Hoe onstaat een doorgezakte rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 10:42

Hallo allemaal!

Ik ken Warda niet anders als met een nogal doorgezakte rug. Ik rij haar vanaf haar 17e, nu 4 jaar. Haar rug is ook erg lang.
Nu stond ik eergisteren met iemand te praten en het kwam zo over de schofthoogte te praat.
Die is zo'n beetje 1.75, maar haar rug duikt zo naar beneden, dat er tussen de schoft en het diepste punt van de rug wel 10 cm. verschil zit!
Die persoon vroeg zich af of ze soms te vroeg beleerd is. Tja, dat is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Bij mijn weten was ze 3. Maar hoe dat gegaan is, weet ik natuurlijk ook niet.
Toch houdt het me wel bezig. Zou het schelen wanneer een paard zijn leven lang dressuurmatig getraint wordt? Dat is imo erg belangrijk voor de bespiering en ook van invloed op de rug.
Mijn paard is voordat ik haar ging rijden jarenlang slechts voor ritjes gebruikt, en er werd eigenlijk niets van haar gevraagd.
Dressuurmatig ben ik alles weer rustig aan gaan oppikken en ze kan het heus wel.
Maar ik denk dat op hogere leeftijd de spieren zich ook niet meer zo optimaal ontwikkelen.
Op deze foto, waar ze nogal haar rug spant(nieuwsgierig), kun je vrij goed zien dat deze behoorlijk inzakt.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties!

[img]../upload/50/helemaal_warda.jpg[/img]

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 11:52

*wow* dacht ik als eerste toen ik de foto zag.......
alleen heb ik geen antwoordt voor je.het is giswerk een antwoord te zoeken

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 11:55

Ik heb geen antwoord voor je, maar ik zou zeggen zet je vraag eens op het Medisch forum. Misschien weet Offereins een antwoord.
Ik weet ook een paard te staan met een hele doorgezakte rug (nog erger).
Succes,
Groetjes Petra

bonita
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 12:40

Sorry dat ik het zeg, maar dit is echt nog heilig vergeleken bij een paard dat ik ken! Die is nog veel erger doorgezakt.
Maar waarschijnlijk komt het doordat de spieren in het begin niet goed zijn ontwikkelt, de rug was nog te slap toen er al iemand op ging zitten, of het te vroeg was of niet dat moet je zelf proberen te achterhalen!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 12:50

Ja ik zie het inderdaad. Ik weet niet hoe het komt. IJsco heeft ook een vrij holle rug. Daarom gebruik ik een schuinoplopende zadelonderlegger ( F 40,- ongeveer) zodat het zadel aan de achterkant wat opgehoogd wordt. Zit voor de ruiter ook veel beter, omdat je anders al snel in 'stoelzit' terechtkomt. Het is dan bijna onmogelijk om je knie en teen op een lijn te krijgen.
Ik denk inderdaad dat het heel veel met bespiering te maken heeft. IJsco had een jaar stilgestaan, en nu, na 3/4 jaar veel trainen is haar rug ook een stuk sterker en rechter geworden. Dus bespiering maakt wel degelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:36

hoi
ff of topic
maar vind je die user icon handig?
ik kijk nu steed naar de verkeerde berichtjes.Ik hoop stiekum dat je een andere leuke vind.

groetjes rk

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 14:54

Runningkawa, tevreden? Jammer, ik vond die usericon goed bij de nickname passen. Ik wist uiteraard niet dat deze al in gebruik was!
Cody, goed idee van die onderlegger. Ik ga het vanmiddag meteen uitproberen, ik weet wel iemand met zo'n ding.
De foto is maar een momentopname, en daar zit ik niet op mijn allervoordeligst op qua houding, dus denk mij maar gewoon even weg.
Het was een melig moment met een blikje fris en een paard die heel veel interessante dingen zag! *LOL*
Maar ik heb voor mijn gevoel wel problemen om mijn been wat meer naar achter terug te leggen. Nooit die rug met de ligging van het zadel en de gevolgen voor mijn zit gecombineerd. Bedankt!

Groetjes,Ada

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 15:07

Een doorgezakte rug kan ook komen doordat een merrie veel veulens heeft gehad. Weet je daar wat meer van bij Warda?
Anders zou ik het ook niet weten.

Groetjes Nadia

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 19:38

Nee Buster, Warda heeft nog nooit een veulentje gehad.
Ik verdiep me er verder ook maar niet meer in denk ik... Verward
Die doorgezakte rug is er nou eenmaal en die ktijg ik toch niet meer weg!

Het heeft in ieder geval wel een hele goede tip opgeleverd waar ik zelf nooit aan gedacht had. (blond hè) *LOL*
Cody, ik heb vanmiddag met een onderlegger gereden en het scheelde echt!
Het zadel komt achter wat hoger en ik vindt het reuze dom dat ik daar zelf niet opgekomen ben! Schijnheilig
Ik ga zaterdag gelijk zo'n ding kopen.

Groetjes, Ada

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 20:31

Ja Ada, bij mij duurde het ook even voor ik het ontdekt had hoor. Maar onze instructrice liet me in de les al op haar zadel rijden omdat ze me op IJsco's eigen zadel geen les meer wilde geven. Ik zat er gewoon beroerd op waardoor de hulpen ook slecht overkwamen. Ik zat echt in stoelzit, tenen verder naar voren dan mijn knieen, en ik kreeg ook last van mijn rug.
Ik heb toen die onderlegger gekocht en ik zat heeeeeeeeel anders ineens. Zat 'op' mijn paard in plaats van 'in' mijn paard. Heel gek. Maar het werkt he? Fijn dat het voor jou een goede tip was. Lachen <br> Ik ben soms zo gek nog niet Bloos Kusje