keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 15:11

is het zo gek om de verkopers van een paard te vragen de kosten van keuring voor hun rekening te nemen wanneer blijkt dat een paard niet goed is?het lijkt mij een hele normale zaak maar ik tref alleen mensen die dat niet willen.
Hun argument is hij makeert nooit wat dus we weten dat hij/zij goed is dus betalen we de keuring niet...... het lijkt mij juist dat je dan makkelijk kunt zeggten ik betaal wel of ben ik nou gek?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:25

Nee hoor, lijkt me juist een prima regeling !
Als het paard echt in orde is, dan zal een verkoper er imo ook niet moeilijk over doen.
Mijn vorige paarden heb ik allemaal gekocht op dezelfde voorwaarden: als het paard wordt goedgekeurd betaal ik zelf, anders de verkoper.
Vooral als verkopers moeilijk doen over een evt. keuring, heb ik altijd al zo m'n bedenkingen.......

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:37

Tsja het is niet vreemd hoor dat de kosten naar de verkoper gaan als ie afgekeurd wordt. Maar ja de verkoper vraagt niet om een keuring. Anderzijds ga ik met Oscar mee, als het paard echt goed is dan doe je niet moeilijk over een keuring.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:58

Ik weet niet beter dan dat de verkoper de keuringskosten op zich neemt mocht het paard worden afgekeurd. Ik heb dat zelf altijd zo gedaan en nooit problemen mee gehad.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 10:14

Fijn om te horen dan hou ik ook vast aan dat principe en anders gaat de koop gewoon niet door. Zaterdag ga ik weer naar een leuk paardje toe.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:22

Als verkoper (ook maar afentoe hoor) sta ik wel in voor de kosten van een klinische keuring, maar niet voor die van een rontgen keuring. Ik heb namelijk geen rontgen ogen, en laat mijn paarden eigenlijk nooit rongten. keuren. als ik zo'n paard dan weer wil verkopen weet ik dus helemaal neits van de aard van het beenwerk.

als een koper het dan op de rontgen wil zetten, moet ie zelf weten. maar als verkoper wil ik geen kans maken op de kosten van het afkeuren, als ik dan toch ook al het verlies van het afgekeurde paard moet slikken. Zo'n afgekeurd paard is namelijk nooit weer als geod paard te verkopen.

Overigens, ik hecht als koper en als verkoper weinig waarde aan een rontgenrapport. Zie eerdere reacties van mij op dit soort keuringen.
Maar klinisch keuren geloof ik wel in, ik verkoop een paard alleen als goed, als het klinisch dik in orde is.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 11:29

Citaat:
maar als verkoper wil ik geen kans maken op de kosten van het afkeuren, als ik dan toch ook al het verlies van het afgekeurde paard moet slikken. Zo'n afgekeurd paard is namelijk nooit weer als geod paard te verkopen.

uh dus je verkoopt liever een slecht paard voor goed geld?zodat een ander met de zoregen zit en niet jij????slechte instelling sorry hoor.
[/quote]

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:58

Jij snapt niet wat ik bedoel...

Een koper hoeft helemaal niet te weten of een paard rontgen 100 % of niet. Ik weet dat dus niet. Voor mij zijn die paarden goed, anders had ik wel eens een foto laten maken.

Maar ook voor een verkoper kan de uitkomst van zo'n onderzoek onzeker zijn, en ik zou als verkoper dus niet gokken. Ik weet dat mijn paard klinisch goed is, dus die garantie koop je erbij. Maar rontgenologisch is een ander verhaal. De kosten van zo'n keuring zijn hoog, en de uitkomst dus niet te overzien. Blijkt het dat het paard, ondanks dat ik als verkoper meen dat het goed is, op de fotos niet goed, dan zit ik volgens jouw afspraak EN aan de kosten van de keuring EN blijf ik achter met een afgekeurd paard. Nee dank je. Mijn paard is klinisch goed, en zo bied ik hem aan. Het is aan jou om te bepalen of je op foto's wilt laten keuren, en die kosten zijn dus ok voor jou, zowel bij goedkeuren als bij afkeuren.

Je heoft het niet met mee eens te zijn, ik geef je gewoon een mening, zoals meerdere verkopers die kunnen hebben. Niet iedereen die niet akkoord gaat met rontgen keuringskostenrisico verkoopt een slecht paard, dat kunnen ook mensen zijn die het echt niet weten over het paard, en niet willen gokken a 400 euro.
En wil jij het paard daarom dus niet kopen, prima. Er zijn wel meer kopers.
Maar die instelling is wel HEEL WAT ANDERS dan willens en wetens een slecht paard verkopen...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:57

Met de mensen waar mijn paard aan verkocht is hebben we ook de afspraak gemaakt: klinisch keuren ok, afkeuren kosten verkoper, bij goed keuring kosten kopen.

Foto's laten maken, ik kan me er iets bij voorstellen als je paard koopt in de zeeeeeeer hoge prijsklasse om deze uit te brengen in de sport dat je dat dan wel laat doen (ook als verkoper en de afspraak die er dan gemaakt wordt qua kosten bij afkeuring is iets waar ik mijn geheel niet in wil verdiepen)
Maar dat geeft nog geen garantie dat het paard nooit wat zal mankeren.

Daarbij kan ik ook alleen maar op een paard kijken en niet erin.
Als ik een pony/paard verkoop die hier altijd netjes heeft gelopen (niet kreupel of anders zins rare bewegingen heeft gemaakt of stand heeft) verkoop ik hem ook als zijnde gezond en heb ik geen problemen met een klinische keuring (moet het bedrag van het paard/pony wel waard zijn: bijv. onlangs een 2 jarige pony verkocht, merrie met papieren a-welshje voor 250 euro, ze mochten haar keuren maar dan ten alle tijde de kosten voor hun goedgekeurd of afgekeurd, en niet dat die pony niet meer waard zou kunnen zijn of wat mankeerde, zoch gewoon een goed tehuis en vandaar de lage prijsklasse + ze was niet uitzonderlijk genoeg voor de keuringen en wat klein gebleven, had gehoopt dat mijn zoontje er volgend jaar op had kunnen rijden oftewel zadelmak had kunnen maken)