Hoelang duurt het eer een uier terug normaal is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Hoelang duurt het eer een uier terug normaal is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 20:58

Vandaag was de grote dag, ik heb moeder en dochter van elkaar gescheiden. (en veulenlief vond dat helemaal niet leuk, de moeder daarentegen is volgens mij dolgelukkig Knipoog )
Ze staan nu ieders in een aparte box naast elkaar, maar nou wou ik graag weten hoelang het ongeveer duurt vooraleer de uier van m'n merrie terug "weg" is. Zojuist nog even gaan kijken en hij staat zowaar op "barsten" (de melk loopt eruit dus das wel goed want dan gaat de druk er af).

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan geen passend antwoord vinden.

Alvast bedankt

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:47

Hoi, het schijnt dat wanneer je de merrie niet onbeperkt water laat drinken de uier eerder indroogd. Dus haar wel laten drinken, maar het minimale een aantal dagen.
Ook moet je de merrie minder voeren en het liefst wat hooi in plaats van krachtvoer.
Op een kaal weiland en de uiers afspuiten.
Zo heb ik het altijd gehoord, maar ja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:33

Van Jurga was het na een week of vier ongeveer weer redelijk normaal. Ik heb Jurga en Voice nu na ongeveer na een maand weer samen in de wei lopen met de rest en het gaat goed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:15

Ik zou het veulen ergens neerzetten waar de moeder het niet kan zien of horen, want zolang zij haar kind hoort of ziet blijft haat uier volschieten. Als het veulen dan niet meer drinkt heeft de merrie erg veel last en pijn. En je hebt kans op een uierontsteking. Zodra het veulen niet meer drinkt en ergens anders staat merrie terugzetten in voer, veel beweging geven en uier afspuiten met koud water tot uier slinkt en niet meer warm is.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:01

Ik heb merrie en veulen eerst 's nachts apart gezet. De eerste nacht liet de merrie veel melk lopen maar dat werd per nacht minder. Het veulen drinkt ook minder en de merrie geeft minder melk. Binnenkort haal ik ze helemaal van elkaar af maar ik denk niet dat dat veel problemen gaat geven. Meestal is het in een maandje weer back to normal. Wel de uier in de gaten houden ivm ontstekingen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 20:35

Bedankt voor de reacties allemaal.
Intussen is de uier van Foxy enorm veel geslonken, ze staat nu nog steeds naast haar veulen op stal maar heeft er absoluut geen oog voor.
Gisteren leek het net een koe en spoot de melk er bij ieder stap uit, nu issie volledig leeg maar nog wel een beetje dik. (opgezwollen melkklieren als ik het goed heb B) )
Goed, op deze moment ziet hij eruit zoals enkele weken voor de bevalling, en dat op 1 dag tijd...

Ik heb de tips opgevolgd van krachtvoer minderen en ze krijgt nu dus nog maar een klein half schepje (daarnaast wel telkens 3 dikke plakken hooi 2 keer/dag). Mijn veearts heeft me daarstraks ook de raad gegeven (en die heb ik hier ook gelezen Knipoog ) van het minimum aan water te geven (wat ik dus ook doe, ik laat ze echter niet uitdrogen hoor) volgens mij lijkt het allemaal wel te helpen gezien haar uier op 24 uur leeg is geraakt en er goed uiziet.

Ik heb net nog even voorzichtige gevoeld en hij voelt niet angstwekkend warm aan (eerder normaal), hij lijkt me wel te vervellen, weet niet of dat goed of slecht is..

Ik denk dat dit het zowat was, nog bedankt allemaal Kusje Knipoog

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:52

succes ermee!