invetten hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

invetten hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 18:30

hoi
ik heb nu een 2de hands hoofdstel hier van iemand op bokt gkocht maar nu moet ik hem invetten met wat moet ik het doen of kan het gewoon in een bak met oli of zo???
dacht ddat ik dat ergens had gelezen.
en mijn 2de vraag het is eeen hoofdstel dat een lage neusriem heeft kan ik er dan een gecombineerde neusriem op kopen of kan dat niet.

b.v.d. elena

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:36

Invetten kan gewoon met een potje vet. Voor een paar gulden kun je dat kopen in je ruitersportzaak.
Als het heel stug is kun je het ook een nacht in de olie leggen.
Hier wordt het heel soepel van.

Volgenmij kun je van alle hoofdstellen de neusriem eraf halen. Dus kun je er ook een gecombineerde inplaatsen.
Succes

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:39

Tuurlijk kun je de lage neusriem verwisselen voor een ander Haha!

Ik zou het hoofdstel als volgt behandelen :

Eerst helemaal uit elkaar halen.
Kranten neerleggen op een tafel of iets dergelijks , en alle hoofdstelonderdelen naast je.
Eventueel eerst de gespjes goed schoonmaken met tandenborstel of schuursponsje.
Dan een sponsje nat maken onder de kraan en goed uitwringen zodat er geen water meer uitkomt , het sponsje is dan nog wel vochtig , precies goed !

Goede zadelzeep , bv. dat lichtoranje potje van Carr & Day & Martin.

Sponsje er een beetje doorheenhalen zodat er wat zeep opzit (mag niet schuimen!!) en al de riempjes 1 voor 1 helemaal schoon wrijven.
Eerst de ene kant , dan de andere kant en vervolgens je sponsje dubbelvouwen in je hand met het riempje ertussen , en trek je het hele riempje er nog eens doorheen. Dan is het zeker te weten schoon.
En eigenlijk ook al verzorgd...

Volgende dag , als het leer wat droog en stijf is even inolien , vet gebruik ik persoonlijk nooit voor riempjes , vind ik echt rommel dat vet Tong uitsteken

Met een kwastje of met je hand elk riempje eerst aan 1 kant van een laagje olie voorzien op de kranten uitspreiden zodat het kan intrekken.
Is dat gebeurd dan de andere kant , is dat weer ingetrokken dan kun je evt. nog eens inolien , netzolang totdat de olie niet meer meteen weg is bij het eerste riempje dat je die ronde deed. Nachtje laten drogen , evt. uitwrijven en gebruiken.

Af en toe weer eens schoonmaken of als het leer nog steeds te droog/stug is weer even herhalen met zeep en olie Lachen

Als je dit eventjes netjes doet dan hoef je al gauw eigenlijk nooit meer olie te gebruiken omdat het hoofdstel heerlijk zacht & soepel is (zonder vet te zijn Knipoog ) dus dan hoef je alleen nog maar af en toe even de zeep te gebruiken om het weer netjes schoon te krijgen.

Wel altijd helemaal uit elkaar halen , alleen dan doe je het echt netjes Knipoog

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 18:02

ok dankjullie wel is mijn 1ste hoofdstel dus dan maar ff vragen he!!
dalijk sloop ik hem meteen

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:54

Wel even goed kijken hoe die weer in elkaar moet, als je dat nog nooit hebt gedaan is het een heel gepuzzel!
Als het leer erg stug is, zou je het goed kunnen olien (gewoon met een kwast erop smeren), dan een dag of wat laten intrekken, en dan is ie weer zo soepel als wat. Overigens niet te vaak olien, dan kun je het idd beter schoonmaken met zadelzeep (die hierboven ook is genoemd). Zadelzeep werkt trouwens ook prima op je andere leren spullen: tas en schoenen!