niet enten, wat denken jullie hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

niet enten, wat denken jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 09:41

Voor allle duidelijkheid, ik heb het hier over de inenting: tetanus+influenza
Rhino is zowieso onzinnig (de bescherming is te beperkt en het is niet verplicht, dus dan kan ik mij voorstellen dat dit gezien wordt als geldverspilling)

Er zijn steeds meer mensen die hun paarden niet enten bij ons in de buurt, omdat het toch onzin is: het paard komt nooit ergens anders, of als het paard dan toch een keertje ziek wordt dan overleeft het dier het echt wel.
Ik ben zelf opgevoed met het idee dat enten gewoon noodzakelijk is, maar als ik dan van mensen hoor die al 20 jaar paarden hebben, en er mee fokken, mee naar keuringen gaan e.d. en dat ze nog nooit nadelige gevolgen gehad hebben, dan ga i ktoch even twijfelen.
Het is natuurlijk zo, een paard dat niet geent is, is op zich geen gevaar voor andere paarden, maar misshcien wel voor zichzelf (ook geente paarden kunnen ziekten bij zich dragen en bijv. influenza overbrengen op het niet geente paard).
Het nut van tetanusinjectie (klem) is volgens sommigen zelfs onzinnig:mocht het paard een wond hebben en de veearts moet erbij, dan krijgt het paard alsnog een tetanusserum toegediend.

Ik weet dus zelf eigenlijk niet beter dat er wel geent wordt, maar nu ik aan verschillende mensen vraag, blijkt dat steeds meer mensen het onzinnig vinden, een gezond mens ent je ook niet, een paard moet zelf weerstand opbouwen enz. Verward Er zijn dus al 2 mensen die ik ken die nu niet meer enten terwijl ze het eerst wel altijd deden. Verward

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:48

Ik weet niet van in Nederland, maar hier worden baby's en kinderen ook preventie geënt ... dus die stelling gaat niet op hoor! Ook bejaarden worden preventief geënt voor griep (op vraag, maar sterke aanrading). Ik ben zelf tegenstander van enten, heb m'n kinderen niets meer laten toedienen dat wat verplicht was (en mazelen ook), maar die tegen tetanos vind ik toch belangrijk hoor! Stel dat je paard in een nagel trapt of de smid vernageld 's, en je ziet het pas een dag of zo later, kan het al te laat zijn!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:00

Mijn vorige paard werd altijd vreselijk ziek van een influenza enting en van de rhino. En dat zijn de verhalen van de veeartsen verdeeld, de ene zegt dat het mogelijk een reactie is op de enting de andere zegt dat dat absoluut niet kan. Bel je de leverancier van de entstoffen dan geven ze toe dat door de kans op verlagen van de weerstand door de enting de paarden eerder vat hebben op een ziekte de eerste twee dagen na enting. Vandaar dus dat je min 24 uur na enting rustig aan moet doen en je paard niet in de zweet mag werken!
Tetanus injectie heb ik altijd wel gedaan, daar had hij geen reactie op.

Mijn entboekje was overigens altijd wel in orde, omdat in Nederland je niet mag afwijken van de ent regels (wat wel mag in Engeland om dezelfde problemen die ik ervaarde met mijn vorige paard).

Mijn huidige paard heeft geen last van de entingen en krijgt zijn influenze en tetanus op tijd.

Ik geloof absoluut niet in rhino entingen dat die levens kan redden. STerker nog, door het enten van rhino verhoog je tijdelijk de kans dat een paard ziek kan worden door het verlagen van die weerstand. Daarom ook NOOIT rhino enten als rhino in de omgeving is!!!!!!

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:01

gewoon enten wat kost het nou??

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:01

alleen kun je met een paard dat niet is ingeent GEEN wedstrijden rijden, er wordt nl. gecontroleerd of de paarden geent zijn! en niet geent betekent uitgesloten van deelname!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:02

Mate, let wel, het ging mij niet om de kosten!!!! Maar een paard die twee maanden ziek is na een enting is voor mij vele malen erger dan die 30 piek voor mij!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:16

Ik laat mijn paarden wel altijd enten. Maar ik kwam dan ook veel op maneges en kom nog steeds veel op straat. Je weet nooit wat je daar kunt oppikken, dus de basisentingen krijgen ze van mij altijd op tijd.

