Moet ik naar de dierenbescherming?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Moet ik naar de dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 18:33

Blacky staat helemaal alleen in de wei.
Geen schutstal, nooit komt de hoefsmid, hals zit vol wondjes en bloed en hij word nooit ontwormpt.
Ik wilde eerst zoals jullie misschien al wete toen een shetlander kopen als vriendje voor blacky maar dat mocht niet van de eigenaar.
Moet ik naar de dierenbescherming gaan?

Kiss sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Avanti

Berichten: 13902
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Moet ik naar de dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:37

sunshine schreef:
Blacky staat helemaal alleen in de wei.

Daar komen ze niet voor echt niet heel zielig maargoed.
Geen schutstal, nooit komt de hoefsmid, hals zit vol wondjes en bloed en hij word nooit ontwormpt.

Geen schutstal is niewt zo heel erg wel bomen ofzo? Hoe komt het dat haar hals vol wondje's zit? Hoelang zijn de hoeven?

Ik wilde eerst zoals jullie misschien al wete toen een shetlander kopen als vriendje voor blacky maar dat mocht niet van de eigenaar.
Moet ik naar de dierenbescherming gaan?

Kiss sun


Zolang hij eten en dronken heeft komen ze niet.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:43

mag/kan niemand hem verzorgen?

Brabantse Fries ;)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:07

Je zegt dat de hoefsmid nooit komt. Hoe zien zijn hoeven er dan precies uit?

Ben je zeker dat hij niet ontwormd wordt?

Inderdaad, het is moeilijk de dierenbescherming erbij te halen aangezien de verwaarlosing niet extreem genoeg is.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:09

maar hoe weet je eigenlijk dat hij nooit ontwormd wordt?
Maar een pony kan er best tegen hoor als hij alleen staat. Het is misschien niet gezellig,maar toch. Niet erg genoeg denk ik voor de dierenbescherming, die doen naar een aantal ervaringen die wij kennen niet echt veel.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:25

Dan ken je de dierenbescherming bij ons nog niet. Ik heb een keer de dierenbescherming op mijn dak gehad.. en ik vind het nog steeds onterecht en zij zelf ook. Mijn paard stond op een weiland ook alleen met wat koeien in het aangrenzende weiland, waarvan er eentje elke keer door de sloot kwam buurten. Dit weiland was midden in een woonwijk met vreselijk paardentrutten. Je weet wel van die omhoog gevallen meiden die al miljoenen paarden hebben ingereden en precies weten wat jouw paard wel of niet nodig heeft. Mijn paard had een schuilstalletje en lekker een groot stuk weiland. Die meiden kwamen elke dag, zonder dat ik dat wist. En dan vond ik hem opeens met een zelfgemaakt halstertje van stro-touwtjes. Of ik hoorde van andere mensen dat die meiden hadden gereden. Hij was toen net aan 2 jaar oud!!!!! Op een gegeven moment kwam ik bij het weiland en waren ze met hem aan het tutten. Dus ik er op af en vroeg wat ze aan het doen waren. Ik kreeg als antwoord dat dit hun verzorgpaard was en dat ik mij nergens mee moest bemoeien. Toen ik vertelde dat dit mijn paard was, moest ik maar bewijzen dat het zo was. Het is toen zo ver gekomen dat ik ze met een longeerzweep van het land heb afgejaagd en dat ze de banden van mijn fiets leeg hebben laten lopen. De zondag erop was ik aan het werk toen ik een telefoontje kreeg van mijn moeder. De dierenbescherming had een klacht gehad. Mijn paard werd verwaarloosd. Grommm ik kwam 3 keer per dag langs om hem na te kijken en met hem te knuffelen. De dierenbescherming heeft mij toen het advies gegeven om mijn paard ergens anders te stallen, omdat een paard in een woonwijk altijd van dit soort problemen geeft. Ze gaven gelukkig toe dat ik goed voor mijn paard zorgde en dat hij helemaal niet verwaarloosd was, integendeel. Ik heb het die meiden nooit vergeven!!! Maar uh... nu ik zo mijn relaas lees, word ik er nog steeds boos om (het is al 9 jaar geleden). Ik wil niet zeggen dat je je nergens mee moet bemoeien of zo. Als paardenmeisje weet je wel of een paard wel of niet goed verzorgt wordt en als dat niet het geval is, moet je misschien aan de eigenaar vragen of jij of een vriendin hem mag verzorgen, dan kan je een oogje in het zeil houden. Maar ik wil ook zeggen dat als een paard er soms in iemands ogen zielig is, dat dat niet altijd het geval is. Sorry voor het hele verhaal en ik bedoel er niets kwaads mee... maar wat mij is overkomen, dat wens ik niemand toe (goed voor je paard zorgen en dan dat). phoe zo dat is eruit

