Luchtzuigband kan niet meer om! Up date!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Luchtzuigband kan niet meer om! Up date!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 18:50

Nappie is helaas weer gaan luchtzuigen sinds een week. Ik heb zijn luchtzuigband (miracle collar) toen weer omgedaan en helaas.....binnen 1 dag een hele rauwe natte smetplek onder zijn luchtzuigband op zijn keel......ik mag dus niet meer de band om doen maar wat moet ik nu doen Verward

Cribox, Chewstopper, gewone teer, hoefteer niets helpt echt en hij weet het allemaal van de boxdeur af te krijgen. Stroom op de boxdeur vindt ik geen optie want ik ben bang dat ie dan helemaal niet meer naar buiten durft te kijken en een muilkorf maakt gelijk zo'n "monster paard" van hem wat hij totaal niet is + dat hij dan misschien in de "lucht" gaat staan zuigen!! Heeft iemand misschien een tipje wat ik eventueel op zijn boxdeur kan smeren, het mag best prikken of branden }> misschien houdt hij er dan mee op!

Oja, ik weet dat ie er toch nooit van af zal komen en eigenlijk heb ik er weinig problemen mee maar de stal waar ik sta wil dat ik maatregelen neem............. dus alle tips zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door napoleon op 04-10-02 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:52

Sambal misschien?

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:16

Kun je niet iets fabriceren waar een gat in zit die de smetplek open laat zodat dat kan genezen? Vroeger deden ze dat ook met shabrakken onder het zadel op de manege bij paarden met drukkingen. Als dat kan kun je iig toch de band omdoen. Uiteraard wel met iets waar geen smetplekken van komen. Succes

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:41

Helpt het niet als je een bontje of zo om die band doet???
Vraag eens bij de dierenarts voor spul tegen manenbijten. Mijn dierenarts had het er vorige week nog over. Hij had een spul tegen manenbijten wat je ook op staldeuren enzo kon smeren. Was ontzettend goor spul. hielp nog beter dan hertshoornolie en andere middeltjes. Ze proeven het 1x en daarna niet meer. Ze krijgen er blaren van in de bek en het brand. schijnt heel goed te werken. Weet alleen niet meer hoe het heet. Frusty

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:30

dat vieze spul heet volgens mij finalgon en kan je bij de dierenarts kopen. het proberen waard!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 07:49

AnkeRietveld schreef:
dat vieze spul heet volgens mij finalgon en kan je bij de dierenarts kopen. het proberen waard!


Ik heb al gebelt naar de groothandel voor Finalgon maar helaas is het al een tijdje uit de handel genomen Frusty nu hebben ze een vervangend middel wat anti crib heet maar dat kost me 66 euro inkoopprijs (voor de consument komt er dan nog eens 30% bovenop Boos! ) en je moet het afnemen in een verpakking van 3 kilo, beetje veel!

Oja, ik had dus echte schapenbontjes om die band heen zitten maar die werken dus niet effectief genoeg Huilen

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:57

Kan je je paard niet in een andere stal laten zetten of het bovenrek er af laten halen en een soort gaas of touw er op laten zetten???

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 08:34

pas maar op met smeermiddeltjes die branden. Ten eerste loopt een paard dan met pijn in z'n mond. En als ie er dan wel af weet te blijven heb je kans dat hij het op z'n tong gaat staan doen of op z'n voorbenen. Ik heb zulke paarden wel eens gezien en dat zag er behoorlijk maf uit. Mijn eigen paard zuigt ook lucht maar niet zo heel vaak. Eventjes na het eten en om negatieve aandacht te krijgen. Hij kan gelukkig wel z'n miracle collar om. Ik zou het idd ook met een bontje proberen als de wond eenmaal over is.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 08:40

Paard bij ons op stal legt zijn kin op de stal, om te zuigen, dan heeft, naar mij idee, die middeltjes op de stsl ook geen zin.
Je hebt kans dat als het zeer in de mond doet, dat hij dus op een andere manier gaat z uigen.

Een ander soort band is dat geen opties? al blijkt ie wel heeel gevoelig als hij van zo'n band + schapebond pelkken krijgt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:48

Finalgon? Dat is toch zo'n spierpijnmiddel? Dat heel warm wordt als je het er op smeert? Net zoiets als tijgerbalsem? Volgens mij heb ik daar nog wel ergens een tube van liggen, gewoon van de drogist, niks dierenarts.
Of haal ik nu 2 dingen door elkaar? Het brandt in ieder geval en het zal ook niet echt fijn smaken!

