Waar moet je op letten bij: AANKOOP friesveulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Waar moet je op letten bij: AANKOOP friesveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 22:15

We zijn al een tijdje van plan om een fries hengstveulen aan te schaffen.
Ik heb er al enkele bekeken.
Maar ben een beetje een leek in dit ras.
We hebben een iets forsere gezien met flinke hals en behang. Deze sprak me erg aan (had wel nog wat bruine veulen?vascht haartjes)
Verder waren het allemaal luxe hengstveulens die een, volgens mij, erg dunne hals en hoofd hadden en amper behang. Hoewel dit wel allemaal 1e en 2e premie hengstjes waren. Deze waren overigens pikzwart.

Is het vreemd dat die ene (waar we het meest in geinteresseerd zijn) nog wat bruinig is en die andere allemaal al helemaal zwart van kleur en geen veulenvacht meer? Ze weren allemaal van maart.

Wie heeft ervaring met dit ras en kan eventueel advies geven waar we op moeten letten.
Morgen heb ik beloofd die ene mensen te laten weten of we hem wel of niet willen......
SVP ADVIES!

Verder was het diertje kerngezond, maar wil dus specifiek iets over dit ras weten. Of er speciale dingen/kenmerken zijn waar je op moeten letten.
Onze voorkeur is de forse die een afstammeling is van Liekele en van moderskant (die overigens ster is) Tjalling.

Alvast bedankt!

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 22:30


}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 22:38

forsere veulens zijn meestal meer het barokke ´ouderwetse` type.
de bruine veulenvacht is helemaal niet erg. Ze worden vaak zelfs zwarter als ze als veulen zo licht zijn.
Als je echt wil weten of het een goed veulen is dan kun je ook bij het fries paarden stamboek en/of het fries paarden centrum in drachten om hulp vragen.
http://www.fps-studbook.com/frames/nl/orgfrm.htm
hier staan heel veel adressen met mensen die er verstand van hebben
succes
groetjes franka

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:07

Idd hoe zwaarder als veulen des te zwaarder waarschijnlijk als volwassen dier, het behang zegt nog niks, sommige veulens hebben echt niks op hun manenkam, maar dat komt allemaal goed! Verder gewoon letten op goede bewegingen, lief karakter en goede bouw. Meer kan je van een veulen nog niet zeggen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 11:50

We zijn naar een keuring geweest kijken (nakeuring op Ravensbos) Daar zag je dus alleen luxere types, maar die hebben later ook flinke manen en ook een bos behang. Voor de toekomst wil men gewoon meer luxe zien in dit ras.
Vandaar dat ik terug ben geweest naar die man met 4 luxere veulens.
Ik eentje uitgezocht, bleek dat dit een eerste premie veulen was.
Dus ik een ander uitgezocht, want die topper had ook een topprijs.
Maar ik blijf steeds aan dat eerste premie veulen denken. Maar die is wel ruim 1000,- Euro duurder!!! Wat een moeilijke beslissing nu weer. Die andere is ook leuk en mooi (geloof 2e premie) maar ik was gewoon voor de eerste gevallen.......zucht......dat geld ook altijd!

Bedankt voor jullie reacties....

Weet nu nog steeds niet welke het gaat worden, financieel zeg ik de tweede keus, maar mijn hart ligt bij de eerste (met het fikse prijskaartje)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:59

Je moet wel een hele tijd met het beest doen, dus dan zou ik niet naar de prijs kijken, maar of het klikt of niet. Je hebt er niks aan als je steeds denkt : Had ik maar....

Goedgekeurd onderschrift :)

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 16:48

Let je ook op de bewegingen??Achterhand-gebruik is erg belangrijk!!
Veel friezen zijn traag in de achterhand. Soms is ook veel bekend bij echte kenners (bv keurmeesters, sympatieke hengstenhouders, eerlijke fokkers....).
Als je een echte ZWARTE wilt, kun je bij het FPS nagaan of de vos-factor er wel of niet in zit.
heb je ook gekeken of hij wit heeft?Als het enigszins zichtbaar is hoeft de verkoper het niet te melden (dan had je het kunnen zien....).Ik weet niet of je dit belangrijk vind. De een niet,de ander wel.
Je kunt ook de lineaire score van de vader opvragen om te kijken of hij veel behang vererfd, dan heb een een idee van wat het veulen krijgt (waarschijnlijk).

Koop je het veulen bij een particulier of bij een fokker???
Heb je kennissen n de friezen? Het is geen gek idee om een kenner mee te nemen!Vooral bij veulens is het heel moeilijk te zien wat ze gaan doen als ze groter gegroeid zijn......kenners hebben een beter idee van de ontwikkeling.
Nou,in elk geval succes!!
Wat wil je er mee doen trouwens?Rijden of mennen?
Als je wedstrijden wilt rijden zou ik een luxer type uitzoeken. Veel oudere types hebben niet allemaal een heel soepele galop.

fryslân boppe

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:14

Vaak zijn de veulens die nu zwart zijn geschoren voor de keuring, het is dus heel goed mogelijk dat dat ene veulen niet geschoren was voor de keuring en de rest wel! Want inprincipe wordt bij bijna ieder zwart veulen de veulenvacht door de zon bruin.
Je ziet tegenwoordig veel luxere veulens, dat willen ze tegenwoordig ook al meer zien, de barrokere types krijgen vaak toch een lagere waardering.
En een veulen met een eerste premie groeit lang niet altijd uit tot een mooi paard, er kan in die 3 jaar nog zoveel gebeuren! En een veulen die op de veulen keuring een 3de premie heeft gehaald, kan alsnog een zeer mooi paard worden!! Dus die premies zeggen ook niet al te veel hoor..
Ik zou gewoon gaan voor een veulen wat jou aanspreekt..

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 08:53

We zijn gisteren geweest en dat eerste premie veulen, wat me zo zeer aansprak moet 3250,- Euro kosten. Dat vind ik erg veel geld! Want omgerekend is dat zo'n 7100,- gulden!! Daar heb je ook een merrieveulen voor of een 1,5 jarige friese hengst.
Hoe graag ik dat veulen ook had gewild, ik wil niet wakker liggen dat ik zo'n enorm bedrag heb uitgegeven aan een hengstveulentje. Het is tenslotte voor de hobby.
Morgen ga ik er weer heen om alles te regelen, maar kies dus of voor het tweede premie veulen of als ik echt zoveel geld eraan ga uitgeven voor een jaarling (ze hebben 5 prachtige jaarlingen lopen, 1 met kolletje) die kosten evenveel en sommige iets minder dan dat eerste premie veulen, maar zijn qua bouw al echte friezen!

Wat blijft het toch moeilijk....zo'n keuze!

Ze mogen toch wel een klein kolletje hebben?! Dat vind ik juist heel mooi.

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:17

Een kolletje mag wel volgens het stamboek,maar ze zijn dan wel veel minder duur! omdat blijkbaar de meesten ze dan niet willen.
Als jij dat niet erg vindt, kun je 'm best kopen! Voor in de sport maakt het niets uit.
Succes ermee.

fryslân boppe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, moniek21, Noor17, XladyX en 92 bezoekers