overstap naar winter en zonder binnenbak... Verward ik denk dat dat wel ff tegen gaat vallen ookal rijd ik nu ook al altijd buiten. Nu rijd ik alleen binnen als het giet van de regen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:21

Ik zit er ook over te denken om te verkassen naar een stal met alleen buitenbak. Scheelt me een hoop geld maandelijks. En dan komen mijn paarden ook vaker buiten en dat vind ik echt belangrijk. Ik heb waxen chaps, dus ik kan er tegen. Gewoon goede kleren aandoen.

De hond is de betere mens

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:25

Als Flair niets anders gewend is en jij zelf ook niet, dan kunt je toch net zo goed blijven staan??
Ik ben zelf van mening dat een pony niet opgesloten hoort te staan. Iig zo weinig mogelijk. Helaas heeft niet iedereen hier de mogelijkheid toe en dan snap ik heel goed. Maar voor mij geld: zo lang het kan laat ik hem buiten.

Maar Flair is het zo te horen al gewend.. dat is altijd beter dan dat ze eerst een aantal jaren buiten staan en dan ineens naar binnen gaan, vind ik..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 14:25

Oh ja dat is ook nog een voordeel, het scheelt weer een hele berg geld *LOL*
Maar daar doe ik het in principe niet voor, Flair moet gewoon goed staan.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:38

flair schreef:
Oh ja dat is ook nog een voordeel, het scheelt weer een hele berg geld *LOL*
Maar daar doe ik het in principe niet voor, Flair moet gewoon goed staan.


Geld maakt niet gelukkig! Schijnheilig
Als jij en Flair tevreden zijn met jullie huidige duurdere stal dan zou ik blijven staan.. Je kunt wel verkassen maar als je dan jezelf condstand zit te ergeren aan allerlei dingen dan is er ook geen hout meer aan..
je rijdt paard voor je plezier en een hobby mag best wat kosten Haha!

Succes met je keuze (die je volgensmij al gemaakt had Knipoog )

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 14:41

Ik ben nu niet tevreden want ik wil Flair gewoon het hele jaar door overdag buiten hebben, en het is voor mijzelf bijna niet te doen met de afstand. Flair krijg veel minder aandacht omdat ik elke dag gebracht en gehaald moet worden door mijn vriend, dat kost voor hem een hoop tijd dus ik doe dan alles snel! Terwijl ik liever lekker uitgebreid met haar bezig ben.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:44

Ik zou dan voor die tweede stal gaan...... Als die binnenbak geen must is, en ik denk dat wanneer je paardje in de winter gewoon naar buiten kan, zij haar energie ook kwijt kan en dan ook rustiger zal zijn met wandelen.

Is er geen mogelijkheid dat je lid wordt van een rijvereniging in de buurt, zodat je als het nodig is daar binnen kunt rijden?

Bij de ponyclub waar mijn dochter lid is krijg je de code en als de bak niet verhuurt is (krijg je bericht van) of gebruikt wordt voor de lessen, kun je daar 24 uur per dag in......

Moet ik er wel bijvertellen dat ik zelf met aanhanger mag rijden...

Maar mischien dat je dat samen met iemand op de andere stal kunt regelen. Dat die rijd en beide paarden meeneemt tegen een vergoeding...

Tja roep maar wat.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:37

Je hebt zelf al je keuze gemaakt als ik het zo lees Lachen .
Nu heb je weinig tijd voor Flair,ze staat veel binnen,je vriend moet veel rijden en je kan toch weinig in die binnenbak.En dan is het ook nog duurder.

Die andere stal heb je meer tijd voor haar,ze kan (bijna)altijd buiten, je vriend is ook 'gelukkig' ,maar je hebt wel geen binnenbak(misschien daar in de buurt zoals je zei?).Dan is het nog goedkoper, maar je moet wel veel zelf doen.Daarvoor gebruik je de tijd die je nu 'reist' en als er toffe mensen zijn hier...Dan kan je wel wat overeen komen,voor het voeren, en op wei zetten.
De stallen zijn kleiner,maar daar staan ze toch niet zóveel in(staan op wei).

Persoonlijk zou ik voor de tweede gaan,goede jas en niet te bang zijn voor wat regen en dan komt het wel goed(als de sfeer er ook goed is).

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:25

Waar wil je naartoe Verward (jij zegt ook niets *LOL* )
Eigenlijk weet je al hoe ik erover denk, je hebt niets aan een binnenbak waar je toch nauwelijks in rijdt en het scheelt ook nog behoorlijk in geld ook *LOL* Ik ben toen zelf ook overgegaan naar een stal met minder goede buitenbak, maar ik heb er geen moment spijt van gehad...Haha!

Al ben ik nu wel heel blij met onze eigen stal en bak Party!! Hij moet alleen toch eens gevlakt worden, want ze graven een beetje Schijnheilig (moeten we nog even wat voor regelen...) Maar aan de andere kant kan ik om die paar gaten ook best heen rijden...Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:50

Het is een moeilijke keus. Maar ik zou als ik jou was kiezen voor de tweede stal (ikzelf sta ook op zo'n soort stal), aangezien ik zie hoe blij mijn paardje is als ze weer lekker het land op kan. Ik vind dat echt een voorwaarde bij een stal, de hele dag binnen is niks voor een paard. Ze gaan zich vervelen, het is stoffig, donker en saai voor ze.

Wat betreft de niet all-weather buitenbak....heb je uitrijmogelijkheden? (bijv het bos ofzo?). Want dan kan je dat altijd nog doen als de bak niet te berijden is. En tsja, als je echt niet kan rijden...dan heeft Flair tenminste nog haar beweging op het land Knipoog

Scheelt het veel in stallingskosten? En je reistijd wordt dus ook aanzienlijk ingekort? Dan zou ik er zeker voor gaan!

Groetjes

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:54

Ik zou mijn paard op stal 2 zetten.
Toch omdat je paard in de winter ook buiten kan staan.
En ja het uitmesten kun je zelf ook en het voeren.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:20

Ze kan als het bij mij in de buurt is waarschijnlijk wel naar het strand Franca *LOL* Dat kan ik ook heel makkelijk Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tess1, YandexBot en 84 bezoekers