Edit: gelukkig, ik ben nog niet aan het dementeren! http://www.telebyte.nl/~mtimmerm/medicyn.htm#Finalgon

Tube kost 5,95 voor 50 ml. Dat is nog wel te doen om het uit te proberen. http://www.mijnapotheek.nl/drogisterij/ ... LHEIM.html

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:56

als hij het op de rand van zijn deur doet, kan je misschien nog een pijp er overheen doen? Wij hadden op de deuren, zeg maar een wat grotere regenpijp met daarin een gleuf gezaagd over de breedte. die kan ej dan over je deur heen schuiven en hij kan hier dan niet op vast zetten.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:59

Kan ie niet in de wei, of doet hij het daar ook?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:18

ik deed mijn vorige paard een stuk van een oude beugelriem om met daarheen een zelfgemaakt hoesje van bont..dat werkte perfect!
veel succes trouwens!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 20:48

Natascha schreef:
pas maar op met smeermiddeltjes die branden. Ten eerste loopt een paard dan met pijn in z'n mond. En als ie er dan wel af weet te blijven heb je kans dat hij het op z'n tong gaat staan doen of op z'n voorbenen. Ik heb zulke paarden wel eens gezien en dat zag er behoorlijk maf uit. Mijn eigen paard zuigt ook lucht maar niet zo heel vaak. Eventjes na het eten en om negatieve aandacht te krijgen. Hij kan gelukkig wel z'n miracle collar om. Ik zou het idd ook met een bontje proberen als de wond eenmaal over is.


Ik heb dat brandende goedje aangeraden gekregen van mijn baas (die is dierenarts Knipoog ) ik neem aan dat ie het niet zou aanraden als het schadelijk zou zijn. Toen ik de groothandel had opgebelt zeiden ze me dat het uit de handel is gehaald. Ik ga morgen proberen om idd bij Boehringer in iedergeval dit spulletje te bestellen, als het niet helpt is het altijd nog goed voor mijn spierpijn Haha! Thanx Margreet Haha!

Even over die Miracle collar.......hij heeft dat ding dus al 2 jaar om en ineens kreeg hij er wondjes van, ik heb toen die band 4 weken af gehad om alles te laten genezen en toen heb ik hem weer omgedaan en nu helemaal omringt met echte schapevacht, dus niet alleen achter en voor zijn oren maar ook bij zijn keel en nog kreeg hij er dus wondjes en smetplek van. Helaas kan ik Nappes niet de hele dag in de wei zetten omdat de faceliteiten er niet naar zijn. Nergens hier in de buurt trouwens, en ik ben juist naar deze stal verhuisd omdat hier de meeste faceliteiten en mogelijkheden zijn. Hij gaat elke dag minimaal 2 uur naar buiten, heeft 4 voerbeurten per dag en genoeg afleiding, wordt elke dag gereden in het bos.......wat wil een paard nog meer Verward Knipoog Hij heeft het dus absoluut niet slecht al zeg ik het zelf! Maareh......alle tips zijn nog steeds welkom hoor, ik ga ook die buis eens uitproberen.....

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:12

Ik heb dus precies hetzelfde probleem met mijn pony. Hij krijgt ook wonmdjes van zijn luchtzuigband. Al die vieze smeersels zijn voor mij geen optie, want hij zuigt opok op zijn voerbak en drinkbak en als ik daar dat spul op smeer, wil ie straks niet meer eten en drinken.
Die van mij heeft nu niks om en dat gaat gewoon goed, hij krijgt er geen koliek van. Hij heeft er al wel een paar keer koliek van gehad, maar tot een echte oplossing ben ik ook nog steeds gekomen. Maar voorlopig gaaat het al een hele tijd goed zonder luchtzuigband of iets dergelijks.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:10

Moeilijke situatie,er is dus kennelijk toch "iets"gebeurd waarom ie het weer is gaan doen.
Jij hebt er gelukkig niet zo'n probleem mee,maar toch speelt er iets bij Nappie.Heb je er al eens aan gedacht om contact op te nemen met de Silverlinde?

Nu wordt jij eigenlijk gedwongen om impopulaire maatregelen te nemen of anders????

