rasspecifieke aandoeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

rasspecifieke aandoeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 21:47

Mijn Shet heeft altijd een beetje raar gelopen en ik heb verschillende veeartsen er bij gehad die niet konden zien wat er was. Pas de derde zag dat hij gewoon een Shettenkwaal heeft: nl. dat zijn knieschijf achter op slot schiet. Niet heel ernstig dus. Hij kan er gewoon mee gelongeerd en gereden worden. En dat terwijl een andere DA suggereerde dat hij miscchien artrose had... Je zou toch denken dat een DA het eerst aan een rasgeboinden afwijking ZOu denken...
Kennen jullie nog meer rasgebonden afwijkingen (van de Fjord bv, ben ik vast voorbereid Haha! )?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:31

Ik heb wel eens gehoord dat IJslanders op het vaste land sneller zomereczeem kunnen krijgen omdat de vliegjes die dat veroorzaken niet op IJsland voorkomen.
Verder zijn paarden met veel behang zoals bijv. Shires gevoeliger voor mok.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:34

HYPP bij Quarters.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:41

Tja fjorden staan toch wel zeer bekend als vraatzuchtig Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:35

Pff, het enige dat ik kan bedenken is idd mok bij paarden met veel behang, Friezen, Tinkers enz. En wat ik vaak zie is zomerexzeem bij haflingers.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:36

Het op slot schieten van de knieschijf is niet alleen een shettenkwaaltje hoor! Ken meer paarden/pony's die dit hebben gehad. Door vooral zijn achterhand goed te trainen (in zwaar zand bijvoorbeeld, wel opbouwen uiteraard) worden de spieren van het bovenbeen sterker en wordt het minder, kan het zelfs weggaan. Bij rijpaarden (sorry, de meeste shetten zijn toch meer recreatie) kunnen ze ook nog wat met aangepast beslag en in het zwaarste geval met een operatie het paard weer goed krijgen.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:57

Ja mijn shet had er ook last van...
enneeh over kwalen gesproken hehehe
Haffies: Eigenwijs en een beetje lompig en ETEN!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:04

Budjonny's zijn bijna altijd overbouwd, maar kweenie of je zoiets bedoeld. Raseigen is het nooit laten merken van pijn.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:34

Marije_jiplover schreef:
Het op slot schieten van de knieschijf is niet alleen een shettenkwaaltje hoor! Ken meer paarden/pony's die dit hebben gehad. Door vooral zijn achterhand goed te trainen (in zwaar zand bijvoorbeeld, wel opbouwen uiteraard) worden de spieren van het bovenbeen sterker en wordt het minder, kan het zelfs weggaan. Bij rijpaarden (sorry, de meeste shetten zijn toch meer recreatie) kunnen ze ook nog wat met aangepast beslag en in het zwaarste geval met een operatie het paard weer goed krijgen.


Ik zie liever dat iemand een achterhand traint door heuvel op heuvel af te trainen, in zwaar zand gaan ze misschien de achterhand gebruiken, maar voor de pezen is het hartstikke slecht.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:45

Bij IJslanders schijnt spat relatief vaak voor te komen, of dat iets met de gangen te maken heeft weet ik niet. Zou ook een interessant onderzoek zijn...

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 23:42

Citaat:
Ik zie liever dat iemand een achterhand traint door heuvel op heuvel af te trainen


Heuvels ? Waar ?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:07

sja, dat kan een duin zijn, een weg die schuin omhoog loopt. Het hoeft niet supersteil te zijn als het maar schuin is. En waar bij jouw heuvels zijn.. geen idee, ik kom namelijk nooit in Drachten Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:23

haflingers hebben vaak slechte hoeven Sommige hengsten vererven dit echt.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:57

bij fjorden : slechte hoeven, brokkelig.
Volgens mijn hoefsmid komt het heel veel voor bij fjorden

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:11

100% volbloed arabieren zijn bijna altijd overbouwd.


Meer weet ik er niet Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:24

Ilindra schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat IJslanders op het vaste land sneller zomereczeem kunnen krijgen omdat de vliegjes die dat veroorzaken niet op IJsland voorkomen.
Verder zijn paarden met veel behang zoals bijv. Shires gevoeliger voor mok.


dit zou ik niet echt rasspecefiek noemen, dat is iets heel logisch, dat eczeem enzo, en die mok, dat zijn aandoeningen. Spat enzo, dat zijn dingen waarvan je zegt zou het nu aan het ras of bep. hengsten liggen.

verder weet ik niet zoveel van raseigenschappen omdat ik nooit 1 ras heb, altijd verschillende.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:16

Ook welshjes zijn vaak een tikje overbouwd, kijk maar eens om je heen...