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:19

Ik sluit me helemaal aan bij IlsjePilsje. Ik zou nooit zomaar de dierenbescherming erbij halen, omdat je gewoon niet weet of de eigenaar misschien op tijden komt dat je er niet bent. De 'verwaarlozing' vind ik op zich wel meevallen, heb wel eens ergere dingen gehoord. Gewoon niet mee bemoeien, je krijgt er allemaal ruzie door.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:43

De dierenbeschermimg maakt zich echt niet druk om zo iets die willen alleen maar grote stallen met paarden en koeien die zwaar verwaarloosd zijn. Want dan komen zij weer in de krant en denkt heel nederland dat ze weer eens wat goed hebben gedaan.
Voor de kleine gevallen komen ze echt niet zomaar hoor

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:46

Off topic... Als je zo zeker bent dat er geen smid bij komt en geen wormenkuur, kan je dan niet beter het geld wat je in een Shetlander als vriendje wil steken, gebruiken voor de smid en de wormenkuren? Niet als aanval bedoeld! Maar gewoon even nieuwsgierig!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 06:42

Sakkia dat is onzin, zij kunnen en mogen niks doen zolang de dieren eten en drinken hebben! In de vrije natuur loopt er ook geen hoefsmid achter een kudde aan om de hoefjes bij te houden, en van wormkuren hebben dat soort dieren ook nog nooit gehoord!
Er lopen hier in Nederland bijvoorbeeld een paar kuddes van die oudere rassen Konick paarden bijvoorbeeld in de Ooypolder, daar wordt alleen 1 keer per jaar een smid bijgehaald voor de extreme gevallen. Die moeten dan verdoofd worden, want anders gaat het niet eens.

Maak je niet druk, als de pony goed te eten en drinken heeft heeft hij eigenlijk niet echt meer nodig.

Buitenzorg, ikzou dat zeker niet adviseren zo, het is andermans pony en daar mag je geen smid bijhalen of wormkuurtjes gaan geven. Voor hetzelfde geld heeft hij de dag ervoor net een gehad en dan zit je met de gebakken peren. Je kan alleen in uiterste nood een dierenarts roepen als andermans dier zich in een levensbedreigende situatie bevindt en de eigenaar niet te achterhalen is.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:21

Ja dat zal wel maar ik heb vaak genoeg gezien dat ze niet komen voor 1 pony ook als ie geen eten en drinken heeft. Het gebeurd vaak. Ooit eens gehoord dat de DB een pony heeft gered. IK niet het zijn er altijd een schuur vol.
Maar voor de rest vind ikwel dat je gelijk hebt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:56

je kunt ze altijd bellen en het geval bespreken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:06

ik zou ze wel bellen.... mijn verzorgpony's van vroeger (twee jaar geleden) waren ook in orde kregen wel een wormenspuit enzo.... hadden de buren de dierenbescherming gebeld omdat mijn hond soms meeging de wei in Verward Verward Verward .......en ze zijn ook gekomen om te kijken..... dat laat toch nergens op?????? het is maar een labrador hoor geen wolf Hyper! natuurlijk is het goed dat er gecontroleerd wordt maar als ze voor zoiets al komen...... dan kan je ze echt rustig bellen Hyper! succes

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:57

Het is mijn verzorgpony.
De hoeven zijn super lang en hij krijgt 1x per week schoon water.
En ik weet zeker dat ie nooit ontwormt word.
ik a vaak op de weg dat zijn hoeven niet nog langer worden.
Dus dit is te weinig voor de dierenbescherming?

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:18

Nogmaals: hoe weet je dat hij nooit ontwormd wordt.

Een hoefsmid laten komen is echt wel nodig voor 'het moderne paard' om een beetje diervriendelijk te zijn. Wilde paarden (voor zover die er echt nog zijn) hebben hoeven die gewoon zijn zonder hoefsmid te overleven. De hoeven van onze "moderne" paarden moeten wel onderhouden worden omdat ze niet meer dezelfde zijn als zoveel tijd geleden. Het is dus een minimum vereiste dat een hoefsmid 1 keer per jaar komt (zo is het ook met de wilde pony's in New Forest, Engeland).
Maar hoe de dierenbescherming in Nederland er precies over denkt, dat weet ik niet.

Bij een vriendin van mij is de dierenbescherming ooit geweest omdat de paarden zogenaamd aan het verhongeren waren. ze stonden moddervet en op een goede wei, maar dat was de buren (die gebeld hadden) precies niet opgevallen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 23 bezoekers