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:47

een katoenen lap helpt goed tegen smet plekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:11

Misschien tijdelijk een muilkorf om tot de wondjes zijn genezen? Ik snap overigens wel dat de stal wil dat je wat aan doet, sommige paarden gaan het namelijk na doen en dan heb je straks de halve stal aan het luchtzuigen.
ALs ik jou was zou ik om te proberen zoals hierboven ook al staat contact op nemen met Silverlinde en het hun eens vragen. Succes!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 09:55

Ja lieve bokkers, ik neem jullie raad echt serieus hoor Knipoog

30 oktober heb ik een afspraak met de Silverlinde, dan komen ze kijken hoe het met Nap gesteld is! Ik ben erg benieuwd naar wat eruit gaat komen. Zelf denk ik dat, als ik goed over de situatie nadenk, het voortkomt uit de angst op verlating elke keer als ik weg ga. Nappie zijn moeder schijnt altijd heel beschermend te zijn geweest, liet niemand bij haar veulen, de vorige eigenaren hebben haar 2 dagen na de geboorte plat moeten spuiten om kleine Nap te kunnen bekijken en toen hij eenmaal bij zijn moeder weg was gehaald stond hij in de wei met een Super Bitch merrie die hem alleen maar inelkaar mepte. Toen ik hem kreeg was hij heel onzeker en langszaam aan werdt hij steeds zekerder van zijn zaak en ook meer macho. Hij loopt als een hond achter me aan nu op de nieuwe stal en laat duidelijk merken dat hij mij erkend als de leider...........misschien is ie die houvast kwijt als ik er niet ben en gaat hij dus staan luchtzuigen Verward

In iedergeval ga ik kijken of er meerder methodes zijn om het luchtzuigen te beperken/af te leren en misschien gaat het helpen Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:10

Katrien schreef:
Ik snap overigens wel dat de stal wil dat je wat aan doet, sommige paarden gaan het namelijk na doen en dan heb je straks de halve stal aan het luchtzuigen.


Kijk, dit is nu weer zo'n uitspraak waar ik moeite mee heb Frusty
Gelieve er iets genuanceerder mee om te gaan!
Luchtzuigen /kribbebijten is er in vele vormen en in vele frequenties.
Luchtzuigen is een onbalans bij het dier in kwestie.Het is vaak terug te brengen tot innerlijke spannningen en /of frustratie.

Als de buurman/vrouw ernaast zich goed voelt is er geen rede aan te nemen dat ie het dan ook gaat doen!
Ik mag spreken uit ervaring.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:30

haha dat geseur ken ik. exel is ook erg fantiek en heeft zelf nergens last van, maar de mensen op stal hadden dat wel. kun je er geen bondjes om doen?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 11:45

phoenix4ever schreef:
haha dat geseur ken ik. exel is ook erg fantiek en heeft zelf nergens last van, maar de mensen op stal hadden dat wel. kun je er geen bondjes om doen?


Zoals ik al eerder schreef:

"Even over die Miracle collar.......hij heeft dat ding dus al 2 jaar om en ineens kreeg hij er wondjes van, ik heb toen die band 4 weken af gehad om alles te laten genezen en toen heb ik hem weer omgedaan en nu helemaal omringt met echte schapevacht, dus niet alleen achter en voor zijn oren maar ook bij zijn keel en nog kreeg hij er dus wondjes en smetplek van."

Ik werdt helemaal gek van 2 x per maand nieuwe schapenvachtjes te kopen (sommige mensen zijn namelijk niet zo zuinig op andermans spullen dus ik was er minstens 2 x per maand 1 kwijt a 18 euro het stuk Frusty) nee, we gaan nu kijken of er geen andere oplossing is voor dit probleem Knipoog

Trouwens kom ook niet aan bij mij dat andere paarden het snel van elkaar overnemen of dat een luchtzuiger per definitie al koliekaanvallen krijgt..............die van mij heeft 2 jaar op een stal gestaan met 20 paarden om zich heen en geen van alle heeft ooit getracht lucht te zuigen, hij heeft ook in de 2,5 jaar dat ik hem heb nog nooit koliek gehad.

Koliek is een verzamelnaam voor veel verschijnselen en er is nog nooit aangetoond dat ze van het luchtzuigen daadwerkelijk koliek krijgen. Je kan eerder zeggen dat paarden al last van hun darmen kunnen hebben, dan gaan luchtzuigen en vervolgens een vorm van koliek kunnen krijgen.....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:57

hihi ik weet het. heb ook jaren geprobeerd mensen aan hun verstand te brengen dat ze het niet overnemen ten zij het veulens zijn. koliek heeft exel er ook nog nooit van gehad. weet niet of het wel kan, maar ik heb het nog nooit als een probleem ervaren, maar goed andere dus wel en tja da's rot.
wat je kunt doen is een buis op de stal deur maken die gebogen is. zo sterk dat ze er hun tanden niet op kunnen zetten. heb ik voor exel ook een tijdje gehad. op de grond voeren. tja aleen de water bak dan nog. daar weet ik niets voor.