* To Belg, or not to Belg *

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:19

Germie dat die mensen 20 jaar lang het geluk hebben gehad dat hun paarden niks hebben opgelopen wil niet zeggen dat het niet zinvol is om te enten. De kans dat je paard daardoor beschermd is is in ieder geval groter, al is het geen wet van meden en perzen.
Je kan honderdduizend keer de straat oversteken zonder doodgereden te worden. Maakt dat het oversteken minder gevaarlijk? Statistisch gezien wordt het zelfs dan met de dag gevaarlijker!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:35

Mijn paard(en) word(en) altijd geent tegen influenza, tetanus en rhino, elke 6 maanden. Ik heb het 1 keer gehad dat mijn drachtige merrie rhino kreeg. Aan de merrie zelf was nix te zien, maar ik had wel een dood veulen.
Ze kan nu nog steeds wel rhino krijgen maar het is maar voor mijn eigen gevoel... altijd meer bescherming dan helemaal zonder!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:40

Als die mensen met niet geente paarden naar keuringen gaan zijn ze in overtreding. Je bent verplicht je paard te enten wanneer je deelneemt aan wedstrijden, keuringen etc. Paarden worden nu eenmaal blootgesteld aan het risico van besmetting als ze bij elkaar komen.

De zin en onzin is een eindeloze discussie die ook al jarenlang gevoerd wordt over het enten van kinderen.

Enten geeft ook zekere risico's maar zeker wanneer je paard veel in aanraking komt met andere paarden is het risico van enting kleiner dan het risico van besmetting.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:44

Nog maar eens het verhaal:

NIET enten betekend risico voor het paard wat NIET geent is, niet voor paarden die WEL geent zijn. Elke paard kan drager zijn van een virus, maar het NIET geent paard heeft meer risico dat hij ziek wordt. En dat zou je moeten weten als je genoeg weet van enten bij kinderen.!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:49

Natuurlijk WEL enten, en idd voor rhino werkt maar 3 maand. maar toch, wij hadden laatst rhino op stal, 1 is er geeent uit voorzorg omdat die het niet had nog, die stond aan de andere stal. en die heeft het idd ook niet gehad, maar die kreeg droes, heel raar, die anderen hebben dat allemaal niet gehad. maar tegen influenza enten wij altijd, dat is een ziekte waar ze ook dood aan kunnen gaan (net als rhino overigens). en op concours is enten zowieso verplicht, en aangezien wij altijd zowat elk weekend metd e paarden op pad gaan..........

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:56

mijn paard werd ook altijd ziek van het enten totdat ik bij de dierenarts in bodegraven kwam en ze hem daar een ander merk gaven
nu is er niks meer aan de hand
ik laat hem 2 per jaar enten
hij gaat regelmatig mee op wedstrijd en iedere week naar les
mijn pony's die eigenlijk zelden van het erf komen laat ik 1 x per jaar enten

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:13

Bij ons op de manege worden de manege-pony's nooit geënt en de manegepaarden worden ook niet geënt zolang ze van de manege-eigenaar zijn. En er is bij ons vrij veel aanvoer van nieuwe paarden (de manege is tevens een beetje een handelsstal) en het valt mij op dat de pony's eigenlijk nooit ziek zijn. Dus een goede reden om de pony's nog steeds niet te enten, dat is voorlopig nog het gunstigst gebleken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:16

bij ons op stal wordt alles geent tegen influenza, tetanus en rhinopneumonie, zelfs de manegepaarden en ponies.
dit gebeurt 2 keer per jaar.
een paard wat niet geent is, komt bij ons de plaats niet op.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:21

Ik ent sinds een jaar wel. Daarvoor is Pinky niet geent. Ik doe het voor de zekerheid. Wil niet dat hij ziek wordt door iets wat voorkomen had kunnen worden.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:10

Al jaren gaan we met de NVVR op stap, al jaren zonder noemenswaardige problemen. Tot dit voorjaar. Ongeveer de helft van de deelnemers is met een ziek paard komen zitten, de meeste met een stevig ziekteproces.
Het feit dat er nooit iets is gebeurt wil niet zeggen dat het ook nooit gebeurd.
Wij stellen enting verplicht bij deelname, in de praktijk blijkt dat toch vrijwel iedereen z'n paard zo-wie-zo al ente.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 143 bezoekers